• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21657
+
-

پارک بانوان پلدخترعمومی می‌شود

شهردار پلدختر: شهرداری تابع نظر مردم است و شهروندان خواستار عمومی کردن پارک بانوان هستند

شهری
پارک بانوان پلدخترعمومی می‌شود




احمد مرادی|‌ پلدختر- خبرنگار:

 پلدختر یکی از شهرهای لرستان است که به واسطه آب و هوای گرم از سرانه فضای سبز مطلوبی برخوردار نیست. این در حالی است که با تصمیم شورای اسلامی شهر در دوره گذشته، پارک جانبازان،یکی از پارک‌های این شهر که در زمره فضاهای سبز پراستفاده این شهر بود در اختیار بانوان قرار گرفت، اما با این وجود بانوان این شهر تمایل چندانی به استفاده از این پارک مختص بانوان ندارند. از این رو بخشی از شهروندانی که از این فضا استفاده می‌کردند، به دلیل اختصاص فضای پارک به بانوان از استفاده از آن محروم شده اند. 

علاوه بر این‌که جمعیتی از مردان از داشتن فضایی مطلوب در این پارک محروم شده اند، رغبت بانوان به استفاده از این فضای اختصاصی هم چندان زیاد نیست و همین امر سبب شده است ضرورت برداشتن حصارهای سیمانی پیرامون پارک و خارج شدن آن از این حالت برای استفاده عموم مردم و خانواده‌ها بیش از پیش احساس شود. 


تصمیم عجیب شورا 

یکی از شهروندان پلدختری در گفت و گو با همشهری اظهار می‌کند: پارک جانبازان یکی از بهترین فضاهای سبز شهر پلدختر بود که با تصمیم شورای اسلامی شهر و شهردار سابق، بخشی از آن به پارک اختصاصی بانوان تبدیل شد، اما این پارک مورد استقبال بانوان قرار نگرفت. 
«مریم کاییدی» می‌افزاید: نکته مهم در خصوص تبدیل بخشی از پارک جانبازان به پارک بانوان این است که مسئولان شهری وقت صرفا این پارک را با نصب نیوجرسی و محصور کردن در اختیار بانوان قرار داده بود و عملا تغییرات اساسی مورد نیاز برای تبدیل به فضای اختصاصی بانوان دراین پارک ایجاد نشده است. 

وی بیان می‌کند: بانوان برای استفاده از فضای اختصاصی نیازمند پارکی هستند که از هر حیث محصور باشد. زیرا پیرامون این پارک ساختمان‌های چند طبقه هستند که کاملا به فضای پارک بانوان مشرف هستند و همین امر سبب شده است تا بانوان از این پارک استقبال نکنند و با فضایی راحت و امن برای بانوان فاصله زیادی دارد. 
این شهروند پلدختری عنوان می‌کند: پارک جانبازان یکی از بهترین فضاهای سبز پلدختر است که با دورنمای زیبا در یکی از بهترین نقاط شهر واقع شده است و به عقیده من نباید تغییر وضع می‌داد. دست کم اگر قرار است این پارک به فضای اختصاصی بانوان تبدیل شود و خانم‌ها از آن استقبال کنند،باید همه جوانب آن بررسی و اعمال شود. 

کاییدی می‌گوید: بنابراین بهتر است شهرداری فضای کانونی پارک بانوان را که پیش از این افراد زیادی از آن استفاده می‌کردند، از حصر دیواره‌های بتونی پیش ساخته خارج کند و آن را مجددا به کاربری عمومی برگرداند. زیرا این موضوع در حال حاضر خواست مردم است و اگر به دنبال ایجاد فضای اختصاصی برای بانوان هستند می‌توانند آن را در محلی دیگر احداث کنند. 


مناسب نبودن «جانبازان» برای پارک بانوان

یکی دیگر از بانوان پلدختری هم به همشهری می‌گوید: فضای کنونی پارک بانوان چندان مطلوب برای فعالیت‌های تفریحی بانوان نیست؛ زیرا پیرامون آن ساختمان‌هایی قرار دارند که بر فضای داخل پارک کاملا مشرف هستند. 

«زهرا نقی زاده» می‌افزاید: بیشتر بانوان در بوستان‌های ساحلی به فعالیت‌های ورزشی و پیاده روی مشغول هستند و تعداد بسیار کمی در حال حاضر از این پارک برای انجام فعالیت‌های تفریحی و ورزشی استفاده می‌کنند. 
این بانوی پلدختری می‌گوید: به نظرم شهرداری می‌تواندبا جانمایی بهتر و آماده کردن فضایی بیشتر، بهترین فضای سبز تخصصی را برای بانوان پلدختری ایجاد کند. 


«جانبازان» شرایط پارک بانوان را ندارد 

شهردار پلدختر در این زمینه به همشهری می‌گوید: پلدختر از حیث پراکندگی و سرانه فضای سبز دارای کمبودهایی است که به جای توسعه فضای سبز و ایجاد فضایی جدید، بخشی از فضای سبز موجود شهر سال 93 برای پارک بانوان تغییر کاربری پیدا کرده است. 
«صمد چراغی پور» می‌افزاید: پارک بانوان یک بوستان محله‌ای و متعلق به همه اقشار بود که با تصمیمی عجیب در دوره گذشته برای بانوان اختصاصی شده است. با این حال، با وجود اختصاصی کردن فضای پارک بانوان برای بانوان اما چندان از آن هم استقبال نمی‌شود چرا که ساختمان‌های اطراف پارک مشرف به آن هستند و این پارک محل مناسبی برای پارک بانوان نیست.  چراغی پور با اشاره این‌که با محصور کردن پارک جانبازان و اختصاص آن به بانوان،حقوق شهروندی سلب شده است،عنوان می‌کند: بخش اعظمی از مردم ساکن در محله سازمانی‌ها و پیرامون جهاد کشاورزی و مناطق همجوار پارک از فضای آن استفاده می‌کردند اما در حال حاضر این امکان برای همه فراهم نیست. 

شهردار پلدختر می‌گوید: شهرداری برای تغییر فضای کنونی و بازگشت به پارک سابق جانبازان تابع نظر مردم است و هم اینک نیز خواست عمومی این است که نیوجرسی‌ها و فضای محصور پارک برداشته شود و پارک جانبازان در دسترس عموم شهروندان قرار گیرد.  وی می‌افزاید: جانمایی نامناسب و نوع دیوار کشی و تغییر کاربری و نبود ایجاد فضایی جدید برای بانوان از اشکالات عمده فضایی است که برای استفاده تخصصی بانوان در نظر گرفته شده است. بنابراین می‌توان در صورت نیاز شهروندان، پارک بانوان را در محلی مناسب راه اندازی کرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید