• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21662
+
-

دو روی بازار سکه

ریزش کسبه صنف طلا فروشان شیراز رو به افزایش است و به دلیل اجرای ناصحیح قانون بسیاری از پیشکسوتان این صنف را ترک کرده‌اند

اقتصاد
دو روی بازار سکه






مرجان دشتی|‌ شیراز - خبرنگار:

در سال‌های اخیر بازار طلا در استان فارس به خصوص شهر شیراز رکود قابل توجهی را تجربه کرده است و بسیاری از کسبه طلافروش به دلیل نوسانات ثانیه‌ای قیمت طلا با این صنف خداحافظی کرده‌اند. البته افرادی که در این صنف فعال هستند نیز با نگرانی‌های بسیاری مواجه بوده‌اند و با وضعیت اقتصادی فعلی نگران آینده شغلی خود هستند.
همچنین افزایش بی‌رویه قیمت طلا و سکه و کاهش ارزش پول ملی فرصت را برای افرادی مهیا کرده است که با خریدهای هنگفت بازار طلا را به دست بگیرند.


بحران در بازار طلا

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان طلا و جواهر شیراز ضمن ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی موجود، آینده بازار طلای شیراز را مبهم پیش بینی می‌کند و می‌گوید: مهم‌ترین دلیل نابه سامانی بازار طلا نگرانی مردم از بی‌ثباتی در بازار است.
«محمد حسین مستغنی» می‌افزاید: متاسفانه نقدینگی در اقتصاد کنونی جامعه ارزش خود را از دست داده است و به همین دلیل مردم به بازار طلا و سکه روی آورده‌اند. بنابراین وضعیت حال حاضر، بسیار متزلزل است.
وی به رکود بازار طلافروشان شیراز و اوضاع نگران کننده معاملات و خرید و فروش طلا به دلیل نوسانات قیمت اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: دولت همواره این قبیل مشکلات را کنترل کرده است و امیدواریم راه و روش تازه‌ای را اعمال کنند که منجر به فعالیت صنفی متعادل طلا فروشان شود.
مستغنی با یادآوری اینکه در سال 69 شاهد رشد صعودی قیمت طلا تا حدود 50درصد بوده‌ایم، اضافه می‌کند: اما در سال 97 رشد صعودی قیمت طلا و سکه به 130 تا 140درصد رسیده است.


مشکلات مالیات بر ارزش افزوده

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان طلا و جواهر شیراز در خصوص مالیات بر ارزش افزوده و وضعیت کنونی بازار طلای شیراز می‌گوید: در حال حاضر قشر زیادی از شهروندان توانایی خرید طلا را ندارند به گونه‌ای که بین طلا و مردم فاصله افتاده است.
مستغنی ادامه می‌دهد: متاسفانه مالیات بر ارزش افزوده باعث رکود بازار شده و قدرت خرید مردم را گرفته است.
وی می‌افزاید: در سال 89 قانونی در این خصوص تصویب شد که به مدت 5 سال به طور آزمایشی اجرا شود، اما متاسفانه دولت با فشارهای مضاعف باعث متضرر شدن کسبه شده و مدت اجرای آزمایشی این قانون به مدت زمان طولانی‌تری انجامیده است.

مستغنی به تعطیلی و ورشکستگی‌های متعدد در این صنف اشاره و اضافه می‌کند: با توجه به این شرایط بازار، ریزش در کسبه صنف طلا فروشان شیراز رو به افزایش است و به دلیل اجرای ناصحیح قانون حتی بسیاری از پیشکسوتان این صنف را ترک کرده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: کمیسیون اقتصادی در سال 97 طرحی را مطرح کرده است که بر اساس آن طرح ارزش افزوده بر مالیات روی اجرت قرارگیرد.

مستغنی که معتقد است با تصویب و اجرای این طرح مردم دوباره به خرید طلا روی می‌آورند، اضافه می‌کند: در این راستا رایزنی‌هایی از طرف اتحادیه با نمایندگان مجلس صورت گرفته است و همچنان به تصویب این طرح امیدوار هستیم.


هجوم مردم برای خرید سکه

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر شیراز با بیان اینکه در این صنف دلال و سودجویی دیده نمی‌شود، می‌گوید: به دلیل نوسانات ارزی و کاهش ارزش پول ملی، بسیاری از اوقات شاهد هجوم مردم برای خرید سکه برای حفظ ارزش پول هستیم، اما در واقع دلال به معنای واقعی در این صنف وجود ندارد. مستغنی به تصورات اشتباه مردم و تاثیرات آن بر بازار طلای شیراز اشاره می‌کند و می‌گوید: اغلب مردم با توجه به قیمت صعودی طلا و سکه دچار این تصور هستند که طلا فروشان به دلیل افزایش قیمت طلا با سود زیادی مواجه هستند، اما این تصورات بسیار اشتباه است و کنار گذاشتن این قبیل تصورات می‌تواند به کاهش برخی مشکلات کمک کند.


245 هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده

یکی از طلافروشان شیراز نگرانی خود را در خصوص کاهش فروش ابراز می‌کند و می‌گوید: متاسفانه بازار طلای شیراز در چند سال اخیر با رکود شدیدی مواجه شده و مالیات بر ارزش افزوده طلا و همچنین نوسانات ارزی بر خرید و فروش طلا بسیار تأثیر گذار بوده است.
«محمد معتقدی» اضافه می‌کند: در سال قبل ارزش افزوده حدود 120 تا 130 هزار تومان بود اما در سال جاری به 245 هزار تومان رسیده که باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.

وی ادامه می‌دهد: نبود ثبات در نظام اقتصادی باعث استقبال مردم از خریدن سکه و طلای آب شده در جهت حفظ ارزش سرمایه شده است که این مساله باعث بی نظمی و خلل و نامتعادلی در بازار و رکود شدید بازار می‌شود.
معتقدی با تاکید بر اینکه از اتحادیه صنف طلا و جواهر شیراز کاری بر نمی‌آید، می‌گوید: قیمت‌ها ثانیه به ثانیه رو به افزایش است. در هر بازاری تعدادی سرمایه گذار وجود دارد که در مواقع خاص به خرید زیاد سکه و طلا روی می‌آورند و این موضوع می‌تواند باعث بروز مشکلات بیشتر برای کسبه طلا فروش شود.


شفاف نبودن

یکی دیگر از کسبه طلا فروش شیراز با بیان اینکه آینده بازار طلا رادر وضعیت فعلی نمی‌توان پیش بینی کرد، می‌گوید: شفاف نبودن مالیات بر ارزش افزوده ضربات زیادی را به خرید و فروش در بازار طلا وارد کرده است.
«ساسان میرزایی» با اشاره به اینکه نقدینگی در جامعه به سرعت رو به کاهش است، می‌افزاید: این مساله نگرانی ما را در رابطه با ورشکستگی و رکود افزایش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه پیش بینی بازار و وضعیت اقتصادی حتی تا یک ساعت آینده نیز غیر ممکن است، اضافه می‌کند: کسبه طلافروش در ماه‌های اخیر توانایی خرید طلا را نداشته‌اند و حمل کنندگان طلا و جواهر نیز از بهمن سال گذشته تاکنون همکاری خود را قطع کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید