• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21748
+
-

میدان در انتظار موزه

تکمیل سایت‌موزه میدان امامره 14 ماه دیگر زمان می‌برد

شهری
میدان در انتظار موزه



حمید نصرتی قانعی‌| همدان- خبرنگار:

در زمان ساخت پیاده‌راه میدان‌ مرکزی شهر همدان مجریان طرح به آثار باستانی گوناگونی دست یافتند. با فشار افکار عمومی و رسانه‌ها مسئولان پذیرفتند که سایت‌‌موزه‌ شاخصی در این محیط بسازند و این آثار را در آن برای عموم به نمایش بگذارند. 
اکنون ساخت پیاده‌راه به پایان رسیده و همدان به موعد برگزاری میزبانی رویداد بین‌المللی 2018 هم نزدیک می‌شود اما هنوز از ساخت این سایت‌موزه خبری نیست. 


همکاری 3 نهاد

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: ساخت سایت‌موزه در میدان مرکزی شهر همدان به صورت مشارکتی با همکاری شهرداری، راه ‌و شهر‌سازی و میراث فرهنگی ساخته خواهد شد و هر یک در ساخت این فضای تاریخی در مرکز شهر همدان به نسبتی مشارکت دارند. میراث فرهنگی قدم‌های نخست اجرایی شدن این طرح را تایید کرده و تصویب آن در شورای فنی آن انجام شده است. طرح تصویب شده هم به نهاد‌های همکار میراث فرهنگی ابلاغ شده 
است. 

احمد ترابی با بیان اینکه این طرح با همکاری فنی کارشناسان هر 3 حوزه و با نظارت فنی میراث فرهنگی اجرا می‌شود، می‌افزاید: بخشی از هزینه ‌اجرای ساخت داخل موزه (250 میلیو‌ن تومان) مانند طراحی و خاکبرداری داخلی بر عهده میراث فرهنگی است. بقیه امور ساخت موزه را شهرداری و راه و شهر‌سازی بر عهده دارند.

 طرح موزه همسطح پیاده‌راه فعلی اجرا می‌شود و از سطح بالا‌تر نمی‌رود و با تعدادی پله امکان دسترسی بازدید‌کنندگان فراهم شده است. برای در معرض دید قرار‌ دادن آثار، فضای شیشه‌ای اطراف آن تعبیه می‌شود. همچنین شرایط طراحی و اجرای طرح با همکاری مشاوران و مجریان طوری برنامه‌ریزی می‌شود که در آینده امکان ادامه کاوش‌ها به سمت خیابان اکباتان هم وجود داشته باشد. 


روند قانونی

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی همدان هم می‌گوید: راه ‌و شهر‌سازی برای جداره‌سازی و ساخت سایت‌موزه میدان مرکزی شهر همدان اعتبار لازم را اختصاص می‌دهد. برای ساخت این سایت‌موزه حدود 5/1 میلیارد ‌تومان اعتبار تامین شده است. همچنین اداره مذکور جداره‌سازی میدان مرکزی شهر همدان را هم انجام می‌دهد. 
محمد‌رضا قرایی می‌افزاید: طبق ضوابط باید روند قانونی اجرای این طرح را طی کنیم که حداقل یک سال و 2 ماه زمان می‌برد. طرح تهیه شده هم فضا‌یی دایره‌شکل است که ریزه‌کاری و جزئیاتی خاص برای زیبا‌تر شدن دارد. این طرح را میراث فرهنگی تهیه کرده است و نهاد‌های همکار هم آن را اجرا خواهند کرد. 


صفر تا صد با شهرداری

شهردار همدان هم می‌گوید: اجرای کل طرح سایت‌موزه میدان مرکزی شهر همدان با شهرداری است و حدود یک ‌میلیارد ‌تومان هم قرار است راه و شهر‌سازی برای ساخت آن کمک کند. این کار را یک پیمانکار انجام می‌دهد و همه هزینه‌ها هم باید در این قالب باشد. 

عباس صوفی با بیان اینکه پیش‌بینی هزینه اجرای این طرح 4 میلیارد ‌تومان است، ادامه می‌دهد: شهرداری صفر تا صد اجرای طرح را بر عهده دارد. برای اینکه اعتبارات مشترک در قالب خدمات یک پیمانکار هزینه شود، باید به نتیجه مشترکی برسیم. راه‌ و شهرسازی هم کمک خود را در قالب اعتبار نوسازی و بهسازی بافت فرسوده ارائه می‌دهد. 


نتیجه کاوش‌ها

سرپرست کاوش‌های میراث فرهنگی در میدان مرکزی همدان می‌گوید: 3 ماه کاوش در این محدوده انجام دادیم (250‌ متر‌ مربع). کاوش‌ها از اوایل آبان سال قبل آغاز و اوایل بهمن‌ماه همان سال تمام شد. به دلیل تغییرات مستمری که در این محدوده شهر برای کار‌های فنی یا سایر موارد در دوره‌های قبل انجام شده بود، برخی آثار کشف شده تخریب شده بودند و به هم‌ریختگی داشت. 

محمد شعبانی با یاد‌آوری اینکه در این کاوش‌‌‌‌ها آثاری از عصر آهن، ماد، هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی مانند تنپوشه‌های سفالی، سنگ آسیاب و تکه سفا‌ل‌های تاریخی دیده شد، ادامه می‌دهد: کشف این آثار یک بار دیگر هویت زیست‌بوم مردم همدان در دوره ماد را در این نقطه از کشور تایید کرد. برخی آثار کشف شده مانند تابوت سنگی دوره اشکانی (2 مورد)، یک گور ‌خمره‌ای و تدفین‌هایی با و بدون تابوت مربوط به دوره های قبل و بعد از اشکانی در دست مرمت است که بعد از ساخت موزه میدان مرکزی شهر همدان در آن قرار داده می‌شود. حتی دانه‌های غلات به دست آمده و سایر دانه‌های کشف شده در این نقطه نشان می‌دهد که در گذشته‌‌های دور آسیابی در این منطقه از شهر همدان برای آرد کردن غلات یا روغن‌گیری فعال بوده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید