• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 26 دی 1402
کد مطلب : 215744
+
-

دیدگاه

سیاست خارجی و انتخابات
به‌طور کلی مسائل سیاست خارجی نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخابات‌های آمریکا ندارد و شهروندان آمریکایی بیشتر به مسائل اقتصادی، امنیت داخلی، کسب‌وکارها و مسائل اجتماعی داخلی خود توجه می‌کنند. البته اگر پیامدهای سیاست خارجی بر زندگی روزمره مردم آمریکا تأثیر مستقیم بگذارد، اینگونه مسائل به رقابت‌های انتخاباتی وارد می‌شود؛ مثل جنگ عراق یا ویتنام که آمریکا در آن کشته زیادی داد یا نوع مناسبات با چین که روی فعالیت اقتصادی بسیاری از شرکت‌ها تأثیر می‌گذارد.

جنگ غزه زیر ذره‌بین
جنگ غزه موضوع بینابینی است؛ یعنی از نظر جغرافیایی جنگ غزه یک سر دیگر دنیاست و ارتباطی با زندگی روزمره مردم آمریکا ندارد، اما همزمان حیات و موجودیت و سرنوشت اسرائیل برای ۸۰میلیون اوانجلیست بسیار مهم است و هرچه دولت بایدن در قبال اسرائیل انجام دهد، از جانب حامیان عقیدتی اسرائیل زیر ذره‌بین است.

انتقادات سیاسی
گروه‌هایی در آمریکا معتقدند که دولت بایدن به‌اندازه کافی از نتانیاهو حمایت نمی‌کند و دست نتانیاهو را در غزه بسته است. ‌لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه سنا از بایدن انتقاد می‌کند که چرا دولت آمریکا به نتانیاهو فشار وارد می‌کند؟ یا سایر انتقاداتی که از دولت بایدن درباره عدم‌حمایت کافی از دولت نتانیاهو مطرح می‌شود. باید توجه داشت که این انتقادات بیشتر جنبه سیاسی و حزبی به‌ خود می‌گیرد و هر دو حزب به‌شدت پشت سر جنگ اسرائیل در غزه هستند.

خیانت بایدن به مسلمانان
با این حال، گروهی هم در آمریکا معتقدند که بایدن به حقوق بشر و آرمان‌های دمکراسی خیانت می‌کند، به‌ویژه مسلمانان انتقادات زیادی را متوجه بایدن می‌سازند و معتقدند که دولت بایدن از مسلمانان رأی گرفت ولی اکنون در جریان جنگ غزه به مسلمانان آمریکا خیانت کرد. یا حتی گروهی از یهودیان ضد‌صهیونیستی مخالف حمایت آمریکا از جنگ در غزه هستند. مجموع این شرایط باعث شکل‌گیری 2‌گروه از مخالفان متضاد در برابر بایدن شده است و هر کدام از گروه‌های مخالف از زاویه دید خود به جنگ غزه نگاه می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید