• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 دی 1402
کد مطلب : 214104
+
-

چه کنیم که حقوق‌مان ته نکشد‌

چه کنیم که حقوق‌مان ته نکشد‌

سید سروش طباطبایی پور

شاید مهم‌ترین نگرانی حقوق‌بگیران، رسیدن به پاسخ این سؤال تکراری است: «چه کنم که حقوقم به آخر‌ماه برسد؟» و سخت‌ترین و دست‌نیافتنی پاسخ هم این است: «باید حقوقم چند برابر شود!» که البته این پاسخ در کوتاه‌مدت، تنها طنزی تلخ است! پاسخ غیرواقعی و تکراری بعدی هم نخوردن و نخریدن و صرفه‌جویی در حد مرگ است که آدم‌های واقع‌بینی مثل من و شما را درگیر خود نمی‌کند. پس چه کنیم که در شرایط عادی زندگی، پول توی جیب‌مان را مدیریت کنیم؟

   سد بدهی را سوراخ کن: بدهی، بیش از آنکه در دنیای واقعی گریبان ما را بگیرد، یقه روح و روان ما را می‌فشارد؛ آن هم تا جایی که ما را خفه می‌کند و حتی اجازه فکرکردن و برنامه‌ریزی هم به ما نمی‌دهد. نخستین و مهم‌ترین تصمیم این قانون است: «سد بدهی را سوراخ کن» یعنی تصمیم بگیر و از همین ماه 10درصد از درآمد خود را صرف کم‌‌ کردن بدهکاری‌هایت کن، اما نه برای اینکه آنها را صاف کنی.
   یک پیام واقع‌بینانه: قبل از اینکه به واریزی سر ماهت، چپ‌چپ نگاه کنی، مبلغ اجاره، انواع قبض‌های ریز و درشت و هزینه‌های ثابت خود را پرداخت کن. این رفتار، یک پیام واقع‌بینانه برای تو دارد: «در این ماه، روی چه مبلغی می‌توانم حساب کنم؟»
   حمله به درشت‌ترین قبض: اولین و بهترین صرفه‌جویی این است که اول سراغ صرفه‌جویی در مصرف برق و آب، گاز، تلفن همراه و اینترنت بروی. این بخش از هزینه‌ها اصلاً قابل حذف نیستند، اما با کمی تدبیر به‌راحتی می‌توان آنها را کاهش داد. فهرستی از قبض‌های ماهانه خود را تهیه کن و آنها را از زیاد به کم، روی کاغذ بنویس. حالا زمان حمله به درشت‌ترین قبض است.
   شکم خالی را به فروشگاه نبر: با شکم گرسنه خرید نرو، به همین سادگی! معده خالی حتی مغز شما را هم می‌خورد، چه برسد به پول توی جیب شما را !
   قانون پلید: مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای چیدمان قفسه‌های خود یک قانون پلید دارند. مایحتاج اصلی زندگی شما را ته فروشگاه می‌چینند و هر آنچه جزو نیازهای مهم و واقعی شما نیست، اول فروشگاه! چون شما هم از این قانون پلید بی‌خبرید ابتدا سبد خود را به شکلی غیرارادی از نیازهای غیرضروری پر می‌کنید و گاهی اصلاً در آن نوبت خرید به نیازهای اصلی که ته فروشگاه چیده شده، نمی‌رسید.
نخریدن اصلاً راه‌حل این دام پرزرق و برق نیست. این قانون پلید، البته یک راه‌حل پاکیزه دارد: «قبل از ورود به فروشگاه فهرستی از خریدهای خود را تهیه ‌کن و گول نورهای آن‌چنانی قفسه‌ها و بسته‌بندی‌های مسخره را نخور.»
   همه یا هیچ: پروژه ارزشمند پس‌انداز خود را از همین لحظه و همین‌ ماه با مبلغی حدود 10هزار تومان آغاز کنید!



 

این خبر را به اشتراک بگذارید