• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 15 بهمن 1402
کد مطلب : 217665
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KOVBM
+
-

عملکرد سیستم پل ضدبرف تهرانB9 بی‌نقص است

پل ضد برف، روسفید شد

اصل ماجرا
پل ضد برف، روسفید شد

مهدی اسماعیل‌پور؛ روزنامه‌نگار

آخرین روز دی‌ماه امسال بود که در قالب یکی از رویداد‌های امید و افتخار، از نخستین پل سواره‌رو مجهز به سیستم مکانیزه برف‌زدایی در بزرگراه ارتش رونمایی شد. ویژگی این سیستم به این صورت است که با نصب مخازن ۱۵هزار لیتری مایع «استات کلسیم منیزیم» و تجهیز عرشه پل و شیب‌راهه‌ها، مانع از یخ‌زدگی مسیر در فصول سرد سال می‌شود. همچنین برخلاف شن و نمک‌پاشی‌های معمول، هیچگونه خطر و آلودگی‌اي نيز برای محیط‌زیست ندارد. روش و سیستم کار به این صورت است که همزمان با برودت هوا و بارش برف، سنسور نازل‌هایی که در سطح پل قرار دارد، از طریق تابلوي فرمانی که در آن تعبیه شده، دما و رطوبت را سنجش‌کرده و در زمان بارش برف به‌صورت خودکار یا دستی با پاشش قطعی مایع «استات کلسیم منیزیم» که ذوب‌کننده برف و یخ است به‌جای نمک و شن، مانع از یخ‌زدگی مسیر می‌شود. اکنون ماجرا از این قرار است که پس از بارش‌های سنگین و بی‌وقفه روز جمعه که برای ساعت‌های طولانی ادامه داشت، فیلمی بحث‌برانگیز از این پل، معروف به پلB9 در فضای مجازی منتشر شده است. در این فیلم با نشان دادن برف‌هایی که در حاشیه معبر وجود داشت، عنوان شد که برخلاف آنچه مدیران شهرداری می‌گویند، ضد‌برف نیست!
نکته عجیب اینکه فیلم در شرایطی با موبایل گرفته شده كه فیلمبردار از داخل خودرو و در حال حرکت و در نمایی کاملا بسته که مقداری برف را در حاشیه پل نشان می‌داد، اقدام به ضبط این ویدئو کرده بود. در واقع همین در حرکت بودن خودرویی که شخص فیلمبردار سوار بر آن است، نشان می‌دهد که با وجود ساعت‌ها بارش بی‌وقفه برف، رفت‌وآمد خودروها روی پل جریان داشته است. از طرف دیگر پیگیری‌ها از پلیس راهور نیز نشان می‌دهد که در این محور مشکل یخ‌زدگی وجود نداشت و عبور و مرور هرچند به‌دلیل بارش سنگین برف کند شده بود، اما بدون حادثه یا سانحه‌ای در جریان بود.

سیستم در بارش برف کارآمد بود
در همین رابطه هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران می‌گوید: «نکته اول اینکه ساعت15و30دقیقه روز جمعه، پس از چندین مرحله بازدید میدانی از شرایط پل، همکاران ما به محل مراجعه کردند و طبق فیلمی که موجود است، هیچگونه اثری از تجمع برف یا یخ‌زدگی روی عرشه نیست. همچنین شهردار منطقه‌یک و مدیر این محور در زمان بارش‌ها در محل حاضر بودند و شرایط را از نزدیک رصد می‌کردند. در این رابطه نیز هیچ گزارشی مبنی‌بر وجود مشکل در سیستم اعلام و ثبت نشده است. یعنی در زمان بارش سیستم کاملا فعال و از کارایی و کارکرد لازم برخوردار بوده است. تردد وسایل نقلیه در روی پل هم بدون مشکل خاصی در جریان بود.»  حق‌بین در ادامه با اشاره به این موضوع که عملکرد سیستم پل به‌صورت اتوماتیک و دستی است، در این رابطه می‌گوید: «عملکرد سیستم به‌صورت خودکار است، اما زمانی که مایع داخل مخزن 15هزار لیتری به حداقل می‌رسد، اپراتور تا زمان شارژ مجدد سیستم را در حال دستی قرار می‌دهد. با توجه به اینکه بارش‌ها در شمال شهر سنگین و طولانی بود، احتمالا فیلم در همچنین محدوده زمانی و شارژ مجدد آن که بسیار کوتاه بود، گرفته شده که مقداری برف هم روی پل نشسته است.»

عملکرد صحیح سیستم در تمام بارش‌ها
سیدمهدی صباغ، شهردار منطقه‌یک نیز با رد کردن وجود هرگونه مشکل و نقص در سیستم پل، در این رابطه می‌گوید: «از حدود 2هفته پیش که این پل افتتاح شد، بهره‌برداری از آن در اختیار شهرداری منطقه قرار گرفته است. در چند نوبت بارش برف داشتیم که در تمام بارش‌ها، سیستم پل عملکرد صحیح و تعریف‌شده خودش را داشت. روز جمعه هم خوشبختانه هیچ مشکلی مبنی‌بر مسدودشدن مسیر در پلB9 و دیگر معابر منطقه نداشتیم. شاید تصور برخی از شهروندان این است که پاشش باید مدام باشد، اما عملکرد سیستم به این صورت است که به فاصله هر 45دقیقه تا یک‌ساعت، به‌مدت 5 تا 10دقیقه که این زمان‌ها البته قابل تنظیم و تغییر است، پاشش می‌کند تا پل در حالت پایدار قرار بگیرد. در مسیر حرکت خودرو‌ها به هیچ عنوان برف و یخ‌زدگی نداشتیم. دلیل ترافیک کند روی پل، ترافیک ورودی شهرک‌محلاتی بود. در پل هیچ حادثه و سانحه‌ای از لیزخوردگی و تصادف وسایل نقلیه نداشتیم و همه‌‌چیز خوب پیش‌ رفت.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید