• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 25 دی 1402
کد مطلب : 215620
+
-

گفت‌وگو با بانوان کارآفرین موفق در مراکز کوثر

دستان پرتوان بهای اعتماد

زندگی صدها زن سرپرست خانوار و کم‌برخوردار زیر سایه اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران رنگ خوش گرفته است

دستان پرتوان بهای اعتماد

 در یکی از روزهای پاییزی مهرماه سری به نوزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی در بوستان گفتگو زدیم. در و دیوار غرفه‌ها با چیدمان دست‌آفریده‌ها و محصولات تولیدی بانوان، فضای نمایشگاه را برای خرید مراجعه‌کنندگان خاص کرده بود و کمتر کسی دست خالی از غرفه‌ها خارج می‌شد. این نمایشگاه با همه ویژگی‌های متفاوت نتیجه زحمت 1075نفر از بانوان فعال در زمینه مشاغل خانگی بود و همه‌جور کالای موردنیاز یک خانه را برای عرضه وفروش داشت؛ از غرفه پرطرفدار صنایع‌دستی گرفته تا پوشاک، زیورآلات، دکوراسیون و اکسسوری‌های (لوازم جانبی) منزل و آشپزخانه مثل شمع‌های تزیینی، عروسک و سفال. به میان بانوان خوش‌ذوق و توانمند شهرمان رفتیم و با چند نفر از آنها درباره برپایی این نمایشگاه و سایر اقدامات اداره امور بانوان شهرداری تهران گفت‌و‌گو کردیم.


فاطمه نادری، کارآفرین موفق:نگاه مدیران شهرداری برای حمایت از بانوان را دوست دارم
یکی از افتخارات نوزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی حضور بانوان موفق درعرصه کارآفرینی بود؛ کسانی که برای رسیدن به این جایگاه از صفر شروع کرده و حالا کسب‌وکارشان در بازار شناخته شده است و در کنارش برای زنان دیگر اشتغال‌زایی کرده‌اند. فاطمه نادری با 28مدرک فنی و حرفه‌ای یکی از زنان کارآفرین و خلاق است که پروژه «کار تو خونمونه» را استارت زد. نادری درباره برپایی این نمایشگاه گفت: «این نمایشگاه و امثال آن، نقش مهمی در تشویق و تقویت انگیزه بانوان برای کارآفرینی دارد. زمان کودکی من در دوره جنگ تحمیلی گذشت و چندان توجهی به این مسائل نمی‌شد؛ بنابراین دختران و زنان امروز ما فرصت خوبی نصیب‌شان شده تا بتوانند توانایی و استعدادهایشان را به منصه‌ظهور بگذارند.» او در ادامه درباره پروژه کار تو خونمونه توضیح داد: «در یک برهه از زمان دست تقدیر به‌گونه‌ای رقم خورد که برای آموزش هنر چهل‌تکه‌دوزی با حمایت سازمان ملل به مناطق محروم ایران مانند سیستان و بلوچستان، کرمان و کرمانشاه رفتم. این سازمان برای ساکنان مناطق محروم کارگاه آموزشی راه‌اندازی کرد و حدود 200خانم در این کارگاه ثبت‌نام کردند. تعدادی هم به‌خاطر مشکلات مختلف امکان حضور در کارگاه را نداشتند و در خانه‌هایشان مشغول به ‌کار شدند و هر خانه تبدیل به یک کارگاه شد. این تجربه کمک کرد تا در تهران با همکاری شهرداری این پروژه را انجام بدهیم.» نادری افزود: «حمایت خوب شهرداری از پروژه کار در خانه باعث شد طی مدت 20سال بیش از ۲۵۰نفر از زنان در تهران مشغول ‌کار باشند؛ البته این تعداد خیلی بیشتر هم هست؛ چراکه این زنان، خیلی دیگر از خانم‌ها را هم در کنار خود مشغول به‌کار کرده‌اند. به جرأت می‌توانم بگویم شهرداری جزو معدود نهادها و سازمان‌هاست که برای توانایی بانوان ارزش قائل می‌شود. توجه و حمایت شهرداری از بانوان در این چند سال چشمگیر بوده؛ به‌طوری که من و بسیاری از بانوان دیگر با همین حمایت‌ها توانسته‌ایم پروژه‌های مختلفی را در تهران جامه‌عمل بپوشانیم.»


فاطمه ساکی، کارآفرین موفق:اعتمادم به شهرداری رمز توانمندشدنم بود

بین همه غرفه‌های نمایشگاه یکی از آنها شلوغ و پررفت‌وآمدتر بود و کمتر زمانی دیده می‌شد که خلوت باشد. شور و شوق خاصی بین غرفه‌داران موج می‌زد و دائم در حال معرفی نمونه‌ محصولات خود به مشتریان بودند. بین غرفه‌داران خانمی بود که همه برای او احترام قائل بودند و برای صحبت او را به ما معرفی کردند. او فاطمه ساکی، یکی از نخستین اعضای کانون کوشانه است و درباره تشکیل این کانون گفت: «سال ۹4کانون کوشانه با 6بانوی با‌تجربه و موفق از کل مناطق تهران شروع به فعالیت کرد. این 6نفرمتشکل از یک خانم کوهنورد، 3 تولید‌کننده پوشاک، یک متخصص پرورش گل و گیاه، یک بانوی هنرمند در ساخت ظروف سرامیکی و یک خانم نجار و متخصص در ساخت وسایل دکوری بود. کانون کوشانه باوجود بانوان اهل کار روزبه‌روز رشد کرد و اکنون 100عضو دارد که بیشتر آنها با عضویت در این کانون نانی به سر سفره می‌برند. این ایده از سوی شهرداری تهران استارت خورد و حالا همه اعضا به واسطه همین کانون کسب‌وکار خودمان را داریم و با کمک همدیگر توانسته‌ایم این کانون را به ثبت برسانیم.» او موفقیت خود را مدیون اعتماد به مراکز توانمندسازی کوثر در شهرداری دانست و گفت: «حقیقتش اوایلی که وارد کارگاه‌های مرکز کوثر شدم شرایط زندگی‌ام خوب نبود و به‌سختی روزگار می‌گذراندم و از طرفی هیچ شناختی از کارگروهی و کارگاهی نداشتم و کار در این مرکز برایم سخت بود. وقتی مدیران از شرایط زندگی و توانایی‌هایم باخبر شدند، از من حمایت کردند و من هم به آنها اعتماد کردم. به مرور این اعتماد و حمایت باعث شد تا بتوانم زن مستقلی در کسب‌وکار شوم و همیشه این بخش از زندگی‌ام مثل یک معجزه از سوی خدا بوده است. روزهای سختی را با کمک اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران پشت سر گذاشتم تا اینکه در رشته هنری خیاطی کارآفرین زبردستی شدم.» ساکی در ادامه درباره حمایت‌های شهرداری و وظیفه خودش در قبال بانوان دیگر گفت: «درواقع این کانون برای همدلی و به اشتراک گذاشتن هنر و تجربه‌ها شکل گرفت و به مرور تبدیل به یک خانواده شدیم و از ابتدا با هم عهد کردیم همانطور که شهرداری حامی کسب‌وکار ما شد، ما هم حامی زنان مستعد و هنرمند شهرمان باشیم تا آنها هم بتوانند کسب‌وکار مستقلی برای خودشان داشته باشند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید