• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 3 بهمن 1402
کد مطلب : 216529
+
-

خودروسازان روی ریل زیان‌دهی

زیان انباشته خودرو سازان از 174هزار میلیارد تومان گذشت که 100هزار میلیاردتومان آن متعلق به ایران‌خودروست

خودروسازان روی ریل زیان‌دهی

آمار‌ها نشان می‌دهد زیان انباشته شرکت‌های خودرو‌سازی‌ بدون شرکت‌های زیرمجموعه‌شان از مرز 174هزار میلیارد تومان عبور کرده و زیان انباشته شرکت ایران‌خودرو به‌تنهایی از مرز 100هزار میلیارد تومان عبور کرده است. کارشناسان می‌گویند راه‌حل صنعت خودرو‌سازی‌ رقابتی شدن بازار است. به گزارش همشهری، مشکلات صنعت خودرو‌سازی‌ تمامی ندارد؛ از یک طرف خودرو‌های تولیدی از نظر کیفیت مورد قبول مشتریان نبوده و از طرف دیگر قیمت‌ها هم واقعی نیستند. در چنین شرایطی اما صنعت خودرو‌سازی‌ هم با مشکلات بزرگی مواجه و زیان انباشته صنعت خودروسازان روزبه‌روز در حال افزایش است. تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد رکورد تازه‌ای در تولید زیان در شرکت‌های خودرو‌سازی‌ ثبت شده است.

ثبت زیان با وجود افزایش تیراژ تولید
آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد جمع کل زیان انباشته 3شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو بدون احتساب شرکت‌های زیرمجموعه‌شان از مرز 174هزار میلیارد تومان گذشته است. چنانچه میزان زیان شرکت‌های زیرمجموعه آنها را هم به این میزان اضافه کنیم احتمالا حجم کل زیان از مرز 200هزار میلیارد تومان هم عبور خواهد کرد. آنطور که گزارش مالی 9ماهه شرکت ایران‌خودرو که روز گذشته در سامانه جامع اطلاعات ناشران (کدال) منتشر شد، نشان می‌دهد با وجود افزایش تیراژ تولید، این شرکت در 9ماهه امسال 30هزار میلیارد تومان زیان کرده است که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 52درصد افزایش را نشان می‌دهد. این افزایش شدید زیان به این منجر شده که جمع کل زیان انباشته شرکت ایران‌خودرو برای نخستین‌بار از مرز 100هزار میلیارد تومان عبور کند و به 104هزار میلیارد تومان برسد. وضعیت در شرکت سایپا نشان می‌دهد میزان زیان شرکت سایپا در 9ماهه امسال با 164درصد افزایش به 9.8هزار میلیارد تومان رسیده و با این میزان زیان جمع کل زیان انباشته سایپا به 48.2هزار میلیارد تومان رسیده است. شرکت پارس‌خودرو هم وضعیت مشابهی دارد؛ به‌طوری که میزان زیان این شرکت در 9ماهه امسال به 5.7همت و جمع کل زیان انباشته این شرکت به مرز 22هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس‌جمهور، خواستار واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی
برخی تحلیلگران بر این باورند که برای بهبود عملکرد شرکت‌های خودرو‌سازی‌ باید قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت حذف شود تا این شرکت‌ها بتوانند خودرو‌های خود را به قیمت واقعی روانه بازار کنند و زیان انباشته این صنعت کاهش یابد، اما برخی کارشناسان با این رویه موافق نیستند و بر این باورند که برای حل مشکل صنعت خودرو‌سازی‌ باید بازار رقابتی شود تا بهره‌وری شرکت‌های خودرو‌سازی‌ افزایش یابد. با وجود این اختلاف نظر‌ها آنچه اغلب کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند این است که دولت باید شرکت‌های خودرو‌سازی‌ را واگذار کند و مدیریت شرکت‌های خودرو‌سازی‌ را به‌دست بخش خصوصی بسپارد تا از این طریق بخش خصوصی بتواند بهره‌وری را در این صنعت افزایش دهد و منجر به افزایش سودآوری در شرکت‌های خودرو‌سازی‌ شود؛ این موضوعی است که رئیس‌جمهور نیز اسفند‌ماه سال 1400به آن اشاره کرد و طی یک فرمان 8ماده‌ای خواستار واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی شد، اما از زمان ابلاغ این فرمان تاکنون اقدامی از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ صورت نگرفته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید