• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21664
+
-

فروش آب به همسایه‌ها کذب است

شایعه انتقال آب ایران به کویت در سال‌های 82 و 95 هم مطرح شده بود

آب
فروش آب به همسایه‌ها کذب است



‌پیمان نیازی| آبادان- خبرنگار:


همزمان با شور شدن آب شهرهای جنوبی استان و اعتراض شهروندان این شهرها به این وضعیت، خبرهایی مبنی بر انتقال آب کارون به کشورهای همسایه در فضای مجازی منتشر شده است که این اخبار در کنار مشکل کمبود و شوری آب در شهرهای آبادان و خرمشهر، نگرانی‌هایی برای ساکنان این مناطق به وجود آورده است.
شایعه انتقال آب ایران به کویت در حالی این روزها در فضای مجازی منتشر شده است که این موضوع در سال‌های 82 و 95 هم مطرح شده بود. جالب است که این شایعه اردیبهشت سال 1395 هم در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «انتقال آب دز به خارج از استان» مطرح شده بود؛ شایعه‌ای که رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست دزفول آن را تکذیب کرد. همچنین «مهدی سراج‌الدین میرقائد» رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست اندیمشک نیز همان زمان به همشهری توضیح داد: تونل غدیر قرار است آب را به شهرستان‌های اهواز، آبادان، خرمشهر و روستاهای واقع در این مسیر منتقل کند که فقط مصرف آشامیدن دارد.


ماجرا چطور کلید خورد؟

این بار کلید ماجرا از اعتراض مردم خوزستان به کیفیت آب شرب زده شد. مردم به آب شوری که از شیر منازلشان به دستشان می‌رسید اعتراض داشتند. دولت علت را کم‌آبی رود کارون اعلام کرد و وعده داد که مشکل را چندروزه حل‌ کند. اما همزمان موجی از شایعات دوباره فضای مجازی را پر کرد که خوزستان و کارون آب ندارد. آن‌وقت آب ایران به کویت صادرمی‌ شود.
این شایعه که هنوز در فضای مجازی دست به دست می‌شود، مدعی است که قراردادی ۳۰ ساله برای انتقال آب شیرین رودخانه کارون به کویت در سال ۱۳۸۲ به امضا رسیده که ایران را موظف می‌کند روزانه ۹۰۰ هزار متر مکعب یا ۱۰ هزار لیتر آب در ثانیه به کویت صادر کند که این یکی از مهم‌ترین دلایل کم‌آبی و پایین آمدن کیفیت آب کارون است. 


اصل ماجرا چیست؟

اما «هدایت فهمی» معاون مدیر کل دفتر برنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو با تکذیب «انتقال 10 هزار لیتر آب در ثانیه به کویت به مدت 30 سال» گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم هیچ‌وقت تفاهم‌نامه انتقال آب به کشور کویت در زمان دولت اصلاحات و وزارت آقای بی‌طرف اجرا نشد.
وزیر نیرو نیز در این میان با بیان این‌که انتقال و فروش آب کارون به دیگر کشورها صحت ندارد گفت: قرارداد فروش آب به کویت که قبلا در دهه 80 مطرح شده بود، با مخالفت بنده در آن زمان مواجه شد و الان هم هیچ تصمیم، طرح و پروژه‌ای برای انتقال و فروش آب به خارج از کشور نداریم. «رضا اردکانیان» تاکید کرد: برخی افراد در عرصه‌های مختلف آب، شایعات جدیدی برای رسیدن به منافع خود ایجاد کردند، همان‌گونه که لوله طرح آب غدیر را به عنوان مسیر انتقال آب به خارج از کشور معرفی و مردم را در این مناطق تحریک کردند.
وی گفت: وزارت نیرو هیچ طرح و تصمیم و پروژه‌ای برای انتقال، فروش و صادرات قطره‌ای از آب این سرزمین به هیچ کشوری خارج از مرزهای ایران ندارد و موضوع انتقال آب به کویت در اوایل دهه ۸۰ ازسوی کسانی که از به ثمر رسیدن طرح انتقال آب کشور به کویت منتفع بودند، مطرح شده بود.


انتقال آب به کویت سال ها پیش منتفی شد

معاون عمرانی استاندار نیز به همشهری می‌گوید: هیچ‌گونه انتقال آبی به عراق و کویت از استان خوزستان انجام نمی‌شود. پیشنهاد فروش آب به کویت سال‌ها پیش مطرح شد که به دلیل خشکسالی و کمبود آب و نیاز داخلی این موضوع کاملاً منتفی شد.

«فرامند هاشمی زاده» می‌گوید: به طور قاطع می‌گویم هیچ گونه انتقال آبی نه به کویت و نه به عراق انجام نمی‌شود و اصلا چنین برنامه‌ای وجود ندارد. 
معاون عمرانی استاندار اضافه می‌کند: در گذشته کویت درخواستی مطرح کرد، اما با توجه به خشکسالی‌ها و کمبودها این موضوع در چند سال پیش کاملا منتفی شد و چنین اقدامی هیچ وقت انجام نشده است و این شایعات بر اساس مسائلی بود که تنها در حد جلسات و روی کاغذ در گذشته مطرح شد.


مشکلات آب شرب آبادان و خرمشهر

هاشمی زاده در بخش دیگری از صحبتش به مشکلات آب شرب شهرستان‌های آبادان و خرمشهر اشاره می‌کند و می گوید: با توجه به روند رو به افزایش خشکسالی از سال های گذشته و کمبود منابع تامین آب شرب و کشاورزی در مناطقی مانند خرمشهر و آبادان، دولت برنامه وسیعی در این زمینه تدوین کرد که سرآمد این اقدامات و تلاش ها مصوبه ۱۵ فروردین ۹۶ هیأت دولت در مورد زیرساخت‌های آب و فاضلاب، پایداری شبکه برق و مشکلات زیست محیطی خوزستان بود.

معاون عمرانی استاندار می‌افزاید: یکی از این طرح‌ها تامین اعتبار مربوط به جنوب غرب موسوم به آب غدیر است که در قالب آن یک خط جدید با ظرفیت بالا به قطر ۲ هزار میلی‌متر از سد کرخه کشیده شد که به‌تدریج آب‌رسانی به ۲۵ شهر و ۱۶۰۰ روستا را آب‌رسانی خواهد کرد، اما به دلیل شرایط موجود اولویت با شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان است. 

هاشمی‌زاده می گوید: آب مورد نیاز خرمشهر روزانه حداکثر ۹۰ هزار متر مکعب و برای آبادان ۱۵۰ هزار متر مکعب است و عمده این آب از محل آب غدیر تامین می‌شود و بخشی هم از بهمنشیر و اروند آب‌گیری می‌شود.  معاون استاندار ادامه می دهد: با بالا رفتن شوری آب بهمنشیر و اروند تصمیم گرفته شد در اجرای خط جدید کل آب خرمشهر و آبادان از طرح غدیر تامین شود و کار با سرعت در حال انجام است و طبق برنامه زمان بندی شده ۱۵ تیر آب‌رسانی به آبادان و خرمشهر به کلی از طرح غدیر تامین خواهد شد و آب‌گیری از اروند، کارون و بهمنشیر کاملا متوقف می‌شود. 

هاشمی‌زاده اظهار می کند: در چند روز اخیر به دلیل ترکیدگی خط ۱۸۰۰ میلی‌متری جی آر پی که آب را از طرح غدیر به خرمشهر و آبادان می‌رسانده، وضعیت آب این دو شهر دچار نوساناتی شد که با تعمیرات انجام‌شده، شبکه به حالت عادی برگشت. در طول این مدت هم با اعزام تانکر و توزیع آب بسته بندی شده کمبود آب در حد ممکن جبران شد. معاون استاندار در خصوص وضعیت آب کشاورزی هم اظهار می‌کند: همچنین برای تامین آب کشاورزی، با توجه به کاهش شدید آورد آب سه سد خاکی بر روی کارون و بهمنشیر ایجاد شد تا از ورود آب شور دریا به رودخانه ها جلوگیری شود که وضعیت در این بخش رو به بهبودی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید