• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 12 دی 1402
کد مطلب : 214258
+
-

اجرای «طرح بیست» با همکاری شهرداری تهران

یادداشت
اجرای «طرح بیست» با همکاری شهرداری تهران

سرهنگ ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ

طرحی از ابتدای دی‌ماه با عنوان «طرح بیست» آغاز شده است. «طرح بیست» در واقع 20راهکار کوتاه‌مدت برای کاهش تصادفات در شهر تهران است که مواردی چون نقاط حادثه‌خیز و گره‌های ترافیکی، دوربین‌ها، آشکار‌سازی‌ تابلو‌ها و علائم، نورپردازی و ... را شامل می‌شود. این 20 اقدام به 3بخش کلی تقسیم شده که 9اقدام در حوزه مهندسی ترافیک، 6اقدام در حوزه اعمال قانون و برخورد با تخلفات و سایر موارد نیز در حوزه آموزشی است. این طرح قبل از دی‌ماه، خدمت شهردار تهران، معاونت‌های شهرداری تهران ازجمله معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و شهرداران مناطق 22گانه ارائه شده است. در همین راستا شهردار تهران دستوری را ابلاغ کرده که همه مناطق با این طرح همکاری داشته باشند.
شاهد همکاری بسیار خوب شهرداری‌های مناطق با پلیس راهور در اجرای طرح بیست هستیم. ازجمله کارهایی که در قالب این طرح اجرا می‌شود آشکار‌سازی‌ موتورسیکلت‌هاست. این کار با همکاری شهرداری تهران آغاز شده است. در این طرح که با کمک و همکاری معاونت خدمات شهری شهرداری تهران انجام می‌شود موتورسیکلت‌هایی که در حاشیه معابر متوقف هستند، اگر پلاک‌شان پوشیده شده باشد، پوشش و مانعی که جلوی پلاک را گرفته برطرف می‌شود و در ادامه برچسب‌های شبرنگی که شهرداری تهران تهیه کرده است، روی نقاطی از موتور(عمدتا روی کمک‌ها) که قابل رؤیت باشد، چسبانده می‌شود. به‌عبارت دیگر اگر موتورسیکلت تخلف پوشش پلاک داشته باشد در همان محل رفع تخلف می‌شود و همچنین کمک می‌کنیم تا از طریق این برچسب‌های شبرنگ، موتورسیکلت شب‌ها هنگام تردد در معابر به خوبی دیده شوند. درهر حال بسیاری از موتورسیکلت‌ها هنگام شب تردد می‌کنند و حتی چراغ عقب و جلوی برخی از آنها سالم و روشن نیست. اغلب هم موتور‌های مدل پایین و فرسوده از نوع هوندا 125چنین مشکل‌هایی دارند.
رفع گره‌های ترافیکی و همچنین نقاط حادثه‌خیز شهر تهران هم هرچند در طول سال با همکاری شهرداری در حال اجراست، اما این موضوع هم از ابتدای دی‌ماه در قالب یکی از اقدام‌های «طرح بیست» درحال اجرا شدن است. 448نقطه حادثه‌خیز در شهر تهران شناسایی شده که تا‌کنون 195مورد از این نقاط برطرف و ایمن‌سازی‌ شده است. همچنین حدود 210نقطه به‌عنوان نقاط دارای گره ترافیکی شناسایی شده که از این تعداد هم 120گره ترافیکی شهر باز و مشکل آنها برطرف شده است. در حوزه مهندسی ترافیک کارگروه مشترکی بین پلیس راهور و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک (اداره ایمنی ترافیک) تشکیل شده که این کارگروه همیشه فعال است.
براساس گزارش تصادفات، آمار و اطلاعات اعلام شده توسط معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران و مناطق راهنمایی و رانندگی به اداره مهندسی پلیس راهور، این موارد کارشناسی می‌شود، بازدید مشترک در حوزه پلیس راهور و شهرداری انجام شده و تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود؛ یعنی مشخص می‌شود اگر نقطه حادثه‌خیز یا دارای گره ترافیکی است متناسب با آن باید چه کارهایی انجام شود و چه اقداماتی صورت بگیرد. درخصوص رفع گره‌های ترافیکی می‌توانیم چند نمونه را مثال بزنیم؛ در محدوده خیابان انقلاب بخشی از رفیوژ میانی خط ویژه به سمت شرق بعد از خیابان ولیعصر(عج) جمع‌آوری شده است. همچنین در ادامه خیابان انقلاب به سمت شرق بعد از پل چوبی قبل از خیابان نامجو، بخشی از رفیوژ خط ویژه جمع‌آوری شده است و انباشتگی که روی پل روشندلان و اطراف و زیر پل وجود داشت، کاهش پیدا کرده است. تا قبل از رفع این مشکل، ترافیک تا میدان فردوسی هم امتداد می‌یافت اما از زمانی که اصلاح صورت گرفته دیگر شاهد ترافیک در این محل نیستیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید