• چهار شنبه 13 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 26 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 03
شنبه 30 دی 1402
کد مطلب : 216164
+
-

باران‌خواهی در 2 استان

اهالی 2استان خراسان رضوی و اصفهان روز پنجشنبه  28دی  نماز باران به جا آوردند. به گزارش همشهری، مردم شهر مشهد با هدف استغاثه به درگاه خداوند، برای درخواست نزول رحمت الهی و طلب باران، روز پنجشنبه در حرم منور رضوی نماز استغاثه برپا کردند. زائران و مجاوران حرم رضوی هم پس از نماز مغرب در بست شیخ طوسی حرم مطهر رضوی نماز باران اقامه کردند. همچنین اصفهانی‌ها به امامت آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی، امام جمعه موقت اصفهان در جوار شهدای گلگون کفن در گلستان شهدای این شهر نماز باران خواندند.
در حال حاضر ۱۰۰درصد وسعت مشهد در خشکسالی شدید قرار دارد و در سال آبی جاری از مهر ماه تا‌کنون، هیچ آبی به سدهای تامین‌کننده آب این کلانشهر وارد نشده است. در اصفهان هم مانند مشهد خشکسالی استمرار دارد و کمبود بارش‌ها از ابتدای امسال و به‌ویژه فصل پاییز مشهود است.

آیین‌های بارا‌ن‌خواهی
نماز یا دعای باران از آیین‌ها و مناسک باران‌خواهی است که نه‌تنها در ایران که در بسیاری از نقاط دنیا رواج دارد؛ زیرا آب همواره به‌عنوان بن‌مایه آفرینش و بارور‌کننده و زاینده مورد تقدیس و ستایش بوده است.
در بیشتر این آیین‌ها، ترس از خشکسالی دیده می‌شود و به همین دلیل است که آیین‌هایی چون عروسی آب و دعاهای باران و نماز و نیایش برای طلب آن، شستن تابوت در آب یا نهادن علم عزاداری برای باران‌خواهی پدید آمده است.
این آیین در ایران بیشتر معطوف به مناطق کویری است؛ با توجه به اینکه فلات ایران به‌ویژه در نواحی مرکز و حاشیه و اطراف کویرهای بزرگ «لوت» و «نمک» خشک و کم‌آب است، یکی از مشکلات اساسی‌ مردم شهری و روستایی تأمین آب بوده است. ارزش حیاتی باران برای کشاورزان و دامداران که به‌شدت به نم و رطوبت زمین‌متکی هستند، موجب شده است تا همیشه چشم به آسمان بدوزند و در انتظار آمدن ابرهای باران‌زا باشند و همین امر موجب برگزاری مراسمی برای طلب و تمنای باران شده است.
نهادن قیچی زیر ناودان، وارونه گذاردن بیل در آبراه خانه‌ها، نوشتن نام هفت یا چهل کچل و گره زدن ریسمان و آویختن آن از ناودان، برخی از نمونه‌های فردی و نماز استغاثه یا نماز باران، چمچه گلین و ‌عروسی قنات از نمونه‌های گروهی این باران‌خواهی است. آیین‌های باران‌خواهی در نقاط مختلف کشور به شکل‌های مختلفی برگزار می‌شود، اما درباره دعا و نماز باران که تقریبا بین همه مشترک است، هم در آموزه‌های دینی ردپایی دیده می‌شود و هم در تاریخ اساطیری.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید