• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 23 دی 1402
کد مطلب : 215452
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qjnD0
+
-

حل مشکلات‌کودکان‌فراری در بدو ورود

یادداشت
حل مشکلات‌کودکان‌فراری در بدو ورود

احمد احمدی‌صدر؛ مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران

در ۹‌ماه نخست سال‌جاری به همت مددکاران 3 پایگاه خدمات اجتماعی پایانه‌های مسافربری آزادی، شرق و جنوب، شناسایی و ساماندهی کودکان فرار از خانه انجام شده است و 50کودک در شهر تهران شناسایی و ساماندهی شده‌اند؛ کودکانی که اگر بی‌توجه از کنار آنها بگذریم، خطرات جدی در تهران آنها را تهدید می‌کند.
یکی از اقداماتی که در این حوزه انجام دادیم تا بتوانیم از وقوع آسیب‌های بیشتر پیشگیری کنیم، ممنوعیت فروش بلیت سفر بین شهری به این کودکان در پایانه‌های مسافربری بود؛ مگر اینکه به تأیید مددکاران پایگاه خدمات اجتماعی در این پایانه‌ها برسد که باید به کودکی بلیت فروخته شود. خوشبختانه در این زمینه همکاری لازم از سوی تعاونی‌داران صورت می‌گیرد. بیشتر کودکان فرار شناسایی شده اهل شهرهای گوناگون هستند که تصمیم به مهاجرت به تهران از طریق ناوگان اتوبوسرانی بین شهری گرفته‌اند و پس از شناسایی یا خود معرف، اقدامات مددکاری برای آنها انجام می‌شود. این کودکان در مرحله بعد از شناسایی نزد مددکاران خواهند رفت تا علت فرار مورد بررسی قرار گیرد و درصورت امکان با خانواده ارتباط برقرار می‌شود؛ در غیراین صورت پرونده آنها به سازمان بهزیستی می‌رود.
همچنین تعاونی‌های مسافربری درصورت مواجهه با کودکان برای خرید بلیت، مددکاران پایگاه خدمات اجتماعی پایانه‌های مسافربری را در جریان قرار می‌دهند و پس از اقدامات مددکاران خدمات ارائه می‌شود. اگر این اقدامات که از سوی شهرداری تهران انجام می‌شود مانند راه‌اندازی پایگاه خدمات اجتماعی در پایانه‌های مسافربری و ارائه‌نشدن بلیت به کودکان در سایر شهرهای کشور هم اجرا شود  قطعا شاهد کاهش آسیب‌ها برای کودکان و خانواده‌ها خواهیم بود. از سوی دیگر پایگاه‌های پایانه‌های مسافربری حرم مطهر و سازمان تاکسیرانی در 7‌ماه ابتدایی سال‌جاری به 7500نفر از شهروندان و هموطنان با مشکلات گوناگون اجتماعی، ارائه خدمات داشته‌اند. بخشی از این افراد آسیب‌دیده، نیازمند اشتغال بودند که با تلاش مددکاران ۱۹۸نفر به مراکز کاریابی معرفی شده‌اند؛ همچنین 1677نفر با ارجاع به گشت‌های فوریت‌های خدمات اجتماعی، خدمات دریافت کرده‌اند.
در ۷‌ماه اخیر سال‌جاری به همت مددکاران پایگاه‌های اجتماعی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران 2 هزار نفر در راه مانده به مددسراها برای اسکان راهنمایی شده‌اند. ۸۵۲نفر به مراکز خیریه، ۴۸۹نفر به سازمان بهزیستی، ۸۶۶نفر به کمیته امداد، ۲۳۰نفر به مراکز درمانی و ۲۴۴نفر به مراکز کاهش آسیب ارجاع شده‌اند. طی برنامه‌ریزی صورت گرفته در چند‌ ماه اخیر با هدف خدمات‌رسانی مطلوب‌تر زمان فعالیت پایگاه خدمات اجتماعی افزایش یافته است.
همچنین سامانه‌ای تحت نام مددکار شهر در تمامی مددسراها و مراکز ما در پایتخت راه‌اندازی شده است که تاکنون برای بیش از ۶هزار آسیب‌دیده اجتماعی یا در معرض آسیب، تشکیل پرونده صورت گرفته است. در این سامانه، اطلاعات تمامی مراجعه‌کنندگان به ۲۰مددسرا  و مراکز ما در شهر تهران ثبت می‌شود و نحوه ارائه خدمات به‌ شکل برخط (آنلاین) قابل رصد است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید