• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21656
+
-

اتوبوس‌های زنجان روی خط ویژه

مدیر مهندسی و ترافیک شهرداری: طرح بازتعریف خطوط اتوبوسرانی همزمان با اجرای پیاده‌راه در حال انجام است

حمل و نقل
اتوبوس‌های زنجان روی خط ویژه







 «خط ویژه» اتوبوس به مسیرهایی در معابر و خیابان‌های شهرها اشاره دارد که مختص عبور اتوبوس‌های عمومی مربوط به ناوگان شهری است. در زنجان نیز به علت گره ترافیکی موجود به تصمیم مجموعه مدیریت شهری زنجان قرار است الگوی تردد اتوبوس‌ها تغییر کند.
به گزارش فارس، در واقع در «خط ویژه» پیش‌بینی شده تنها اتوبوس‌های شهری وابسته به شهرداری یا سازمان‌های مجاز، قادر به تردد بوده و البته برای مواقع اضطراری اجازه عبور وسایل نقلیه دیگری مانند خودروی پلیس، آمبولانس و دوچرخه نیز از خط ویژه داده می‌شود.
در حال حاضر در برخی از شهرهای کشور طرح «خط ویژه» راه‌اندازی شده و در تعدادی از شهرها نیز به علل ترافیکی مختلف این طرح لغو شده و پس از مدتی اجرا دیگر ادامه داده نشده است.
در زنجان نیز به علت گره ترافیکی موجود، بنا به تصمیم مجموعه مدیریت شهری زنجان قرار است الگوی تردد اتوبوس‌ها تغییر کند.

طبق طرح ارائه شده قرار است الگوی حمل و نقل عمومی شهر زنجان از یک پایانه‌ای بودن به3 پایانه‌ای تغییر کند و برخی از مسیرهای اتوبوس نیز تغییر پیدا کند.
بر اساس طرح ارائه شده از سوی مشاور قرار است، سه راه امجدیه، میدان آزادی و میدان ارتش پایانه‌های جدید مسافری باشند و بر اساس این پایانه‌ها خطوط مسافری جدید تعریف شود که این اقدامات در قالب بازتعریف خطوط اتوبوسرانی اجرایی خواهد شد.

همچنین بر اساس طرح جدید خطوط اتوبوسرانی قرار است، خطوط ویژه برای تردد اتوبوس‌ها در نظر گرفته شود که از آن‌ها به عنوان «خط ویژه» یاد می‌شود.
طبق گفته مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر زنجان قرار است، طرح بازتعریف خطوط اتوبوسرانی از مرداد امسال اجرایی شود که همین موضوع مستلزم داشتن یک سری «خط ویژه» است.


تردد در بافت مرکزی شهر 

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک عمومی و خدمات شهری شورای اسلامی زنجان گفت: طرح جدید ساماندهی خطوط اتوبوسرانی از اواسط مرداد اجرایی خواهد شد، تا دانش‌آموزان و مردم به طور کامل در جریان این طرح قرار گیرند.

«کاظم افشارچی» با اشاره به این‌که در حال حاضر پایانه اتوبوسی در خیابان هفت تیر قرار دارد، اضافه کرد: در مدل جدید حمل و نقل این پایانه به بافت بیرونی شهر انتقال پیدا خواهد کرد.
وی با اشاره به این‌که هدف از این بازتعریف و حذف پایانه در هسته مرکزی شهر کنترل ترافیک است، افزود: البته باید قبل از آغاز بازگشایی مدارس این باز تعریف نهایی شود تا دانش‌آموزان بهتر این خطوط را بشناسند.


ایجاد3 «خط ویژه» در شهر زنجان

مدیر مهندسی و ترافیک شهرداری زنجان نیز در این مورد توضیح داد: طرح بازتعریف خطوط اتوبوسرانی همزمان با اجرای پیاده‌راه در حال اجراست که البته هدف از اجرای این طرح‌ها کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر است.
«سمانه شاددل» با اشاره به این‌که بر اساس طرح‌های مربوط الگوی تردد مردم تغییر خواهد کرد، گفت: بر این اساس مسیرهای جدیدی تعریف خواهد شد که مردم طبق آن در شهر تردد داشته باشند.
وی با بیان این‌که طبق طرح بازتعریف جدید خطوط اتوبوسرانی اولویت ورود به هسته مرکزی شهر با وسایل حمل و نقل عمومی است، گفت: البته تردد این وسایل نقلیه نیز از طریق «خطوط ویژه» صورت خواهد گرفت. مدیر مهندسی ترافیک و حمل و نقل شهرداری زنجان با اشاره به این‌که «خطوط ویژه» از 3 پایانه در نظر گرفته شده، یعنی سه راه امجدیه، میدان آزادی و میدان ارتش به سمت هسته مرکزی شهر خواهد رفت، اظهار کرد: البته با توجه به این‌که پایانه‌ها به 3 قسمت تقسیم شده، میزان تردد اتوبوس‌ها در هسته مرکزی شهر کاهش خواهد یافت.

شاددل با بیان این‌که با حذف پایانه از محدوده مرکزی شهر و ایجاد خطوط تغذیه‌کننده در واقع به دنبال کوتاه کردن مسیر و مدت زمان سفر مردم برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان هستیم، گفت: از طرفی پیش از این به علت همپوشانی خطوط فعالیت در حوزه حمل و نقل عمومی به صرفه نبود که در تلاش برای حل این مشکل نیز هستیم.
وی با اشاره به این‌که طرح مربوط به بازتعریف خطوط توسط مشاور در دست طراحی است، گفت: مدیریت حمل و ترافیک وظیفه طراحی این طرح را برعهده دارد و اجرای آن از سوی سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری زنجان انجام خواهد شد.


ارائه خدمات بهتر در حوزه حمل و نقل

در ادامه سرپرست سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری زنجان نیز درباره شیوه و زمان اجرای این طرح ترافیکی گفت: متتظر ابلاغ خطوط مربوط از سوی معاونت حمل و نقل و زیربنایی شهرداری زنجان هستیم.
«سید اسماعیل موسوی» با اشاره به این‌که در قالب این اقدام اتوبوس‌ها از شهرک‌های اقماری به سمت پایانه‌های مشخص شده آمده و مسافران را در آن‌جا پیاده خواهند کرد، افزود: البته پس از آن نیز برای مسافت باقیمانده تا مرکز شهر یک تعدادی اتوبوس دیگر در نظر گرفته می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که در قالب همین طرح برای بازسازی برخی از ایستگاه‌های اتوبوس نیز اقدام می‌شود، گفت: در واقع هدف از اجرای این طرح ارائه خدمات بهتر در حوزه حمل و نقل عمومی به مردم است.
سرپرست سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری زنجان با بیان این‌که در نهایت تا پایان تابستان امسال طرح بازتعریف خطوط اتوبوسرانی اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: البته برای سهولت در کار مردم نسبت به اطلاع‌رسانی خطوط به صورت گسترده اقدام می‌شود.


هزینه باز تعریف خطوط اتوبوسرانی 

«فاطمه احمدی» یکی از شهروندان زنجانی در همین باره گفت: درست است که ایجاد خطوط ویژه در هسته مرکزی شهر موجب دسترسی سریع‌تر مردم به امکانات این محدوده می‌شود، اما معایبی نیز دارد. این شهروند با اشاره به این‌که اجرای این طرح در واقع هزینه‌تراشی برای مردم است، گفت: با اجرای این طرح مردم باید هزینه سوار شدن به 2 اتوبوس را بپردازند، در حالی که قبلا یک اتوبوس بود. وی با اشاره به این‌که لازمه اجرای این طرح ایجاد زیرساخت‌های مربوط به آن یعنی تهیه اتوبوس به میزان کافی برای شهرک‌های مختلف است، تصریح، کرد: در حال حاضر برخی از شهرک‌ها مشکل کمبود اتوبوس دارند که اگر این مشکل رفع شود، به نظر می‌رسد تعداد کمتر از قبل نیز شود، چون شهرداری مجبور خواهد شد تعدادی از اتوبوس‌های خطی مناطق مختلف را به خطوط ویژه اختصاص دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید