• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 1 اسفند 1402
کد مطلب : 218980
+
-

هادی خانیکی، استاد علوم ارتباطات:

تفاوت دیدگاه، مانع از ادامه دوستی ما نشد

تفاوت دیدگاه، مانع از ادامه دوستی ما نشد

آشنایی و دوستی‌ من با احمد توکلی به سال‌های پیش از انقلاب برمی‌گردد. سال 1348 هر دو ما در دانشگاه شیراز در رشته مهندسی برق و الکترونیک پذیرفته شده بودیم و به‌دلیل علائق مذهبی و سیاسی که داشتیم در همان سال اول دانشجویی رفیق و همراه شدیم. البته نه احمدآقا و نه من هیچ‌کدام نتوانستیم از دانشگاه شیراز فارغ‌التحصیل شویم. به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی به زندان افتادیم و بعد به این بهانه که به‌موقع ثبت‌نام نکرده‌ایم حکم اخراج ما را دادند.
50 سال پیش، هم‌بند شدن در زندان کریم‌خان شیراز خاطرات مشترکی را برای ما رقم زد که همواره از آن یاد می‌کنیم. ما با فردی به نام عبدالرسول عدلو هم‌بند بودیم. این فرد بی‌سواد بود و در زندان کنار من و احمدآقا خواندن و نوشتن را یاد گرفت. عدلو نجار بود و به مبارزه و پیشبرد اندیشه‌های امام(ره) اعتقاد داشت. زمانی که من و آقای توکلی هم‌بند شده بودیم عدلو تجربه زندان هشتم را داشت و بعد از آن هم باز دستگیر شد و به زندان افتاد.

دغدغه‌های مشترک با رویکردی متفاوت
ارتباط من و احمدآقا بعد از انقلاب هم ادامه داشت. هر چند دیدگاه‌های سیاسی ما تفاوت‌هایی هم داشت، اما این تفاوت مانع از ادامه دوستی ما نشد. تقدیر این بود که بعدها محل زندگی من و آقای توکلی در یک خیابان و در 500متری یکدیگر باشد. هر دو ما در مسیرهایی با دغدغه‌های مشترک و حتی در مقاطعی با رویکردهای متفاوت کنار همدیگر بودیم. خانواده ما همواره با خانواده آقای توکلی رفت‌وآمد داشته ‌است. من و آقای توکلی به‌رغم تفاوت‌ها و نگرش‌های سیاسی مختلفي که داریم، توانسته‌ایم هم‌نگری‌ها و همدلی‌هایی داشته باشیم.

در ابراز نظر انتقادی تردید ندارند
آقای توکلی بسیار به اعتقادات خودشان پایبند هستند، چه در جنبه‌های سیاسی و چه جنبه‌های مرجعیتی و به‌نظر من بارزترین خصوصیت ایشان پایبند بودن به باورهای‌شان است. همین پایبندی است که باعث شده در مجموعه‌ مسئولیت‌های اجرایی و سیاسی که داشته، در ابراز نظر انتقادی تردید نکند.
حساسیت نسبت به وجوه مختلف فساد چه در زمینه اقتصادی و چه در زمینه سیاسی ویژگی دیگر آقای توکلی است؛ کاری که به‌رغم بیماری تا‌کنون ادامه یافته است. متأسفانه ابتلای آقای توکلی به بیماری دایره فعالیت‌های او را محدود کرده، اما از حساسیت او نسبت به موضوع مبارزه با فساد کم نکرده ‌است. برای آقای توکلی، بازیابی سلامت و اثربخشی بیشتر به‌خصوص در این شرایط پیچیده و حساس کشور را آرزو دارم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید