علوم پایه؛ نیازمند احیای اورژانسی
مژگان مهرابی؛ روزنامهنگار
کمرغبتی دانشآموزان به تحصیل در رشته ریاضی فیزیک سبب شده مسئولان نسبت به آینده علوم پایه کشور چندان خوشبین نباشند. براساس آمار و ارقام ورودی دانشآموزان رشته ریاضی از سال تحصیلی 1392-1391حدود ۲۷، ۱۲ درصد بوده که تا سال ۱۴۰۰ به ۱۴، ۵۶ درصد (تقریباً نصف) کاهش پیدا کرده است. اگر چه در سال تحصیلی 1402-1401بعد از ۹ سال روند کاهشی، شاهد روند افزایشی جمعیت دانشآموزان رشته ریاضی فیزیک بودیم و سهم دانشآموزان پایه دهم رشته ریاضی فیزیک نسبت به سال گذشته حدود 2درصد افزایش پیدا کرد، اما آنچه مسلم است، آسیبشناسی جدی و اقدامات بنیادین میتواند این روند را تداوم بخشد. محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هدایت تحصیلی مناسب دانشآموزان مقطع متوسطه اول را نخستین قدم برای احیا و تقویت علوم پایه در دانشگاهها میداند و میگوید: «در سالهای گذشته بهدلیل شرایط کشور با اقبال کمتری در رشتههای علوم پایه مواجه شدیم. امروز سیاست آموزش عالی و آموزش و پرورش کشور بر توزیع متوازن استعدادها در رشتههای تحصیلی مختلف قرار گرفته تا نوجوانانی که در زمینه علوم پایه مستعد هستند، مسیر کشف و شکوفایی استعداد خود را به درستی طی کنند.»
اما سیدرضا حسینی، رئیس باشگاه دانشپژوهان جوان معتقد است درحالیکه مبنای انتخاب رشته تحصیلی دانشآموزان و دانشجویان آینده شغلی آنهاست، باید در کنار هدایت تحصیلی دانشآموزان به سمت علوم پایه، به حمایت از استعدادهای برتر این رشتهها توجهی ویژه داشته باشیم. او در گفتوگو با همشهری میگوید: «در کنار رایزنیهایی که برای ایجاد موقعیتهای شغلی نخبگان علوم پایه در مراکز مختلف داشتیم، حمایت از این قشر در دوران تحصیل را دنبال میکنیم.» او از بهکارگیری مدالآوران المپیادهای علمی در هیأت علمی دانشگاههای کشور خبر میدهد و میگوید: «برگزیدگان المپیادهای علمی و نفرات برتر کنکور سراسری رشتههای ریاضی، فیزیک، شیمی، زیستشناسی و...در دوران تحصیل تا مقطع دکتری حمایت میشوند و پس از فارغالتحصیلی، اشتغال آنها بهعنوان هیأتعلمی دانشگاههای کشور از سوی وزارت علوم و بنیاد نخبگان پشتیبانی میشود.» .