• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 23 آذر 1402
کد مطلب : 212379
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2REZK
+
-

بازی‌بلدها!

جواد نکونام و یحیی گل‌محمدی در شرایطی کاملاً متفاوت به هم رسیده‌اند

بازی‌بلدها!

«به سرنوشت ساپینتو دچار نمی‌شویم، چون از جنس نیمکت پرسپولیس هستیم و مثل خودشان بازی را بلدیم!» این جمله جواد نکونام در کنفرانس خبری، شاید نخستین شعله‌های تنش در دربی را روشن کند. دیگر کسی نیست که نداند این بازی چقدر برای هر دو مربی مهم خواهد بود. یحیی و نکو عضو مشترک تیم ملی ایران در جام‌جهانی2006 بودند. اتفاقا در همان جام، یحیی نخستین گل تیم ملی را هم زد. این پایان دوران ملی گل‌محمدی و آغازی برای دوران حضور جواد در ترکیب تیم ملی ایران بود. حالا هر دو نفر روی نیمکت باشگاه محبوب دوران فوتبالشان دیده می‌شوند و برای اولین‌بار دربی را روبه‌روی هم برگزار خواهند کرد؛ یک دوئل تمام‌عیار بین 2‌مربی مصمم که امروز برای برنده‌شدن، هر کاری می‌کنند؛ نبردی بین 2‌بازی‌بلد که قرار است قبل از شروع بازی امروز با آغوش باز از هم پذیرایی کنند و پس از آن، ‌سراغ امتحان‌کردن همه روش‌های ممکن برای ضربه‌زدن به تیم حریف بروند.

   نکو و نیمکتی که محکم است
با هر نتیجه‌ای در بازی امروز، جایگاه جواد نکونام در استقلال کاملا محکم به‌نظر می‌رسد. نتایجی که تیم او در این فصل به‌دست آورده، فراتر از همه پیش‌بینی‌ها بوده است. باشگاه در تابستان، با خروج چند مهره کلیدی روبه‌رو شد و بعید به‌نظر می‌رسید که شانسی برای رقم‌زدن یک شروع خوب داشته باشد اما حالا استقلال تنها با یک شکست در 11‌بازی، بالاترین جایگاه را در جدول رده‌بندی لیگ در اختیار دارد. ویژگی مهم نکو، این است که تیم‌های این مربی همیشه در بازی‌های بزرگ درخشان ظاهر می‌شوند. استقلال در این فصل مقابل سپاهان شکست خورد اما یکی از بهترین نمایش‌های ممکن را در آن بازی داشت و اصلا سزاوار واگذارکردن نتیجه نبود. تیم او روبه‌روی تراکتور هم فوق‌العاده بازی کرد و یک برد مهم خانگی را جشن گرفت. آنها این فصل در آزادی حتی یک‌امتیاز هم از دست نداده‌اند و اصلا دوست ندارند که این روند در دربی دستخوش تغییر شود. آنچه جواد را به یک مربی موفق تبدیل کرده، شخصیت برنده‌ای است که به تیم‌هایش می‌دهد. تیم‌های این مربی جوان همیشه تشنه برنده‌شدن هستند. او و یحیی یک‌بار در فینال سوپرجام با هم برخورد کردند و این نکونام بود که در پایان آن مسابقه جام را به خانه برد. استقلال از مدت‌ها قبل در جریان بازی، پرسپولیس را شکست نداده و نکو اگر دست به این کار بزند، در بین استقلالی‌ها حتی محبوب‌تر هم می‌شود. او به‌خوبی می‌داند که 2‌شکست آخر ساپینتو مقابل پرسپولیس، چطور کاخ آرزوهای این مربی را خراب کرد و حالا بردن این بازی، چقدر در ساخته‌شدن کاخ آرزوهای خودش مؤثر خواهد بود. او انتظار دارد که تیمش در این بازی با همان نظم، دوندگی و انسجام همیشگی فوتبال بازی کند. همه‌‌چیز آماده به‌نظر می‌رسد تا آنها با نتیجه‌گرفتن در دربی، عملکرد این فصل‌شان را حتی یک سطح بالاتر ببرند. باید صبر کرد و دید که در پایان بازی حساس و بزرگ امروز، چه چیزی در انتظار استقلال خواهد بود.

  یحیی و شوق امپراتور ماندن
سرمربی استقلال تازه نخستین فصل نشستن روی نیمکت این تیم را سپری می‌کند و طبیعتا هنوز شانسی برای بردن یک جام با این باشگاه نداشته است. یحیی اما در نقطه مقابل، 3‌بار پرسپولیس را قهرمان لیگ برتر کرده، یک‌بار این تیم را به فینال آسیا رسانده، یک دبل لیگ و جام‌حذفی را هم رقم زده تا از لحاظ تعداد جام، موفق‌ترین مربی ایرانی ادوار لیگ برتر باشد. با این حال، پس از ماجراهای بازی الدحیل و افت مقطعی پرسپولیس، جایگاه این مربی روی نیمکت باشگاه کمی به خطر افتاده است. یحیی می‌خواهد امپراتور پرسپولیسی‌ها بماند و برای این کار، هیچ راهی بهتر از شکست‌دادن رقیب همیشگی وجود ندارد. این مربی در هر دو شهرآورد قبلی برنده بوده و اگر برد بازی امروز را هم جشن بگیرد، فقط به اندازه یک برد دیگر در دربی با رکورد پرویز مظلومی و 4‌برد متوالی‌اش فاصله خواهد داشت. در نتیجه بردن بازی امروز او را در آستانه یک تاریخ‌سازی دیگر روی نیمکت قرمزها قرار خواهد داد. آیا پرسپولیس از این آزمون بزرگ سالم عبور خواهد کرد؟ همه‌‌چیز به نقشه‌های یحیی بستگی دارد. تیم او در این فصل کمی آسیب‌پذیر بوده و به‌خصوص در خط دفاعی، آمادگی همیشگی را نداشته است. تأکید ویژه این مربی به بازی برای بردن 3‌امتیاز در شهرآورد، نشان می‌دهد که او این بار احتیاط همیشگی را کنار خواهد گذاشت. اگر این اتفاق رخ بدهد، شهرآورد نیز دیدنی‌تر از همیشه خواهد شد. فصل گذشته، پرسپولیس مشکلات زیادی داشت اما بردن 2‌شهرآورد پیاپی، همه‌‌چیز را برای آنها تغییر داد و جهنم را برای این تیم گلستان کرد. آنها اگر در بازی امروز برنده باشند، دوباره چنین ماجرایی را پشت سر می‌گذارند و همه خاطرات نه‌چندان خوشایند این فصل را نیز از یاد می‌برند.

ستاره شو!
نگاهی به خاص‌ترین چهره‌های دربی 102

یک احتمال برای دربی امروز این است که از آن بازی‌های کم‌روح و کم‌موقعیت باشد و دروازه‌بان‌های دو تیم اصلا به خطر نیفتند. این اتفاق اصلا بعید نیست. در 11دوره اخیر لیگ برتر، دربی نیم‌فصل اول فقط 3بار برنده داشته و 8بازی مساوی شده که 5مساوی بدون گل بوده است. معمولا تیم‌ها در دور برگشت بیشتر برای پیروز شدن در دربی به آب و آتش می‌زنند، چون جنگ قهرمانی به جاهای حساسش رسیده و اغلب اوقات یکی از تیم‌ها می‌داند که برای قهرمانی به هر 3امتیاز دربی نیاز دارد. اما در دور رفت هر دو تیم ترجیح می‌دهند در وهله اول دربی را بدون ریسک و بدون شکست سپری کنند تا باختن دربی در نیم‌فصل اول روی نتایج ادامه فصلشان تأثیر نگذارد. امروز هم 2 تیم قرمز و آبی دقیقا در چنین موقعیتی وارد میدان می‌شوند. هر دو در بالای جدول حضور دارند، هر دو در 4هفته اخیر فقط یک‌بار برده‌اند، هر دو درصورت باختن این بازی وارد یک بحران جدی می‌شوند که لااقل تا تعطیلات نیم‌فصل ادامه خواهد داشت، و البته هر دو می‌توانند از نتیجه مساوی در این مسابقه راضی باشند. اگر این احتمال حقیقت پیدا کند و شاهد یک دربی کم‌موقعیت باشیم، طبعا بازی ستاره آنچنانی هم نخواهد داشت. اما طبق روال دربی‌های گذشته می‌توان نگاهی به ستاره‌های بالقوه بازی انداخت و عملکرد آنها را در این فصل و در دربی‌های گذشته مورد بررسی قرار داد. اینها ستاره‌های احتمالی دو تیم در دربی امروز هستند، اگر اساسا درخششی در کار باشد و ستاره‌ بودن معنا پیدا کند.
 
شهاب زاهدی|  درباره 2 تیم پرسپولیس و استقلال و اسکواد آنها در این فصل اینطور گفته می‌شود که استقلال در خط میانی مشکل دارد و پرسپولیس در خط حمله. در واقع کارشناس‌ها خط حمله سرخپوشان را با شهاب زاهدی و نبیل باهویی، خط حمله کامل و کارآمدی نمی‌دانند. اگرچه زاهدی تا به اینجای فصل 4گل در لیگ و یک گل در لیگ قهرمانان به ثمر رسانده اما گلزنی‌هایش تداوم نداشته و به‌خصوص در بازی‌های مهم فصل، قرمزها را به آنچه می‌خواستند نرسانده است. دربی امروز می‌تواند یک راه میانبر اساسی برای زاهدی باشد. اگر قرمزها با گل او برنده شوند، شهاب با همین یک گل چنان جایگاهی در ترکیب تیم و در قلب هواداران پیدا می‌کند که در شرایط عادی برای به‌دست آوردن این جایگاه باید گل‌های زیادی برای پرسپولیس می‌زد. همان اتفاقی که برای عیسی آل‌کثیر رخ داد ممکن است به نوعی برای زاهدی هم تکرار شود. عیسی در بازی کردن تداوم نداشت و شهاب در گل زدن؛ راه میانبر برای چنین بازیکنانی گلزنی در دربی است.
 
گوستاوو بلانکو |  دربی تهران تا به حال بازیکن آرژانتینی به‌خودش ندیده است. امروز احتمالا گوستاوو بلانکو نخستین آرژانتینی تاریخ دربی‌ها خواهد شد و چون امید اول آبی‌ها برای گلزنی است می‌تواند همزمان نخستین گلزن آرژانتینی دربی‌ها هم باشد. تابه‌حال هیچ بازیکنی از آمریکای جنوبی در دربی تهران گل نزده و برزیلی‌های پرتعدادی که در این مسابقه حضور داشتند هیچ‌کدام کاری از پیش نبرده‌اند. این در حالی است که جری بنگستون هندوراسی یک گل عجیب‌وغریب در آخرین لحظات دربی82زد تا ستاره‌های آمریکای شمالی زودتر از بازیکنان آمریکای جنوبی به این افتخار برسند! بلانکو که خیلی دیر به اسکواد استقلال اضافه شد، تا به حال 5بازی برای این تیم انجام داده است. او در 2بازی اول به‌عنوان یار جانشین به زمین رفت و در بازی سوم به محض اینکه فیکس شد نخستین گلش را به تراکتور زد. اما در 2بازی بعدی موفق به گلزنی نشد و حالا بعد از 315دقیقه بازی آمار گل‌هایش همان یک گل بازی با تراکتور است.
 
مهدی ترابی |  چند سالی هست که وقتی چهره‌های مهم دربی تهران لیست می‌شوند، مهدی ترابی نام ثابت این لیست‌ است ضمن اینکه او حالا یکی از آخرین گلزن‌های تاریخ دربی هم هست. مهدی در دربی‌ها پاس گل‌های زیادی داده اما تا همین دربی قبل هنوز نتوانسته بود در این رقابت مهم گل بزند. در دربی شماره101تهران و در فینال جام‌حذفی که خردادماه همین امسال برگزار شد، ترابی گل اول بازی را روی یک شوت زیبا از پشت محوطه جریمه زد. او در فصل جاری به‌خاطر یک مصدومیت در بازی با النصر چند مسابقه را از دست داد و مجموعا 6بازی در ترکیب اصلی و 2بازی به‌عنوان یار جانشین در لیگ انجام داده است. ترابی هنوز گلی در این فصل نزده اما هفته گذشته با ارسالش باعث گل به‌خودی حریف و برد پرسپولیس شده است. ترابی فقط یک گل در لیگ قهرمانان زده و در مجموع هنوز از فرم ایده‌آلی که در نیم‌فصل دوم لیگ گذشته داشت دور است.
 
کوین یامگا |  مصدومیت او یکی از دلایل مهم شکست استقلال در 2دربی آخر بوده است. یامگا که یکی از وزنه‌های مهم در ترکیب استقلال است، در بازی اردیبهشت‌ماه دو تیم در جریان لیگ برتر مصدوم شد و در اواخر نیمه اول، بازی را ترک کرد. استقلال در شروع نیمه دوم بدون او گل خورد و در نهایت بازی را باخت. همان مصدومیت، یامگا را تا آخر فصل از میادین دور نگه داشت و او در دربی بعدی هم نتوانست حضور داشته باشد. استقلال بدون او طی یک ماه، 2‌دربی را باخت اما حالا یامگا برگشته و در آمادگی خوبی هم به سر می‌برد. در سومین فصل حضور یامگا در استقلال، شاید بالاخره وقت آن رسیده باشد که او در یک بازی بزرگ، نقش مهمی را ایفا کند و نامش را به تاریخ دربی‌ها بیفزاید. یامگا در سمت راست زمین استقلال قرار است تهدیدی دائمی برای علی نعمتی باشد و البته در مهار مهدی ترابی به صالح حردانی کمک کند.
 
محمد عمری |  او اگر تا این اندازه خودخواه نبود شاید تا به حال چند پاس گل به رزومه‌اش در پرسپولیس اضافه می‌کرد. اما انگار سبک بازی محمد عمری همین است که تا به حال دیده‌ایم و او قرار نیست این نقص را از خودش دور کند. پدیده پرسپولیس در یکی دو سال اخیر، هم در فضاهای فشرده به خوبی قادر به حرکت است، هم دریبل‌زن نسبتا خوبی است و هم به خوبی می‌تواند از بازیکنان حریف خطا بگیرد. او ممکن است از ابتدای دربی بازی نکند و همان برگی باشد که یحیی برای رو کردن در نیمه دوم نگه می‌دارد؛ مثل بازی با الدحیل که وقتی کار گره خورد به زمین آمد و یک پنالتی گرفت اما گره کار قرمزها با آن پنالتی هم باز نشد. شاید این بار عمری بتواند در مقابل استقلال کاری کند که هم منجر به برد سرخپوشان شود و هم او را در قلب هواداران جا کند. برای این کار البته باید به جای شلیک به مدافعان آبی، پاس به مهاجمان قرمز را انتخاب کند.
 
مهرداد محمدی |  یک زمانی آن قدر پرسپولیسی بود که شاید آرزویی بزرگ‌تر از گل زدن به استقلال نداشت. اما تقدیرش این بوده که امروز بازیکن استقلال باشد و البته بهترین گلزن تیمش تا این مقطع از فصل. مهرداد که ابتدای این فصل به استقلال پیوسته شروع خوبی در ترکیب آبی‌ها نداشت اما در ادامه به مرور فرم خوبی گرفت و بازی با هوادار نقطه اوجش بود که برای کام‌بک زدن آبی‌ها 2گل زد و یک پنالتی گرفت. گل آخر او که منجر به پیروزی آبی‌ها شد یکی از زیباترین گل‌های این فصل بوده اما همان گل آخر، تبدیل به آخرین گلش شد و بعد از آن دیگر کسی گلزنی مهرداد را ندیده است. با وجود این مهرداد با نمره 7.23در سایت متریکا هنوز هم بهترین بازیکن فصل استقلال است و برای تعیین سرنوشت دربی چه‌کسی بهتر از بهترین بازیکن تیم؟ در این فصل تنها کسی که همسطح مهرداد محمدی در استقلال امتیاز گرفته آرش رضاوند است که او هم یکی از چهره‌های مهم دربی خواهد بود.

برخورد متضادها!
استقلال و پرسپولیس با تاکتیک‌های متفاوتی وارد دربی خواهند شد

اگر از زاویه فنی به دربی شماره‌102 نگاه کنیم، آنچه بیشتر از هر چیز دیگری جلب توجه خواهد کرد، سبک متضاد بازی 2تیم است. در حقیقت این بازی، دوئلی بین 2تیم با فلسفه‌های کاملا متفاوت است. درحقیقت هرکدام از تیم‌ها روشی را در زمین پیاده می‌کنند که روش بازی مطلوب حریف‌شان است. در چنین شرایطی، معمولا 2 ‌اتفاق رخ می‌دهد؛ یا بمب بزرگ خنثی می‌شود و 2‌تیم در یک بازی سرد و کسل‌کننده به تساوی بدون گل می‌رسند و یا اینکه یک نبرد سرشار از هیجان و گل در آزادی شکل می‌گیرد. طبیعتا طرفداران فوتبال، هوادار بی‌چون و چرای سناریوی دوم هستند.

  مالکیت پرسپولیس، دوندگی استقلال
پرسپولیس در دوران یحیی، تیمی بوده که همیشه علاقه داشته بازیسازی را از عقب زمین شروع کند. درحقیقت آنها عادت دارند با پاس‌های کوتاه متوالی از دروازه خودی، به سراغ دروازه حریف بروند. پرسپولیس دراین زمینه حساب ویژه‌ای هم روی نیم‌فضاهای کناری برای خلق موقعیت باز می‌کند. یکی دیگر از روش‌هایی که این فصل مورد توجه قرمزها قرار داشته، سانترهای بلند سروش رفیعی برای استفاده از قدرت سرزنی شهاب زاهدی است. فوتبال مالکانه پرسپولیس، همیشه نقشه دلخواه یحیی برای موفقیت را می‌سازد. اما استقلال، درست برعکس این فکر می‌کند. نکونام علاقه دارد تا توپ را به حریف بسپارد و با پرس و دوندگی بالا، آن را در یک سوم دفاعی قرمزها پس بگیرد و با استفاده از اشتباه حریف، برای خودش موقعیت به‌وجود بیاورد. نقطه قوت هر تیم، نقطه ضعف تیم دیگر هم هست. برای مثال استقلالی‌ها هنوز در بازیسازی از عقب زمین خوب نیستند و پرسپولیسی‌ها در پرس به اندازه استقلال موفق عمل نمی‌کنند. طبیعتا نباید انتظار داشته باشیم که یک تیم در همه جنبه‌های بازی فوق‌العاده باشد. نکته مهم این است که تیم نقطه قوتش را بشناسد و از آن در مسیر برنده‌شدن استفاده کند.

   شروع مجدد، فاکتور تعیین‌کننده
تیم نکو بارها در این فصل از ضربات شروع مجدد برای گلزنی استفاده کرده است. آنها برای این ضربات برنامه دقیقی دارند و اگر به نقطه فرود توپ در بسیاری از گل‌های این فصل استقلال دقت کنید، متوجه تکرار یک فرمول کاملا مشابه خواهید شد. پرسپولیس هم با داشتن سروش رفیعی و مهدی ترابی، روی ارسال‌ها خطرناک خواهد بود. به‌طور کلی در بازی‌هایی تا این حد نزدیک و پیچیده، مهم‌ترین نکته این است که چه تیمی گل اول را بزند. ضربات ایستگاهی در این زمینه بسیار کلیدی خواهند بود.

همچنان گرجی دوست‌داشتنی؟
گئورگی گولسیانی، چهره ویژه دربی امروز تهران است


داستان گئورگی گولسیانی از دقایق پایانی بازی پرسپولیس و الدحیل شروع شد؛ جایی که او پشت پنالتی سرخپوشان رفت تا با گل کردن آن، سند صعود تیمش به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا را امضا کند. با این حال گولسیانی که عادت به از دست دادن پنالتی ندارد، ناپرهیزی کرد و آن را به دیرک دروازه کوبید. بعد هم که آن اشتباه عجیب در کورس با اولونگا سر زد و قصه قرمزها در آسیا به پایان رسید. نکته اینجاست که هنگام زده شدن ضربه پنالتی گولسیانی، محمد سیانکی گزارشگر مسابقه شروع به تعریف و تمجید از این بازیکن کرد و در لحظه آخر هم به او لقب «گرجستانی دوست‌داشتنی» داد که حالا همین تعبیر، به دستمایه شوخی‌های گسترده رقبا تبدیل شده است. چپ و راست شاهد استفاده از این عبارت در فضاهای مجازی مرتبط با هواداران استقلال هستیم و این مسئله، مخصوصا با توجه به در پیش بودن دربی تهران رنگ و بوی متفاوتی هم پیدا کرده است.
با توجه به شرایط پیش آمده، تردیدی نیست که گولسیانی به یکی از چهره‌های ویژه دربی روز پنجشنبه تبدیل خواهد شد. از یک طرف ممکن است این حجم از فشارها روی او باعث شود این بازیکن وا بدهد و به پاشنه آشیل تیمش تبدیل شود، از طرف دیگر شاید شاهد پرده جدیدی از انتقام‌جویی‌هایی باشیم که معمولا در ذات فوتبال وجود دارد. چه بسا درخشش گولسیانی در این مسابقه، کاربری تعبیر «گرجستانی دوست‌داشتنی» را به کلی تغییر بدهد و زیر و رو کند. یادمان باشد او فقط در 3شهرآورد به میدان رفته و موفق شده 2گل برای تیمش بزند. بنابراین گولسیانی بعد از ایمون زاید 3گله، کنار بشار رسن بهترین گلزن خارجی تاریخ دربی به شمار می‌رود و همینطوری هم برای استقلال بازیکن خطرناکی است. شاید امروز معلوم شود گئورگی برای کدام‌یک از 2تیم دوست‌داشتنی‌تر است!

گم‌شده بزرگ استقلال
بهترین گلزن فعال دربی، جایی در برنامه‌های نکونام ندارد


یکی از بزرگ‌ترین گم‌شده‌های مسابقات این فصل لیگ برتر، امیرارسلان مطهری است. ابتدای فصل به‌نظر می‌رسید جدایی مهدی قائدی و محمد محبی از استقلال و کمبود مهاجم در خط حمله این تیم باعث یکه‌تازی ارسلان شود. او اتفاقا فصل را خیلی خوب شروع کرد و در جریان برتری 3بر صفر استقلال مقابل نفت آبادان یک گل زد و یک پاس گل داد. با وجود این درخشش مطهری در همان بازی متوقف شد و از آن به بعد دیگر کار خاصی از این بازیکن ندیدیم. مطهری 2بازی بعدی را فیکس بود، در 3مسابقه پس از آن به‌عنوان بازیکن ذخیره به میدان آمد و حالا کار به جایی رسیده که در 5دیدار اخیر آبی‌پوشان کلا یک دقیقه در میدان حاضر شده است! ارسلان که با 4گل زده بهترین گلزن فعال دربی تهران به‌شمار می‌آید، این فصل کلا 280دقیقه برای استقلال بازی کرده؛ عددی که نه‌تنها از مهاجمانی مثل مهرداد محمدی و آرمان رمضانی کمتر است بلکه حتی به دقایق بازی امید حامدی‌فر هم نمی‌رسد! با این تفاسیر بعید نیست مطهری در دربی امروز هم مورد استفاده قرار نگیرد و بخت افزودن بر تعداد گل‌هایش را از دست بدهد. مدت‌هاست که زمزمه‌هایی در مورد جدایی احتمالی او در نقل‌وانتقالات زمستانی به گوش می‌رسد.

داور مخفی!
با حضور کمک داور ویدئویی در دربی ممکن است چه اتفاقاتی رخ دهد؟

نه فقط در تاریخ دربی‌ها، استفاده از کمک داور ویدئویی در تاریخ فوتبال باشگاهی ایران بی‌‌سابقه است که حالا برای اولین‌بار تقابل پرسپولیس و استقلال با استفاده از این تکنولوژی برگزار می‌شود. به‌نظر می‌رسد اشتیاق مدیران ورزش ایران برای استفاده از این فناوری در آینده، تا حدود زیادی به عملکرد VAR در این مسابقه خاص بستگی خواهد داشت. دربی تهران با کمک داور ویدئویی چقدر تغییر می‌کند؟ آیا همه مشکلات داوری در این بازی با حضور این تکنولوژی برطرف خواهند شد؟

   طولانی‌ترین شهرآورد 90‌دقیقه‌ای؟
اگر در این بازی VAR چندبار مورد استفاده قرار بگیرد، این احتمال وجود دارد که طولانی‌ترین دربی 90‌دقیقه‌ای تاریخ فوتبال ایران خلق شود چراکه در فوتبال ایران تجربه کافی برای استفاده از این فناوری وجود ندارد و طبیعتا برقرارشدن رابطه داور و کمک‌داور ویدئویی که از عراق آمده، زمان زیادی خواهد برد. حتی در لیگ قهرمانان آسیا نیز این زمان همیشه بیشتر از نمونه‌های مشابه دیگر در سطح اول دنیای فوتبال بوده است.

   دور مانیتور جمع می‌شوند!
وقتی داور برای بازبینی یک صحنه به سراغ مانیتور می‌رود، دورش باید کاملا خالی باشد اما انتظار می‌رود در بازی امروز، مربیان، بازیکنان یا حتی خبرنگاران و افراد برگزارکننده بازی در اطراف مانیتور داور دیده شوند! به هر حال فوتبال ایران هیجان زیادی برای استفاده از این پدیده در شهرآورد دارد!

   کمرنگ می‌شود، از بین نمی‌رود
کمک‌داور ویدئویی آمده تا اشتباه‌های داوری را کمرنگ کند اما نباید تصور کرد که این اشتباهات با استفاده از این فناوری به‌طور کامل از بین می‌روند. احتمالا برخی از ابهامات در مورد قضاوت این بازی هنوز به قوت خودشان باقی خواهند ماند. از یاد نبریم که استفاده از کمک داور ویدئویی حتی در لیگ برتر انگلیس نیز جنجال‌‌های خاص خودش را داشته است!

کم‌فروشی ممنوع!
بلیت‌فروشی دربی تهران در حالی برگزار شد که هزار و یک داستان داشت؛ از تعداد اندک بلیت‌ها تا مسدود‌شدن فوری سایت و اختلالات شبیه آن که دیگر کاملا عادی شده است. بعد هم داستان سر‌درآوردن بلیت‌ها از بازار سیاه پیش آمد و سایر قضایا. با این همه حتی اگر فرض کنیم یک پدر و پسر یا حتی دو برادر یا رفیق بلیت روبه‌روی جایگاه را به قیمت هر قطعه 300‌هزار تومان از سایت رسمی خریده باشند، این یعنی آنها فعلا 600‌هزار تومان پول داده‌اند و با اضافه‌شدن هزینه آمد و رفت و نوش‌جان‌کردن یک ساندویچ ناقابل کم‌کیفیت، این رقم به‌راحتی میلیونی می‌شود. این تازه غیر از داستان برخی هواداران تیفوسی است که از شهرهای دیگر راهی تهران می‌شوند و پول چشمگیری بابت سفر و اسکان و... می‌پردازند. هوادارانی را دیدیم که در مسابقه با هوادار برای تشویق پرسپولیس به تهران آمده بودند و می‌گفتند تا دربی هم می‌مانند. فکر می‌کنید چقدر خرج روی دست این بنده‌های خدا خواهد ماند؟ مشکلات اقتصادی، زندگی را برای مردم سخت کرده و حالا که آنها به عشق فوتبال حاضرند هزینه بدهند، خوب است بازیکنان هم حق مطلب را ادا کنند و همه توانشان را برای ارائه یک نمایش زیبا بگذارند. باور کنید این حق‌الناس است؛ مبادا کم‌فروشی کنید.

این دربی «بی‌خودی» نیست!
جنبه‌های حیثیتی شهرآوردی که از مدت‌ها پیش وارد فاز دیگری شد

بیهوده‌ترین کار دنیا این است که اینجا بنشینیم و از اهمیت دربی تهران حرف بزنیم، انگار که انرژی و زمان بگذاریم در مورد بدیهی‌ترین مسائل جهان همچون درخشش خورشید سخن بگوییم. حتی بی‌اهمیت‌ترین و تشریفاتی‌ترین دربی‌های تهران هم مهم بوده‌اند و نفس را در سینه تماشاگران حبس کرده‌اند. مثلا شهرآورد برگشت لیگ چهاردهم در هفته آخر و در شرایطی برگزار می‌شد که رتبه ششمی استقلال و هشتمی پرسپولیس قطعی شده بود اما باز هم 2 تیم با هیجان بازی کردند، قرمزها با تنها گل علی علیپور بردند و آخر بازی چنان دعوایی بین سوشا مکانی و حنیف عمران‌زاده در گرفت که گلر پرسپولیس 3بازی اول فصل بعدش را محروم شد. پس دربی همیشه مهم است و در این مورد بحثی نداریم اما الان می‌خواهیم توضیح بدهیم چرا تقابل امروز  پرسپولیس و استقلال حتی نسبت به گذشته «مهم‌تر» است و جنبه‌های حیثیتی جدی‌تری دارد.

متن |  استقلال فصل را فراتر از انتظارات شروع کرده و فعلا با 24امتیاز از 11بازی در صدر جدول قرار دارد؛ به‌طور متوسط 2.18امتیاز از هر بازی. این میانگین بسیار خوبی برای تیم جواد نکونام است و کمتر کسی انتظار داشت آنها در حوالی پایان نیم‌فصل چنین بیلانی به ثبت رسانده باشند. از آن سو پرسپولیس با 20امتیاز از 10بازی در رده چهارم قرار دارد که البته نباید 2مسابقه عقب‌افتاده این تیم نسبت به تراکتور را نادیده گرفت. می‌بینید که سرخپوشان هم با وجود همه مسائلی که در مورد بحران آنها مطرح می‌شود، معدل قابل اعتنای 2امتیاز از هر بازی را حفظ کرده‌اند و تازه باید درنظر گرفت که به‌دلیل تخطی از سقف بودجه، یک امتیاز هم از قرمزها کسر شده است. بنابراین هر دو تیم شرایط نسبتا نزدیکی دارند. اگر استقلال این بازی را ببازد، کاخ رؤیاهای جواد نکونام که به شکلی غیرمنتظره بالا رفته بود، سقوط خواهد کرد و شاید اصلا این تیم نیم‌فصل را پایین‌تر از پرسپولیس تمام کند. اگر هم پرسپولیس بازنده دربی باشد، بحران یحیی گل‌محمدی خیلی خیلی جدی‌تر خواهد شد و شاید فاصله‌ای بین 2تیم شکل بگیرد که دیگر به این راحتی‌ها قابل جبران نباشد. پس می‌بینید که مسابقه مهمی در پیش داریم؛ دیداری که قرار بود هفته پنجم برگزار شود اما تعویق چندین باره آن باعث شده حالا روی معادلات قهرمانی نیم‌فصل هم اثرگذار باشد.

فرا متن |  همه حساسیت‌های این مسابقه اما فقط مربوط به مسائل فنی و داخل زمین نمی‌شود. حتما به یاد دارید که چندی قبل، مستقیم‌ترین و کم‌سابقه‌ترین تنش‌های ممکن بین سرمربیان پرسپولیس و استقلال به‌وجود آمد؛ درگیری‌هایی که کلیدواژه آنها «آدم بی‌خودی» بود و کار تا آنجا پیش رفت که بحث بهترین لژیونرهای تاریخ فوتبال ایران به یک ماجرای داغ تبدیل شد. 2مردی که امروز روی نیمکت 2تیم می‌نشینند، از دل چنین فضایی بیرون آمده‌اند و با اطمینان باید گفت بردن این بازی را با هیچ‌چیز در جهان عوض نخواهند کرد. برخلاف همه آن حرف‌ها، این دربی «بی‌خودی» نیست و اصلا بیم آن می‌رود که محافظه‌کاری بیش از حد 2مربی باعث شود یک بازی سرد و کسل‌کننده ببینیم. خب البته بیایید به این زودی قضاوت نکنیم!

این خبر را به اشتراک بگذارید