• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21658
+
-

آتش در کمین جنگل‌ها

45 تیم اطفای حریق در استان فعال است

زیست بوم
آتش در کمین جنگل‌ها



فاطمه جعفرنژاد| ارومیه- خبرنگار:

آذربایجان غربی 2 میلیون و 750‌هزار هکتار منابع طبیعی دارد که از این میزان 101 هزار هکتار جنگل و بقیه مرتع است. 
با توجه به ورود فصل گرما و احتمال افزایش آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی و مراتع استان، اداره‌کل منابع طبیعی در ایام گرم سال در آماده‌باش قرار دارد و آماده دریافت گزارش‌های مربوط به آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌هاست.
سال گذشته موارد متعددی از آتش‌سوزی در منابع طبیعی استان رخ داد که با تلاش جنگلبانان منابع طبیعی مهار شد ولی خسارت‌های زیادی به بار آورد. 


افزایش احتمال حریق

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به آغاز فصل گرما و افزایش احتمال آتش‌سوزی اراضی ملی اظهار می‌کند: کشیک‌های شبانه‌روزی این اداره‌کل آماده‌اند در صورت دریافت گزارش آتش‌سوزی در سریع‌ترین زمان ممکن تیم‌های مقابله‌ای را به محل اعزام کنند. 
«سیدصمد سیدموسوی» در ادامه سخنان خود می‌گوید: آتش‌سوزی هر هکتار مرتع یا جنگل میلیاردها ریال خسارت به منابع طبیعی وارد می‌کند و تنها راه جلوگیری از بروز این خسارت، پیشگیری و روشن نکردن آتش در این اراضی است. 
وی با تاکید بر اینکه مردم به عنوان حافظان اصلی منابع طبیعی باید از این نعمات خدادادی محافظت کنند و خود را در این باره مسئول بدانند، ابراز می‌کند: جلوگیری از بروز حتی یک مورد آتش‌سوزی می‌تواند در صیانت از منابع طبیعی استان بسیار مفید باشد. 


دغدغه مسئولان 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی می‌افزاید: با توجه به بارندگی‌های خوب سال جاری، مراتع از پوشش گیاهی خوبی برخوردار بوده و همین امر موجب نگرانی مسئولان منابع طبیعی در ایام تابستان است، چراکه با روند افزایشی گرمای هوا و تردد افراد در عرصه‌های مرتعی و جنگلی ضریب احتمالی حریق در عرصه‌ها نیز افزایش می‌یابد. 

سیدموسوی اذعان می‌کند: به همین منظور امیدواریم با برگزاری جلسات و هماهنگی لازم با دستگاه‌های مرتبط و ترویج فرهنگ منابع طبیعی در بین اهالی به خصوص عرصه‌نشینان، آتش‌سوزی‌های احتمالی را به حداقل برسانیم و در صورت بروز حادثه در کمترین زمان ممکن اقدام به اطفای حریق کنیم. 
وی با بیان اینکه استان ما بیش از 2میلیون و 750 هزار هکتار عرصه‌ ملی دارد که از این مساحت بیش از 101 هزار هکتار جنگل و مابقی مرتع هستند، تاکید می‌کند: سامانه 1504 این اداره کل به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش آتش‌سوزی‌های احتمالی در منابع طبیعی استان است.


نقاط پر خطر 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی هم در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: 11 نقطه بحرانی در استان اعلام شده است که این مناطق در خوی، زرآباد خوی، قطور، ارومیه، نازلو، اشنویه، پیرانشهر، شاهین‌دژ و سردشت واقع شده‌‌اند که احتمال افزایش آتش‌سوزی در این مناطق بسیار زیاد است. 
«سرهنگ یوسف علی ابراهیم‌پور» می‌گوید: 45 تیم اطفای حریق استان که هر تیم بین 5 تا 7 نفر دارد آماده اطفای حریق هستند و اگر حادثه‌ای رخ دهد، آمادگی دارند با حضور در محل آتش را مهار کنند. 
وی با بیان اینکه در 17 نقطه در کشور هلیکوپترهای اطفای حریق حضور می‌یابند، ابراز می‌کند: نزدیک‌ترین پایگاه اطفای حریق هوایی به استان ما در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. 


ساخت اولین پایگاه هوایی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اعلام اینکه اولین پایگاه هوایی اطفای حریق استان در ارومیه در حال احداث است و بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح می‌کند: طبق هماهنگی‌‌های صورت‌گرفته برای اولین بار در استان پایگاه هوایی اطفای حریق احداث و عملیاتی می‌‌شود، این پایگاه در مساحت 440‌مترمربع و با اعتباری حدود 500 میلیون تومان در منطقه باراندوز ارومیه واقع شده است. 
ابراهیم‌پور می‌گوید: پایگاه‌های اطفای حریق در 3‌شهرستان دیگر نیز با اختصاص اعتبارات لازم در شهرستان‌های سردشت، پیرانشهر و خوی راه‌اندازی خواهد شد که به‌طور میانگین برای هر پایگاه بین 700 تا 800 میلیون تومان اعتبار لازم است. 

وی با اشاره به نیروهای حفاظت‌کننده منابع طبیعی استان ابراز می‌کند: 80 نفر به‌صورت دائم در یگان حفاظت استان به حراست از مراتع اشتغال دارند که این تعداد افراد در زمان بحران به بیش از 150 نفر نیز افزایش می‌یابد. 
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ارتقای دانش عمومی را در کاهش وقوع پدیده آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی موثر عنوان می‌کند و می‌افزاید: شهروندان و به ویژه گردشگران از روشن کردن آتش در سطح جنگل‌‌ها و مراتع خودداری کنند و در صورت روشن کردن آتش حتما از خاموش شدن آن  قبل از ترک محل در تفرجگاه‌ها و مناطق جنگلی اطمینان حاصل
 کنند.


95 درصد عوامل آتش‌سوزی انسانی است

ابراهیم‌پور در ادامه با تاکید بر اینکه 95 درصد عوامل آتش‌سوزی‌ها انسانی بوده، می‌افزاید: مهم‌ترین عوامل آتش‌سوزی انسانی است و فقط در 5 درصد موارد عوامل طبیعی نقش دارد، پرتاب ته‌سیگار روشن یا چوب کبریت نیمه‌مشتعل در مناطق جنگلی و حاشیه جاده‌ها، خاموش نکردن آتش در دشت‌ها و جنگل‌ها که توسط گردشگران یا چوپان‌ها روشن شده است و نیز شیشه از علل اصلی وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی در استان به شمار می‌روند. 
وی تاکید می‌کند: در سال 96 بیش از 173 هکتار آتش‌سوزی در استان اتفاق افتاد که به طور عمده در شهرهای ارومیه، شاهین‌دژ و سردشت بوده است. 
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری 5 مانور اطفای حریق در استان در سال جاری تاکید می‌کند: این مانورهای اطفای حریق در شهرهای ارومیه، سلماس، شاهین‌دژ، نقده و سردشت به منظور حفظ آمادگی نیروهای امدادی و ظرفیت‌سنجی سایر دستگاه‌ها اجرا می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید