• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 آذر 1402
کد مطلب : 212220
+
-

خداحافظ راوی رنج‌ها و رؤیاهای غزه

به بهانه شهادت‌‌ رفعت العرعیر، نویسنده فلسطینی و گردآورنده کتاب «غزه از بازگشت می‌نویسد»

گزارش
خداحافظ راوی رنج‌ها و رؤیاهای غزه

علی‌الله سلیمی- روزنامه‌نگار

‌رفعت العرعیر، استاد ادبیات انگلیسی، شاعر، نویسنده، مترجم، ویراستار و عضو هیأت علمی دانشگاه اسلامی غزه در بمباران خانه‌اش از سوی رژیم صهیونیستی در محله الشجاعیه به شهادت رسید. او که در هفته‌های اخیر با نوشته‌ها و مصاحبه‌هایش نقش مهمی در رساندن صدای مردم غزه به جهان داشت، همراه با خواهر، برادر و 4فرزندش در بمباران هدفمند ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. دکتر رفعت العرعیر پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود که قصد ترک غزه و منزل خود را ندارد و تنها وسیله‌ دفاعی خود قلمی است که در خانه دارد و با آن به مقابله با اشغالگران خواهد پرداخت. العرعیر همچنین بنیانگذار برنامه غیرانتفاعی فلسطینی با عنوان «ما عدد نیستیم» بود. این برنامه مسائل پشت‌پرده در مورد اخبار فلسطینیان را می‌گوید و حامی حقوق بشر است. رفعت مجموعه داستانی به‌نام «غزه از بازگشت می‌نویسد» را که مجموعه‌ای از 15داستان‌ کوتاه از جوانان فلسطینی غزه است، گردآوری، ویراستاری و منتشر کرده است که این کتاب در ایران با ترجمه امیرحسین حیدری از سوی نشر آرما منتشر شده است.

‌رفعت العرعیر عزم جدی داشت که ساکنان غزه را تنها نگذارد؛ با نوشته‌های شجاعانه‎اش در فضای مجازی که صدای ساکنان مظلوم غزه را به گوش جهانیان می‌رساند و بی‌وقفه پرده از جنایات صهیونیست‌ها در کشتار کودکان و زنان و مردان غیرنظامی و بی‌دفاع برمی‌داشت تا راه‌اندازی برنامه غیرانتفاعی فلسطینی با عنوان «ما عدد نیستیم» که مسائل پشت پرده در مورد اخبار فلسطینیان را می‌گفت و حامی حقوق بشر بود. او همچنین به‌عنوان یک استاد دانشگاه و مدرس نویسندگی خلاق برای نویسندگان جوان فلسطین وقت می‌گذاشت، آثارشان را می‌خواند و راهنمایی می‌کرد تا قوی‌ترین داستان‌ها را از رنج‌ها و رویاهای فلسطینیان ساکن غزه بنویسند و منتشر کنند تا ادبیات نوین فلسطین صدای رساتر در جهان واژه‌ها داشته باشد.

 اگر بمب‌ها و موشک‌های بی‌امان رژیم صهیونیستی بگذارد، غزه هم نویسندگان مستعد و توانایی دارد که می‌توانند از سال‌ها محاصره این باریکه و سختی‌های زندگی در آن بنویسند؛ از رنج هموطنان خود و آرزوهای کودکانی که در غزه به دنیا آمده و برای آینده فلسطین مظلوم رویاهای قشنگی در سر دارند، اما این روزها حال و روز غزه طوری نیست که در آنجا بشود قلم به‌دست گرفت و از غزه، زندگی و رویاهای ساکنانش داستان‌ها نوشت. فعلا نجات جان کودکان و زنان و مردان بی‌دفاع این شهر در اولویت است و باید برای نابودی رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیستی دست به‌کار شد تا در آینده‌ نه چندان دور و با نابودی اشغالگران قدس، زمان روایتگری از غزه و آرمان فلسطین را از سر گرفت.‌

در گذشته‌ای نه‌چندان دور، جوانان غزه دور هم جمع می‌شدند و داستان‌ها می‌نوشتند از زندگی در غزه و رویاهای کودکان فلسطینی و از خود برای آیندگان به یادگار می‌گذاشتند. بخشی از داستان‌های نویسندگان جوان غزه در کتاب «غزه از بازگشت می‌نویسد» با انتخاب ‌ رفعت العرعیر گردآوری و منتشر شده و امیرحسین حیدری این مجموعه را به زبان فارسی ترجمه کرده است. در این کتاب داستان‌های کوتاهی از ۱۵نویسنده جوان فلسطینی درج شده که هر کدام بخشی از آنچه در سرزمین‌شان در حال رخ دادن است را در قالب داستان روایت کرده‌اند.‌

در کتاب «غزه از بازگشت می‌نویسد» 23داستان از 10نوع نظریه و سبک انتخاب شده است. تمام داستان‌ها به جز «قناری» و «آیا برای همیشه رهایی خواهیم یافت؟» که به‌ترتیب توسط رفعت العرعیر و محمد سلیمان ترجمه شده‌اند، به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند.
 این داستان‌ها را 15نویسنده نوشته‌اند که فقط 3نفر از آنها مرد هستند. تقریبا نیمی از آنها به‌عنوان تکلیف کلاس درسی در دروس نویسندگی خلاق یا داستان نوشته شده است. بسیاری از نویسندگان به‌عنوان وبلاگ‌نویس شروع به نوشتن کرده و بسیاری هم پیش از این هرگز تجربه نوشتن داستان را نداشته‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید