• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 3 بهمن 1402
کد مطلب : 216584
+
-

یک‌میلیون شهردار برای اداره تهران

استقبال شهروندان از طرح «من شهردارم» در مقایسه با سال گذشته سیر صعودی داشته است

گزارش
یک‌میلیون شهردار برای اداره تهران

زینب زینال‌زاده/ محمد سرابی-روزنامه‌نگار

طرح یا پویش «من شهردارم» با هدف جلب مشارکت شهروندان در امور شهر، توسط شهرداری تهران در دوره ششم از سال 1401 عملیاتی شد و دیروز در برج میلاد مراسم اختتامیه «من شهردارم 2» با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران و جمعی از مدیران شهری برگزار شد. آمارها نشان می‌دهد که امسال یک‌میلیون نفر بیشتر از سال قبل در نظرسنجی‌های طرح «من شهردارم» شرکت کرده‌اند. اگر جمعیت تهران را همراه با مناطق اطراف آن درنظر بگیریم از هر 10تهرانی، یک نفر نظر خود را درباره پروژه‌های شهرداری ثبت کرده است. به‌گفته مدیران شهری، نظرات ثبت شده در سامانه «من شهردارم» بخشی از بنیان بودجه و برنامه کاری شهرداری در سال 1403خواهد بود.

امیدآفرینی؛ نتیجه مشارکت مردمی

علیرضا زاکانی، شهردار تهران:
زحمتی که شورا در طرح «رصد» کشیده بود با تحولی تبدیل به طرح «من شهردارم» شد تا مشارکت مردم در این طرح دیده شود. هدف‌گذاری در این مسیر معطوف شد به اینکه در قاعده هرم اجتماعی همه مردم حق ایده، نظر و مشارکت جدی و اساسی داشته و بر اجرای این ایده‌ها نظارت جدی داشته باشند. هدف‌گذاری ما در دوره دوم، مشارکت یک‌میلیون نفر بود، اما امروز شاهد هستیم که آمارها نشان می‌دهند بیش از یک‌میلیون و ۳۵۲هزار نفر در این طرح مشارکت کرده‌اند. اعداد و ارقام بیانگر حس تعلق شهروندان به محلات و مناطق است و قطعا «من شهردارم» کار بی‌نظیری بود که به همت مردم انجام شد. جنس مدیریت کنونی، مدیریت مشارکتی است. به این معنا که مردم می‌توانند نظرات و ایده‌های خود را درخصوص اداره بهتر امور شهر ارائه دهند و از سوی دیگر این امکان فراهم شده تا در اولویت‌بندی ایده‌های مطرح شده و اجرای آنها، سهمی داشته باشند. سال گذشته بود که پویش و رویداد شنبه‌های امید و افتخار کلید خورد تا با کارهایی که در شهر انجام می‌شود، امیدبخشی به مردم داشته باشیم و تا‌کنون ۹۲پروژه در قالب این رویداد با اعتبار 75هزار میلیارد تومانی اجرایی شده است. امسال پروژه‌های بیشتری با اعتبار بالاتری در معرض انتخاب قرار گرفته و نظرات مردم در طرح «من شهردارم» ثبت شده و نکته قابل‌توجه این است که بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۳ بر پایه «من شهردارم» دوم صورت گرفت. سال ۹۹میزان بودجه حدود ۳۰هزار میلیارد تومان بود و ۹۰درصد آن محقق شد. سال ۱۴۰۰ که ما از ۱۱شهریور کار را تحویل گرفتیم ۳۷هزار میلیارد تومان بودجه در اصلاحیه مصوب شده بود؛ درحالی‌که بودجه اولیه کمتر از ۱۳همت محقق شده بود. در پایان سال ۳۴همت به میزان ۹۹درصد محقق شد. سال قبل بیش از ۵۰همت بودجه مصوب و بیش از ۸۰همت محقق شد. امسال ۷۵هزار و ۸۰۰میلیارد تومان بودجه تصویب شده و ما در متمم اول ۱۰۷همت پیشنهاد دادیم و شورا با ۱۰۴همت موافقت کرد. ما از بودجه ۷۵همتی عبور کردیم و امیدواریم بتوانیم اواخر سال متمم دوم بودجه را به شورا تقدیم کنیم.

«من شهردارم» تداوم خواهد داشت

امیر شهرابی، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران:
امروز فرصتی مغتنم برای خداقوت گفتن به همه کسانی است که با دغدغه شهر و شهروندان، به میدان آمده‌اند؛ به‌طوری که دستاوردهای دومین دوره گویای این است که تمام دست‌اندرکاران به فراخور توان و ظرفیت‌ها، زحمت کشیده‌اند و با افتخار اعلام می‌کنم که حماسه‌ای از جنس مسئولیت‌پذیری و غیرت و تعلق سازمانی شکل گرفته است. پروژه‌هایی که بیشترین امتیاز را در دومین دوره «من شهردارم» به‌دست آورده‌اند در چارچوب لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران به شورای شهر تهران ارائه شده تا با پیش‌بینی اعتبار لازم، ضمانت اجرایی پروژه‌های انتخابی مردم نیز تأمین شود. ۷۰درصد پروژه‌های نخستین دوره طرح، اجرایی شده و به پایان رسیده و این طرح فرایندی مستمر و پایان‌ناپذیر است و گزارش اجرای طرح‌ها هم ارائه خواهد شد. طرح «من شهردارم» نمونه‌ای موفق در جلب مشارکت شهروندان است و امیدواریم به سمت نهادینه‌شدن این رویکرد در سطح کشور برویم.

طرح رصد پیشگام نظرسنجی‌ مردمی بود

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران:
مدیریت شهری ششم توجه ویژه‌ای به‌نظرات ساکنان محله‌ها دارد و از ابتدای شروع به‌کار شورای ششم، طرح رصد اجرا و با بازدید اعضا از نقاط مختلف شهر و کسب نظر معتمدان محلات، پروژه‌ها تعریف و بودجه آنها مشخص شد. باورمان این است که علاوه‌ بر ثبت نظر شهروندان در مرحله تعیین و اولویت‌بندی پروژه‌ها باید در مرحله اجرا و نظارت پروژه‌ها به‌ویژه پروژه‌های توسعه محلی (کوچک مقیاس در محلات) هم از مردم نظرخواهی کرد؛ چراکه این کار سبب افزایش رضایتمندی شهروندان و حس تعلق به محلات می‌شود. در کنار پروژه‌های کلان و فرامنطقه‌ای، برخی از پروژه‌ها در محل زندگی شهروندان اجرا می‌شوند و رضایتمندی را در بین مردم محله ایجاد می‌کنند. ما نیز در شورا تلاش می‌کنیم به این موضوع و به پروژه‌های این طرح توجه و پروژه‌هایی که از این طرح جامانده‌اند را نیز به محلات مختلف اضافه کنیم. امیدواریم سال آینده شاهد باشیم که طرح «من شهردارم» با قدرت بیشتر و با رفع نواقص احتمالی، بهتر از امسال و سال گذشته اجرا شود.

مشارکت مردم در امور شهری

احمد عبودتیان، دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌‌سازی‌ دولت:
پیشنهاد‌های مردم در دستورکار بودجه و برنامه امسال شهر قرار گرفته و این بیش از همه‌‌چیز اهمیت دارد؛ زیرا به نیاز و فهم انسانی که در هر محله زندگی می‌کند، اهمیت داده شده است. در طرح «من شهردارم» کار‌ها ساده‌سازی و کوچک‌سازی شده است و مردم از این پس خود را درگیر امور شهری می‌دانند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید