خانههای تاریخی میزبان مردم میشوند
سیداحمدعلوی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران از برنامههای حوزه گردشگری پایتخت میگوید
پریسا نوری | روزنامهنگار
مدیریت شهری در این دوره تلاش کرده با تشکیل شرکت گردشگری و تفریحی شهر، گام مهمی در مسیر رونق گردشگری بردارد. سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری اخیرش که مشترک با عباس حیدری، مدیرعامل مجموعه برج میلاد، برگزار شد، چگونگی شکلگیری این شرکت، ماموریت آن و سایر برنامههای حوزه گردشگری را توضیح داد.
چالشهای ثبت آثار میراثی
در تهران حدود 4هزار اثر میراثی وجود دارد که حدود ۳۸۰اثر به ثبت رسیده است. پایین بودن تعداد آثار ثبتشده، ناشی از فرایند طولانی ثبت است. شهرداری تمام اقدامات لازم برای ثبت میراث طبیعی را انجام داده و حتی هزینهها را واریز کرده است. برای ما، حفظ میراث طبیعی، تاریخی و گردشگری یکسان است و برای آن تلاش میکنیم. مدیریت این مجموعهها نیز بین نهادهای مختلف ازجمله شهرداری، وزارت میراثفرهنگی و سازمان اوقاف پراکنده است. یکی از دلایل اصلی اثرگذاری کم فعالیتهای گردشگری، پراکندگی آنهاست.
تکمیل و راهاندازی پروژههای گردشگری
در ابتدای دوره ششمگردشگری در اولویت نبود، اما با تلاشهای صورت گرفته، این حوزه مورد توجه قرار گرفت. پروژههای دورههای قبل تکمیل و برخی طرحهای جدید اجرایی شد. در منطقه ۲۱ قرار بود مسیر گردشگری کودک اجرا شود که طرح آن تغییر کرد و به بوستان کودک تبدیل شد. در منطقه ۲۰ هم مسیر گردشگری بام ری تعریف شد که قرار بود تا پایان امسال به نتیجه برسد، اما بهدلیل حواشی ایجادشده از سوی میراث فرهنگی، پروژه با کندی و یک سال تأخیر مواجه شد. در نهایت، با ورود دادستانی، مسئله حل و دستور ادامه کار صادر شد.
احیای بافت تاریخی تهران
پس از مصوبه احیای بافت تاریخی تهران در ۲۰ اسفند ۱۴۰۲، برخی در بدنه شهرداری از آگاهی شهروندان نسبت به این موضوع رضایت نداشتند؛ درحالیکه هدف ما حفظ بناهای تاریخی بود. بهترین نمونههای اجرایی در منطقه ۱۲ شامل خانه اردیبهشت، خانه هوشنگ مرادیکرمانی (تبدیل به خانه کتاب کودک) و خانه صدراعظم (سال آینده افتتاح میشود) است. عمارت ملوکانه در خیابان فردوسی هم به بهرهبرداری رسید و عمارت کاشفالسطنه پس از ۹سال آماده شد. امیدواریم این مصوبه در مناطق یک و ۱۱ نیز بهخوبی اجرا شود.
پیشرفت در احیای آثار با قدمت
برای خانه شیخ فضلالله نوری، سازمان زیباسازی آن را از یک صنف خریداری کرد. این صنف بهدلیل مشکل شماره حساب نتوانسته بود پول را دریافت کند که مشکل حل شد و خانه به سازمان زیباسازی تحویل داده میشود. همچنین مشکلات خانه استاد نفیسی برطرف شده و امیدواریم تا 2ماه آینده آماده شود. خانواده استاد نیز پذیرفتهاند که تمام آثار او در خانه حفظ شود.خانه فروغ مانند خانه آیتالله طالقانی، با درگیریهای حقوقی مواجه بود و هماهنگی لازم با میراث فرهنگی انجام نشده بود. خوشبختانه، تأییدیه مرمت این خانه از میراث فرهنگی اخذ شده و پس از یک سال توقف، کارگاه عمرانی آن دوباره فعال و در حال مرمت است.
برنامههای تفریحی و گردشگری خوبی پیشروی تهرانیهاست
عباس حیدری، مدیرعامل برج میلاد:در 4سال اخیر جلسههای مختلفی برای تشکیل ساختار گردشگری برگزار شد. کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و کمیته گردشگری شورا در کنار معاونت اجتماعی و فرهنگی تلاش بسیار زیادی برای تشکیل شرکت گردشگری داشتند و در نهایت مقرر شد که برج میلاد محور این شرکت باشد. ساختار مجموعههای دیگر متناسب و منطبق با حوزه تفریحی و گردشگری نبود و با توجه به اینکه قانون اجازه ایجاد ساختار جدید نمیدهد، باید از ظرفیت موجود استفاده میشد. نظرات کارشناسان و کمیتههای مختلف شورا اخذ شد و ساختارهای موجود شهرداری مورد بررسی قرار گرفتند و درنهایت برج میلاد متولی امر شد. موضوع گردشگری و تفریحی در اساسنامه شرکت برج میلاد لحاظ شده و همین، دست سیاستگذاران را باز گذاشته بود که بتوانند تصمیمگیری کنند. مصوبه به شهرداری تهران ابلاغ شده و در شورای اداری شهرداری ساختار به تصویب رسیده و بهزودی ابلاغ میشود. فعالیتهای متعددی در همین راستا آغاز شده است و در ایام پیشرو و همچنین نوروز ۱۴۰۵ شاهد برنامههای تفریحی و گردشگری خوبی در شهر تهران خواهیم بود.
تشکیل شرکت گردشگری در دوره ششم
اوایل دهه ۹۰ موضوع تشکیل شرکت گردشگری شهر تهران مطرح شدبا این استدلال که برای فراهم کردن «حال خوب» مردم، نیاز به یک مجموعه متولی گردشگری است. با تغییر چند دوره مدیریت شهری، این مشکل بهدرستی تشخیص داده شد که مجموعههای تفریحی متعدد، مدیریت واحد ندارند. اگرچه در احکام برنامه به تشکیل ساختار گردشگری اشاره شده بود، اما این امر محقق نشد. در نهایت، در دوره ششم مدیریت شهری، این مسیر سخت طی و پس از 4سال، شرکت گردشگری تأسیس شد.هدف از راهاندازی شرکت گردشگری شهر تهران، اقتصادی نیست، بلکه تلاش برای افزایش حال خوب شهروندان است. اختصاص ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار برای اتوبوسهای گردشگری برای امسال، گواه این امر است. با این حال، اگر این شرکت بهخوبی عمل کند، میتواند در آینده به یکی از پایههای درآمدزایی تبدیل شود.