• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 6 تیر 1397
کد مطلب : 21090
+
-

نخستین محک میزبانی 2018

برگزاری جشنواره زیبایی اسب اصیل عرب از امروز در مجموعه جزیره شادی شهرستان بهار آغاز می‌شود

در استان
نخستین محک میزبانی 2018




محسن قراگزلو | همدان- خبرنگار:

نشست خبری جشنواره زیبایی اسب اصیل عرب در مجموعه جزیره شادی برگزار شد.
 این جشنواره در روزهای 6، 7 و 8 تیرماه در جزیره شادی در ورودی شهرستان بهار برگزار خواهد شد. نخستین پرسشی که در هنگام ورود به مجموعه توجه‌ها را به خود معطوف کرد آماده نبودن زیرساخت‌ها برای برگزاری یک رویداد ملی بود و حضور داوران خارجی کار را حساس‌تر و دشوارتر جلوه می‌داد. شاید اگر این نشست خبری و حتی جشنواره در روستای ورکانه برگزار می‌شد، بازخورد بهتری داشت. 6 سال از آغاز به کار جزیره شادی گذشته و پیشرفت چندانی را در ساخت‌وساز آن مشاهده نمی‌کنیم، آیا در کمتر از یک هفته تمام کارهایی که در 6 سال انجام نشده است به سرانجام خواهد رسید؟


جشنواره‌ای برای معرفی همدان

وحید برقعی، رئیس هیأت سوارکاری استان همدان، آغازگر این نشست بود و با اشاره به این موضوع که سوارکاری در همدان پیشینه‌ای دیرپا دارد و اسب اصیل عرب از حدود 50 سال پیش با نام همدان و مری لیلی قراگوزلو گره خورده است، این جشنواره را در راستای رویداد‌های همدان 2018 معرفی کرد و گفت: در جلسات مشترکی که با نهادهای مرتبط برگزار کردیم مقرر شد این جشنواره در بالاترین سطح کیفی برگزار شود. همدان 2018 ظرفیت خوبی برای کشور و استان همدان است و ما باید تلاش کنیم توانمندی‌ها و ظرفیت‌های همدان را به دیگر استان‌ها و در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی معرفی کنیم. 
وی از رشته‌های گوناگون در سوارکاری همدان سخن به میان آورد و رشته زیبایی اسب را اتفاق جدیدی در استان همدان معرفی کرد. برقعی این جشنواره را بزرگداشتی برای مری لیلی خواند و اظهار امیدواری کرد در حاشیه این جشنواره موزه مری ‌لیلی در روستای ورکانه نیز آغاز به کار کند. 
برقعی افزود: در جشنواره داورانی از بلژیک، هلند، آلمان و ایران شرکت خواهند کرد و از استان‌هایی مانند البرز، تهران، خوزستان، آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، قزوین، فارس و کرمان برای شرکت در این جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود جشنواره با حضور 80 رأس اسب برگزار شود. 


بدون بودجه

رئیس هیأت سوارکاری همدان درباره زمانبندی جشنواره گفت: این برنامه ساعت 5 عصر روز ششم تیرماه آغاز خواهد شد. مهمانان در روز ششم و هفتم از اماکن دیدنی همدان بازدید خواهند کرد. در روز جمعه در روستای ورکانه صبحانه‌ای تدارک دیده‌ایم که در اصطبل مری ‌لیلی دور هم جمع می‌شویم. امیدواریم موزه مری ‌لیلی هم راه‌اندازی شود و در این برنامه بتوانیم از آنجا بازدید کنیم. 

برقعی درباره حامیان مالی خصوصی یا دولتی این جشنواره گفت: همین چند دقیقه پیش یکی از حامیان مالی اصلی این جشنواره انصراف داد و قرار شد جشنواره را خودمان برگزار کنیم. از سوی نهادهای دولتی هم هیچ بودجه‌ای پرداخت نشده است. دبیرخانه 2018 قول مساعد داده‌اند که از بودجه این رویداد رقمی اختصاص دهند، اما تا این ساعت ریالی نپرداخته‌اند. 350 میلیون تومان مبلغ درخواستی ما بوده که 50 درصد تعهد استان، 30 درصد تعهد فدراسیون و 20 درصد تعهد اسپانسر بود. حدود 700 میلیون تومان تا امروز هزینه کرده‌ایم. ورودی هر اسب 600 هزار تومان است که بخشی از آن هزینه‌های کادر فنی را تامین خواهد کرد و بقیه در امور جاری جشنواره هزینه خواهد شد. 


45 هزار مهمان

در این نشست حسن رمضانی، شهردار بهار، نیز از ظرفیت‌های گردشگری شهر بهار و استان همدان و اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد دنیای مدرن سخن به میان آورد و جشنواره اسب اصیل عرب و پروژه جزیزه شادی را ظرفیت بسیار خوبی نه‌تنها برای بهار بلکه برای همدان و ایران معرفی کرد. 
وی گفت: پیش‌بینی شده است که در 3 روز جشنواره حدود 45 هزار نفر در این برنامه شرکت کنند و شهرستان بهار روزانه آمادگی پذیرایی از 15 هزار نفر را خواهد داشت. قطعا شرکت علیصدر و شهر لالجین هم در پذیرایی از مهمانان این جشنواره به یاری ما خواهند آمد.
 مردم و سمن‌ها هم در کنار این مجموعه‌ها برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره تلاش خواهند کرد. ما امیدواریم در 3 روز آینده تمام ظرفیت‌های استان همدان آماده پذیرایی از مهمانان این جشنواره باشند. یکی از اهداف ما شناساندن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان همدان است که چند سرمایه‌گذار در حوزه‌های گوناگون از جمله گردشگری در چند وقت اخیر به ما مراجعه کرده‌اند. 
نکته جالب در سخنان شهردار بهار که علامت سوال بزرگی را برای همه خبرنگاران حاضر در نشست ایجاد کرد، گمانه‌زنی عجیبی بود که مهمانان برنامه را 45 هزار نفر برآورد کرده بود. باید پرسید پذیرایی روزانه 15 هزار نفر با کدام رستوران، هتل، پارکینگ، سرویس بهداشتی و امکانات کمپینگ صورت خواهد گرفت؟آیا جزیره شادی ظرفیت پذیرایی از 45 هزار نفر را دارد؟ سکو و جایگاه تماشاگران برای تماشای جشنواره در کجا تعبیه
 شده است؟ 


حل اختلاف‌ها

رضا اسدی، مدیرعامل مجموعه تفریحی و توریستی جزیره شادی، با معرفی بخش‌های گوناگون این مجموعه مانند کارتینگ، پارک آبی بانوان و آقایان با وسعت 6600 متر، مرکز اقامتی با 80 ویلای اقامتی و 2 هتل‌آپارتمان، مرکز خرید و سیتی‌سنتر گفت: در شورای چهارم، مجموعه به سبب بی‌مهری‌ها بیش از 3 سال تعطیل شد البته در اوایل امسال برخی مشکلات حل شد و فعالیت‌ها را از سر گرفتیم. در این مجموعه هیچ کمکی از دولت نمی‌خواهیم و فقط دست نوازش مسئولان و دلگرمی آنان را نیاز داریم. در روز 11 تیرماه دادگاهی با شهرداری داریم. با حل اختلاف‌ها و شکایت‌ها در 8 ماه آینده پارک آبی را به مرحله بهره‌برداری خواهیم رساند اگر هم در این دادگاه موفق نشویم با دریافت 50 درصد از هزینه‌ای که کرده‌ایم این مجموعه را به شهرداری می‌دهیم و از آن خارج می‌شویم. کل سرمایه‌ای که برای این مجموعه هزینه شده 32 میلیارد تومان است. تمام تجهیزات از خارج از ایران خریده شده و در انبارهای ما موجود است که پس از حل مشکلات نصب خواهد شد. 
وی هدف از برگزاری این جشنواره را شادی‌آفرینی برای جوانان اعلام و ابراز امیدواری کرد که جشنواره اسب عرب ظرفیت‌های گردشگری همدان و بهار را به مردم معرفی کند. 
یکی از اهدافی که رویداد 2018 در همدان پیگیری می‌کرد این بود که رویدادهای پیرامونی برای دبیرخانه این رویداد سودآوری داشته باشد، اما گویا برخی از رویدادها به بخشی از بودجه این دبیرخانه نیاز دارند. حال باید پرسید سودآوری این جشنواره در حوزه گردشگری همدان چیست؟ آیا گردشگری ورزشی در همدان موفق بوده است؟

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :