• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
جمعه 13 بهمن 1402
کد مطلب : 217504
+
-

اردبیلی‌ها می‌گویند ما را تنها نگذار

گفت‌وگو با پزشکی که برای نخستین‌بار بخش جراحی عروق را در استان اردبیل راه‌اندازی کرد‌

نیم‌نگاه
اردبیلی‌ها می‌گویند ما را تنها نگذار

4سالی می‌شود که دیگر هیچ بیمار نیازمند جراحی عروقی در اردبیل به خارج از این استان اعزام نمی‌شود؛ چون دقیقا از سال 98دکتر امیر عرب‌زاده، به‌عنوان تنها فوق‌تخصص جراحی عروق به اردبیل رفته و نخستین کاری هم که انجام داده راه‌اندازی بخش جراحی و بستری در بیمارستان امام‌خمینی (ره) است. عرب‌زاده ریاست این بیمارستان را برعهده دارد و سال‌هاست که از 6.5صبح تا 12شب به‌عنوان تنها فوق‌تخصص این حوزه در استان به بیمارانش خدمات درمانی ارائه می‌کند.

ماجرای حضور
فارغ‌التحصیل پزشکی عمومی در سال 82هستم. سال 91هم دوره تخصص جراحی عمومی را در همین شهر اردبیل تمام کردم. سال 98فوق‌تخصص جراحی عروق و اندوواسکولار شدم و چمدانم را برای اقامت در اردبیل بستم. از همان زمان دوران تحصیل در اردبیل می‌دانستم که مردم به این رشته نیاز دارند. زمانی که پس از فارغ‌التحصیلی می‌خواستم به این شهر برگردم، در تهران پیشنهادهای خوبی هم داشتم، اما به عشق مردم به اینجا آمدم.

پیشگیری از اعزام بیماران به شهرهای اطراف
بیماران رشته جراحی عروق عمدتا اورژانسی هستند؛ یعنی بیمارانی که دچار ترومای عروقی یا قطع عضو می‌شوند. همچنین بیماران دیالیزی که نیاز به «اَکسس» دارند یا مبتلایان به دیابت که به‌دلیل زخم‌ها، عضوی از بدن یا جان خود را از دست می‌دهند. به‌ طور کلی هر بیماری که در عروق مختلف بدن به جز کرونری و داخل مغزی دچار مشکل شده باشد نیاز به متخصص جراحی عروق دارد. ذات این رشته، اورژانسی، نیمه‌اورژانسی و تخصصی است و از عهده هر کسی بر نمی‌آید؛ به همین دلیل تا پیش از راه‌اندازی بخش جراحی عروق در اردبیل، تمام بیماران به استان‌های مجاور یا تهران اعزام می‌شدند، اما پس از راه‌اندازی بخش جراحی عروق، بخش قابل‌توجهی از اعزام‌ها به سایر استان‌ها به‌ویژه تهران به صفر رسیده است. این یک مزیت بسیار بزرگ برای این استان به شمار می‌رود.

جانی که به خطر می‌افتاد
 در گذشته حتی اگر بیماران به شهرهای دیگر می‌رسیدند هم سودی برای آنها نداشت؛ چون زمان از دست می‌رفت. برای یک اندام قطع شده نباید زمان را از دست داد؛ به همین دلیل بیماران یا در مسیر جان خودشان را از دست می‌دادند یا اگر می‌رسیدند به‌دلیل سپری شدن زمان، دیگر اقدامات درمانی فایده‌ای نداشت.

کاهش مرگ‌ومیر
نکته مهم این است که یک سمت تصادفات جاده‌‌ای و تروما، جراحان عروق قرار دارند و بسیار تأثیرگذار هستند. هر قدر این رشته تحکیم و به آن رسیدگی شود، قطعا ارائه خدمات هم بیشتر خواهد شد که منجر به کاهش آمار مرگ‌ومیر هم می‌شود، اما مشکل اینجاست که استان اردبیل تنها یک جراح عروق دارد و بسیاری از استان‌ها هم محروم از حضور چنین پزشکانی هستند. ما نیاز داریم که افراد بیشتری در این رشته تربیت و تحویل جامعه شوند؛ چون یک نفر نمی‌تواند تمام نیازهای روزانه یک استان را پوشش دهد. درباره خود من، زمانی که یک هفته به مرخصی می‌روم، بحران عجیبی رخ می‌دهد.

یک نفر برای یک شهر!
برخی جراحی‌های عروق زمان‌بر هستند و گاهی تا 12ساعت هم طول می‌کشند. در اردبیل ماهانه 70مورد جراحی باز در بخش دولتی و 40مورد در بخش خصوصی انجام می‌دهم و ‌حدود 40مورد هم آنژیوگرافی. این، عدد بسیار بزرگی برای یک نفر است و شامل معاینه، درمان و مراقبت‌ها هم نیست، اما بیماران اورژانسی همیشه در اولویت قرار دارند و به سرعت خدمات درمانی درباره آنها انجام می‌شود.

پذیرش از سایر استان‌ها
در استان گیلان، از شهر تالش به سمت اردبیل، در آذربایجان ‌شرقی از بستان‌آباد و سراب به سمت اردبیل و از دیگر شهرهای استان بیماران به بیمارستان ما مراجعه می‌کنند. البته 2سالی است که آذربایجان ‌غربی جراح عروق دارد و دیگر بیماران این منطقه به ما مراجعه نمی‌کنند.

نیاز مردم اردبیل
بیماران زمانی که به من مراجعه می‌کنند با ادبیات خواهش ‌می‌گویند: «ما رو تنها نذار.» این نشان می‌دهد که مردم به این خدمات نیاز دارند. همیشه در نقاط محروم و کوچک، مردم، این نگرانی را دارند که مبادا یک پزشک خوب و دارای مهارت به‌دلیل تامین نشدن امکانات، آن منطقه را ترک کند. این اتفاق رایجی در کشور ماست و بسیاری از پزشکان به‌دلیل اینکه شرایط مطلوبی در شهرستان‌ها ندارند، دلسرد می‌شوند و آنجا را ترک می‌کنند. امیدوارم این شرایط شامل من نشود!






 

این خبر را به اشتراک بگذارید