• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 7 آذر 1402
کد مطلب : 210617
+
-

امپراتوری، بیست سال بعد

کتابفروشی
امپراتوری، بیست سال بعد

کتاب «امپراتوری، بیست سال بعد» نوشته آنتونیو نگری و مایکل هارت را فوأد حبیبی به فارسی برگردانده و به‌تازگی از سوی انتشارات نگاه منتشر شده است.
گرچه از 2 دهه پیش موقعیت‌های تقریبی قدرت‌های گوناگون در ساخت ترکیبی نظم امپراتوری بالا و پایین شده،اما به‌رغم دادوقال‌های ایدئولوگ‌های حاکمیت ملی، به هیچ وجه از توان نیروهای سلطه و کنترل اعمال شده بر نظم جهانی کاسته نشده است. این نیروها در عوض، صرفاً از دیده‌ها پنهان و کمتر از سابق تشخیص‌پذیر شده‌اند؛ چنان که گویی فرمول معجون نامرئی شدن را کشف کرده باشند. آنچه امروزه بدان نیاز داریم چرخه‌های مبارزات بین‌المللی و نیز هوش و فراستی است که هر دو همزمان رویاروی ساختارهای نظم جهانی حاکم بایستند. هر چه باشد گاهی کار نظری مندرج در جنبش‌های اجتماعی بیش از مطالب انبان شده در کتابخانه‌ها آموزنده است. وارونه‌سازی این نامرئی شدن نخستین گام در کسب توان کشاکش با آنها و سرانجام به زیر کشیدن ساختارهای امپراتوری است.
قریب به20 سال پیش مایکل هارت و آنتونیو نگری اثر مشترک درخشان و بحث‌برانگیزشان امپراتوری (2000) را منتشر کردند. اثری که در میانه هیاهوی جنبش‌های هوادار «دگرجهانی‌شدن» و سپس وقایع 11 سپتامبر و «جنگ علیه ترور» خودش به انفجاری از مفاهیم، ایده‌ها و بحث‌های داغ و جنجالی دامن زد؛ از طرح مفاهیمی همچون امپراتوری، تولید زیستی‌سیاسی، قدرت شبکه‌ای و صدالبته انبوه خلق، تا ایده‌گذار به قسمی درون‌ماندگاری مطلق و فراگیر که مملو از آنتاگونیسم، تعارض و مقاومت درونی است و همچنین برانگیختن لعن و ستایش‌های افراطی از کتاب («اثری تروریستی به قلم یکی از بنیانگذاران بریگادهای سرخ» تا «مانیفست در قرن بیست‌ویکم»). اما امپراتوری صرفا کتابی منفرد و جنجالی باقی نماند و بخش مهمی از توش‌وتوان فکری و سیاسی هارت و نگری در سال‌های بعد صرف شرح و بسط اثری شد که دیگر باید آن را مجموعه یا پروژه امپراتوری/انبوه خلق بخوانیم.
انتشارات نگاه این کتاب 238صفحه‌ای را به بهای 225هزار تومان منتشر کرده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید