• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21660
+
-

«خانه کارگر»، مأمن کارگران فصلی

معاون خدمات شهری: تاکنون 8 هزار کارگر و استادکار ساختمانی در «خانه کارگر» ثبت‌نام کرده‌اند

گزارش
«خانه کارگر»، مأمن کارگران فصلی







صبا خایانی|‌ اراک- خبرنگار:


تا چند وقت پیش کارگران فصلی اراک برای کسب درآمد روزانه مکانی به جز حاشیه خیابان‌های اصلی شهر نداشتند و صبح تا عصر چشمشان به اتومبیل‌های در حال حرکت خیره می‌شد تا مگر خودرویی بایستد و کسی آنها را برای کار ساختمانی‏، اسباب‌کشی منزل و... صدا بزند و همه آنها که ساعت‌ها در گرمای تابستان یا سرمای زمستان در حاشیه خیابان ایستاده بودند به طرف او هجوم ببرند. 
بسیاری از این کارگران فصلی هر روز صبح‌ به امید پیدا کردن کار و به دست آوردن یک لقمه نان حلال به خیابان‌های امام خمینی(ره) یا قائم‌مقام می‌رفتند و منتظر می‌ماندند. اما در اواخر سال گذشته اتفاق خوبی برای آنها رخ داد و اولین خانه کارگر در اراک به همت شهرداری احداث شد. حالا، بعد از گذشت چند ماه، اکثر کارگران فصلی اراک صاحبِ خانه شده‌اند و دیگر تمام روز را کنار خیابان نمی‌ایستند.

البته هنوز تعدادی از کارگران هستند که عضو این خانه نشده‌اند. با توجه به تعداد آنها در مناطق مختلف شهر،‌ شهرداری وعده ایجاد چند جایگاه مخصوص دیگر برای کارگران را داده است تا جوابگوی نیاز این قشر باشد.
بسیاری معتقدند که اقداماتی مانند ایجاد خانه کارگر گام موثری برای ساماندهی وضعیت کارگران فصلی است و حتی موجب می‌شود در آینده نزدیک مسائل و درخواست‌های این قشر نیز از طریق چنین اماکنی پیگیری شود.


دسترسی مردم به کارگران راحت‌تر شده 

«رضا موسوی» یکی از شهروندان اراکی که به این خانه آمده است به همشهری می‌گوید: برای یافتن کارگر ساختمانی باید نقاط مختلف اراک را جست‌وجو می‌کردم و مشخص نبود محل ایستادن کارگران دقیقاً در چه محدوده‌ای است. خیلی از مواقع کارگرانی که تخصصشان مثلا گچ‌کاری نبود برای اینکه بیکار نمانند، می‌گفتند که می‌توانیم کار شما را انجام دهیم و وقتی سر کار می‌رفتیم متوجه می‌شدیم که اصلا کارشان این نیست. ولی از زمانی که خانه کارگر ایجاد شده به این مکان مراجعه می‌کنم و دیگر مشکلات گذشته را ندارم.
وی ادامه می‌دهد: این موضوع به صرفه‌جویی در وقت کمک می‌کند. از طرفی کارگران نیز مجبور به تحمل شرایط دشوار و ایستادن در معابر نیستند.

«مهرداد محمدی» دیگر شهروند اراکی که او نیز برای پیدا کردن کارگر به این خانه آمده است، می‌گوید: شغلم ساخت و ساز است و خیلی مواقع با کارگران فصلی کار می‌کنم. ایجاد چنین مکانی اعتماد بین کارگر و کارفرما را تقویت می‌کند و از بروز مشکلات و مسائل مختلف مانند پرداخت نشدن حق کارگر یا سوء‌استفاده برخی افراد با بهره‌گیری از نام کارگر جلوگیری می‌شود.
وی تاکید می‌کند: با توجه به وسعت اراک بهتر است در مناطق دیگر هم چنین امکانی ایجاد شود که کارگر و کارفرما دسترسی مناسب‌تری به یکدیگر داشته باشند.


شرایط کارگران بهتر شده

«سعید کاظمی» یکی از کارگران می‌گوید:‌ شرایطمان خیلی بهتر شده است. دیگر کنار خیابان، زیر آفتاب یا برف و باران نمی‌ایستیم. حالا سرپناهی داریم و اگر چند روز هم بیکار بمانیم، خسته نمی‌شویم. البته اوضاع کارمان نیز با خانه کارگر بهتر شده است. همان‌طور که این خانه ایجاد شد امیدواریم بخشی هم مطالبه‌گر مشکلات صنفی و درخواست‌های ما باشد. 


ایجاد سرپناه و حفظ شأن کارگران

یکی از کارشناسان حوزه شهری نیز درباره این خانه می‌گوید: وجود مراکزی مناسب برای کارگران فصلی و روزانه، علاوه بر شأنیت بخشیدن به این قشر زحمتکش، می‌تواند برای کارگران متقاضیان امتیازات خاصی داشته باشد. 
«حسین صالحیان» بیان می‌کند: وقتی که کارگران فصلی در یک سیستم درست متمرکز شوند و مواردی مانند سلامت اخلاقی و کاری آنها تضمین شود، متقاضیان نیز از این سیستم نیاز خود را تأمین می‌کنند. بدون‌شک از این طریق می‌توان برای کارگر و کارفرما شرایط بهتر و مطلوب‌تری ایجاد کرد.
وی می‌افزاید: کار کارگران فصلی سخت و طاقت‌فرساست. آنها بیمه نیستند و آینده شغلی مشخصی ندارند. همچنین فرسوده شدن زودهنگام جسمشان هم از عوارض کار دشوار آنهاست، حالا با این شرایط اگر مجبور به ایستادن کنار خیابان برای پیدا کردن کار باشند، سختی کارشان چند برابر می‌شود. این کارشناس حوزه شهری اظهار می‌کند: برای انجام کارهای ساختمان‌‌سازی، جابه‌جایی اثاث منزل، کارهای خدماتی کوچک و بزرگ و... به کارگر نیاز است که در این زمینه از کارگران فصلی که در معابر مشخص می‌ایستند، استفاده می‌شود. اما واقعیت این است که کارگرانی که در حاشیه خیابان‌ها می‌ایستند، شناخته‌شده نیستند و در این نوع کار امکان بروز هر مشکلی برای خود آنها یا متقاضیان وجود دارد.


خانه کارگر اراک از بهترین مجموعه‌های کشور است

معاون خدمات شهری شهرداری اراک می‌گوید: برای ساماندهی وضعیت کارگران فصلی اولین خانه کارگر در اواخر سال گذشته در فضایی به مساحت 200 مترمربع راه‌اندازی شد.
«علیرضا بیاتیان» بیان می‌کند: در مدت فعالیت این مرکز تاکنون حدود 8 هزار کارگر و استادکار ساختمانی در سامانه آن ثبت‌نام کرده‌اند. در این مکان شرایط حرفه‌ای، اخلاقی و... کارگران بررسی می‌شود و طبق بررسی‌های انجام شده گواهی مهارت برای آنها صادر می‌شود و در واقع کارگران شناسنامه‌دار می‌شوند. با این اقدام زمینه اعتماد شهروندان به کارگران و جلوگیری از بروز حوادث احتمالی فراهم شده است.

بیاتیان می‌افزاید: با ساماندهی کارگران و استادکاران ساختمانی بر اساس تخصص و توانایی آنها، امکان تأمین نیاز شهروندان در بخش کارگران ساختمانی با یک تماس تلفنی نیز فراهم شده است.
وی با اشاره به اینکه خانه کارگر اراک یکی از بهترین خانه‌های کارگر کشور از نظر تجهیزات و خدمات‌رسانی است، اظهار می‌کند: با احداث این خانه، کارگران مجبور به حضور در معابر نیستند و در عین حال راحت‌تر کار مورد نظر خود را پیدا می‌کنند. با هماهنگی‌های صورت‌گرفته، خدمات رفاهی مانند استفاده از مراکز اقامتی در شهرهای زیارتی برای کارگران فراهم شده و بیمه کارگران نیز طبق توافقات انجام‌شده مورد پیگیری قرار گرفته است.
بیاتیان تاکید می‌کند: یکی از مسائل اراک نبود مکان مناسب برای کارگران و ساماندهی نشدن وضعیت آنان بود که با راه‌اندازی خانه کارگر این قشر راحت‌تر کار پیدا می‌کنند و از طرفی امکان پیگیری برخی از مسائل آنها از طریق این خانه وجود دارد.


راه‌اندازی دومین خانه کارگر در اراک

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر می‌گوید: اولین خانه کارگران فصلی اراک راه‌اندازی شد و مقدمات برای راه‌اندازی دومین خانه کارگر در حال پیگیری است.
«طوفان محمدی» بیان می‌کند: یکی از نیازهای ضروری اراک راه‌اندازی همین خانه کارگر برای کارگران فصلی ساختمانی بود که با پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته این مجموعه راه‌اندازی شد و هم‌اکنون فعال است.
وی ادامه می‌دهد: اسامی کارگران بر اساس تخصص، توانایی و مهارت در فهرست این مجموعه قرار می‌گیرد و به این ترتیب بانک جامع اطلاعاتی از کارگران فصلی اراک تهیه شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید