• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21683
+
-

توضیح حراجی کریستی در مورد فروش آثار اشکانی و ساسانی ایران در لندن:

نام ارسال کنندگان اشیای تاریخی را افشا نمی‌کنیم

میراث فرهنگی
نام ارسال کنندگان اشیای تاریخی را افشا نمی‌کنیم


حراج بزرگ کریستی در لندن قرار است ۱۲تیرماه، ۴ اثر تاریخی متعلق به ایران از دوره اشکانی و ساسانی را به حراج بگذارد. براساس قوانین یونسکو و کنوانسیون‌های حفاظت از آثار تاریخی کشورها، هر شیء یا اثر تاریخی که به‌صورت غیرقانونی از یک کشور خارج شود امکان فروش در حراجی‌ها یا خرید از سوی موزه‌ها را ندارد و باید به کشور مبدأ بازگردانده شود.
حالا کریستی 4شیء باستانی متعلق به دوران اشکانی و ساسانی که غیرقانونی از ایران خارج شده‌اند را در حراجی بزرگ در لندن عرضه کرده است.

الکساندرا دیزاک، مدیر ارتباطات بخش جنوب اروپا در حراجی کریستی دیروز در پاسخ به سؤالات سایت خبری صدای میراث درخصوص چرایی به حراج گذاشتن آثار باستانی متعلق به ایران در آن حراجی و غیرقانونی بودن این اقدام توضیحات مسئولان حراج کریستی را به این سایت ارسال کرد.

براساس آنچه حراج کریستی اعلام کرده است، آن حراجی که به فروش اشیای عتیقه و هنری اقدام می‌کند قوانین سختگیرانه‌ای برای بررسی و فروش آثار واردشده به آن حراجی دارد و پس از اطمینان از آنکه اشیای وارد شده به کریستی سرقتی نیستند آنها را می‌فروشد.

۴ شیء باستانی ایران شامل یک ظرف سفالین مربوط به دوره اشکانی متعلق به سده سوم پیش از میلاد با قدمت بیش از ۲ هزار سال و قیمت تقریبی ۱۹ هزار و ۸۹۰ دلار تا ۵۶ هزار و ۵۲۰ دلار، یک ظرف سفالین آغشته به لعاب فیروزه‌ای متعلق به اواخر دوره اشکانی و اوایل دوره ساسانی با قدمت ۳۰۰ میلادی به قیمت ۱۵هزار و ۹۱۲دلار تا ۲۶هزار و ۵۳۰دلار، مجسمه بزکوهی از جنس برنز متعلق به دوره اشکانی با قدمت سده دوم پیش از میلاد و یک سپر طلا و نقره‌ مربوط به قرن دوم پیش از میلاد و متعلق به دوره اشکانی به‌ترتیب با قیمت تقریبی ۳۹هزار و ۷۸۰دلار تا ۶۶هزار و ۳۰۰دلار قرار است فردا در لندن و در حراجی کریستی به فروش گذاشته شوند.

سرپرست معاونت حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پس از اعلام خبر حراج این آثار در کریستی اعلام کرد که جلوی حراج آثار ایرانی در لندن را همانطور که جلوی حراج سرباز هخامنشی در نیویورک را گرفت، می‌گیرد.

اما مدیر ارتباطات کریستی در بخش جنوب اروپا در پاسخ به این سؤال که فروش آثار تاریخی قاچاق‌شده از کشورها براساس کنوانسیون‌های جهانی حفاظت از میراث فرهنگی کشورها و قوانین یونسکو ممنوع است، پس چطور کریستی اقدام به فروش رسمی آثار اشکانی و ساسانی متعلق به ایران کرده است؟ اعلام کرد: تجارت آثار هنری و اشیای عتیقه قانونی و مشروع است و حراج کریستی پیش از اقدام به حراج اشیای تاریخی و هر شیء هنری دیگر، وضعیت این آثار را براساس قوانین بین‌المللی به شکل سختگیرانه بررسی می‌کند.
الکساندرا دیزاک همچنین در واکنش به ممنوعیت حراج اشیای تاریخی قاچاق‌شده از ایران اعلام کرد: کریستی با شبکه‌ای از متخصصان در سراسر جهان کار می‌کند و با سازمان‌ها و منابع تحقیقاتی همچون پلیس اینترپل، یونسکو، سازمان جهانی مالکیت معنوی و انجمن جهانی برنز و بخش امنیت ملی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در ارتباط با بررسی آثار رسیده به این حراجی در ارتباط است و در مورد این آثار با آنها مشورت می‌کند.


  فروش اشیای تاریخی ایران با  پوشش قانونی

مدیر ارتباطات حراج کریستی از افشای نام عرضه‌کنندگان اشیای ساسانی و اشکانی ایران در آن حراجی خودداری کرد و افزود: با توجه به سیاست محرمانه ماندن مشخصات مشتریان حراج کریستی، نام فرستندگان اشیا و آثار به این حراجی افشا نمی‌شود. اما تحقیقات گسترده در مورد تعداد زیادی از آثاری که به کریستی ارسال می‌شود صورت می‌گیرد تا این اطمینان حاصل شود که آثار هنری و تاریخی براساس اسناد و مدارک به شکل نادرست در این حراجی قرار نگرفته‌باشند. کریستی افزوده است: تمامی آثار از فیلترهای مختلف عبور کرده و به‌طور کامل بررسی شده‌اند و حالا می‌توانند در حراج لندن فروخته شوند. همچنین منابع مورد اعتماد کریستی مبدأ تمامی آثار ارائه‌شده به این حراجی برای فروش را بررسی می‌کنند و این یکی از وظایف کریستی برای بررسی و تحقیق گسترده در مورد آثار هنری و تاریخی است که از درهای این حراجی عبور می‌کنند. مدیر ارتباطات کریستی در بخش جنوب اروپا بار دیگر مدعی شد که اشیای تاریخی را که مطمئن باشد به سرقت رفته‌اند در حراج خود عرضه نمی‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید