• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 27 دی 1402
کد مطلب : 215888
+
-

نگارش ۷۰۰ موضوع در دایره المعارف اسارت

آیین معرفی مجموعه 78جلدی «فرهنگ نامه اسارت و آزادگان» و نکوداشت مسعود ده‌نمکی، با حضور جمعی از مسئولان کشوری و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در تالار رودکی برگزار شد. در ابتدای این مراسم سعید اوحدی، مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در امور راهبردی گفت: کتاب‌هایی که امروز رونمایی می‌شوند، بستری برای عبور از ظاهر به باطن اسارت است. در این مجموعه بیش از چندین هزار صفحه به رشته تحریر درآمده است. این مجموعه دایره المعارف اسارت است.
حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم که به‌خاطر کسالت نتوانسته بود در مراسم شرکت کند، در تماس تلفنی که برای حاضران پخش شد، گفت: افرادی همچون ده‌نمکی به تشویق کسی کار نداشتند و خلاف جریان عمل می‌کنند و عادت به‌سختی دارند. اولا باید از کار جدید ایشان تقدیر بکنیم و قدر آن را ۵۰ یا ۱۰۰ سال بعد نسل‌های بعد خواهند فهمید.
وحید جلیلی، قائم‌مقام رئیس سازمان صدا و سیما در امور فرهنگی در این مراسم گفت: خدا را شاکرم که آقای ده نمکی با اثر ماندگار دیگری، خدمت تازه‌ای به فضای فرهنگی کشور ارائه کرده‌اند. امیدواریم این اثر سنگ بنا و نقطه شروعی برای محصولات رسانه‌ای، هنری و پژوهشی باشد. در ادامه، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این آیین گفت: کاری که آقای ده نمکی کرده کار کوچکی نیست؛ کار سنگین، مفصل، طولانی، مستمر و سخت بوده است. کنار ایشان که نشسته بودم گفتم اسم جلسه رونمایی از کار ده نمکی است؛ ولی به شوخی و با شیوه بچه‌های
 جنوب شهر می‌توان گفت؛ ده نمکی با این ۷۸ جلد کتاب از همه «رو کم‌نمایی» می‌کند. کسی که 100صفحه کتاب نوشته باشد می‌فهمد ۷۸ جلد کتاب گردآوردن ولو رونویسی هم باشد چقدر سخت است. در بخشی از مراسم هم، مسعود ده نمکی گفت: به اعتقاد من در بین ایثارگران، چند قشر مظلوم‌تر از سایرین هستند؛ آنها به‌دلیل عدم‌فرهنگسازی‌ و اینکه اهل ادعا و تملق نبودند و حقوق خود را مطالبه نکردند، مظلوم واقع شدند؛ من معتقدم مظلوم‌ترین آنها، جانبازان اعصاب و روان و آزادگان هستند. مظلومیت اسرا، مرا بر آن داشت که کار روی «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» را آغاز کنم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید