• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21659
+
-

بی‌مهری به قهرمانان ناشنوا

امتیاز اشتغال و جوایز قهرمانان بین‌المللی ناشنوا تناسبی با دیگر رشته‌ها ندارد و این قهرمانان مظلوم واقع شده‌اند

ورزش
بی‌مهری به قهرمانان ناشنوا




امید بایرام‌زاده |‌ اردبیل- خبرنگار:
  
در عرصه بین‌المللی مسابقات ورزشی، هیچ‌گونه تفاوتی میان مدال‌های طلای المپیک و مدال طلا یپارا المپیک  وجود ندارد، اما متاسفانه نگاه به رشته‌های مختلف ورزشی در کشور  متوازن نیست و برخی از رشته‌ها مظلوم واقع‌شده‌اند که این را می‌توان در اهدای پاداش 300 سکه‌ای به سایر قهرمانان و 30 سکه به دارندگان مدال طلای رشته‌های ناشنوایان به طور کامل درک کرد. 

موضوع اشتغال از دیگر مشکلات قهرمانان ناشنوا است و این تبعیض دیگری است که ورزش ناشنوایان با آن دست و پنجه نرم می‌کند. این در حالی است که شانس استخدام کشوری می‌تواند انگیزه این ورزشکاران را برای کسب سکوها و مدال‌های بین‌المللی و المپیک ارتقا دهد. 


حمایت بخش خصوصی

رئیس هیات ناشنوایان استان با اشاره به حمایت‌های بخش خصوصی در اردبیل اظهار می‌کند: بخش‌  خصوصی حمایت‌های خوبی از ورزشکاران ناشنوا دارد و انتظاری برای کمک‌های دولتی نداریم. 
 «سخاوت‌علی خدنگی» درباره ارزیابی سالیانه عملکرد هیات ورزش ناشنوایان کشور می‌گوید: با توجه به آخرین ارزیابی از سوی فدراسیون ناشنوایان، هم‌اکنون هیات ناشنوایان استان اردبیل در جایگاه اول کشور قرار دارد و برای دومین سال است که در بین 30 استان رتبه نخست را کسب کردیم. 

وی ادامه می‌دهد: از سالیان گذشته ورزشکاران ناشنوای استان با کسب مدال‌های رنگارنگ در رقابت‌های کشوری و بین‌المللی استعداد خود را به جهانیان نشان داده‌اند. این ظرفیت در تک‌تک ورزشکاران ناشنوا وجود دارد که در تمامی رقابت‌ها بهترین مدال‌ها را به دست آورند. ورزش ناشنوایان استان قهرمانان برجسته‌ای به مجامع ملی و بین‌المللی معرفی کرده که از آن جمله می‌توان از «محمد جهانگیری» فوتبالست موفق اردبیلی که افتخار عنوان آقای گلی مسابقات فوتسال ناشنوایان جهان را دارد، یاد کرد. 

خدنگی با توجه به رشته‌های فعال ناشنوایان استان عنوان می‌کند: 18‌رشته ورزشی ناشنوایان در استان به صورت حرفه‌ای و مبتدی فعالیت دارند. کشتی آزاد و فرنگی، دو و میدانی، صحرانوردی، دوچرخه‌سواری و بسکتبال از رشته‌های مطرح اردبیل هستند.  رئیس هیات ناشنوایان اردبیل اضافه می‌کند: شهرستان‌های پارس‌آباد، خلخال، سرعین، گرمی، مشگین‌شهر، کوثر و اردبیل در تمامی رقابت‌های استانی و کشوری نمایندگانی به مسابقات اعزام می‌کنند. 


اشتغال؛ دغدغه اصلی  

دارنده مدال طلای مسابقات جهانی کشتی آزاد 2018 روسیه با اشاره به دغدغه اصلی ورزشکاران ناشنوا در استان اظهار می‌کند: برای اشتغال ورزشکاران قهرمان رشته ناشنوایان متاسفانه هیچ کار خاصی صورت نگرفته، در حالی که اصلی‌ترین دغدغه همه ورزشکاران اشتغال است.  «حسین نوری» می‌افزاید: البته از سوی مسئولان استانی اقداماتی صورت گرفته است، ولی خلا قانونی برای اشتغال قهرمانان ناشنوا منجر به کسب نشدن نتیجه مثبت شده است. امیدواریم با اهتمام نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، به ‌زودی این مشکل ورزشکاران ناشنوا حل شود. 

نوری با توجه به اختصاص بودجه ورزشی به رشته‌های ناشنوایان در کشور توضیح می‌دهد: در سراسر کشور بودجه هیات‌های ورزشی ناشنوایان بسیار اندک است و به تبع وضعیت و اوضاع هیات ناشنوایان اردبیل هم مناسب نیست، ولی با این شرایط ناشنوایان اردبیلی با تمام کمبودها مدال‌های رنگارنگ بین‌المللی برای استان کسب می‌کنند. 

دارنده مدال طلای المپیک ناشنوایان بیان می‌کند: از نظر سالن‌های تمرین مشکل خاصی نداریم و تمرینات ما در کنار کشتی‌گیران عادی برگزار می‌شود که جا دارد از تلاش‌های تمامی مربیان برای فراهم کردن سالن و وقت گذاشتن برای کشتی‌گیران ناشنوا یان قدردانی کنم. 

وی درباره استقبالی که این بار از سوی مسئولان استانی در فرودگاه اردبیل از قهرمانان کشتی ناشنوایان شد، می‌گوید: مراسم استقبال این دوره برخلاف دوره‌های قبلی بسیار باشکوه با حضور استاندار، نمایندگان مجلس و مدیرکل ورزش و جوانان استان در شان قهرمانان جهان برگزار شد که به نمایندگی از کشتی‌گیران ناشنوا از تک‌تک مسئولان تشکر می‌کنم. 

نوری با اشاره به سطح مسابقات جهانی کشتی آزاد 2018 روسیه اضافه کرد: رقابت‌های جهانی کشتی آزاد ناشنوایان در سطح بسیار بالایی و با حضور تیم‌های قدرتمند جهان برگزار شد. سطح این دوره از رقابت‌ها از المپیک ناشنوایان که من در آن مسابقات مدال طلا کسب کردم خیلی بالاتر بود که با برنامه‌ریزی کار فنی تیم ملی کشتی ناشنوایان و تلاش‌های کشتی‌گیران توانستیم مقام قهرمانی را کسب کنیم. 


موفقیت‌های ناشنوایان

رئیس هیات ناشنوایان استان می‌گوید: سال گذشته ورزشکاران ناشنوایان در بخش آقایان و بانوان 25 مدال طلا، 15 نقره و 10 مدال برنز را در رقابت‌های مختلف برای استان اردبیل کسب کرده‌اند و در نیم‌سال اول امسال درخشش خوبی در کشتی آزاد و فرنگی جهان به میزبانی کشور روسیه داشتیم که این نشان از ظرفیت ورزشکاران ناشنوای اردبیل است. 
 سخاوت علی خدنگی با بیان اینکه سومین دوره المپیاد ناشنوایان در 10 رشته ورزشی برگزار می‌شود، عنوان می‌کند: حضوری قوی در سومین دوره المپیاد ناشنوایان خواهیم داشت. سال گذشته تیم ناشنوایان استان اردبیل قهرمان این مسابقات شد و امسال برای کسب قهرمانی خواهیم رفت. 
رئیس هیات ناشنوایان استان می‌گوید: با رایزنی‌های که با مسئولان فدراسیون داشتیم، به دنبال میزبانی رقابت‌های بین المللی فوتسال و دو صحرانوردی ناشنوایان در اردبیل هستیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید