• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 7 آذر 1402
کد مطلب : 210664
+
-

یک‌سوم خاک مرغوب جهان از بین رفته است

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست گفت: یک‌سوم خاک مرغوب جهان از بین رفته است و با ادامه این روند بحران امنیت غذایی در انتظار جهان خواهد بود. ایرج حشمتی به مناسبت روز جهانی خاک با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: یکی از کارهای جدی در حفاظت از محیط‌زیست حفاظت از دو ثروت عظیم و ذخیره حیاتی ملت‌ها یعنی «آب» و «خاک» و پرهیز از برخورد مسرفانه با آنهاست. هر ساله سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد (FAO) در روز 5دسامبر (14آذرماه) بزرگداشت روز جهانی خاک را برگزار می‌کند و شعار سال 2023میلادی «Soil and Water: a source of life»، «خاک و آب منشأ زندگی» است. وی درخصوص اهمیت خاک توضیح داد: خاک دارای خدمات اکوسیستمی متنوع نظیر
 تامین غذا، فیبر، سوخت، حمایت از میراث فرهنگی، تامین
 مصالح ساختمانی، منبع دارویی و منابع ژنتیک، زیستگاه موجودات زنده، جایگاه چرخه عناصر غذایی تنظیم سیلاب‌ها، تنظیم آب و هوا، ترسیب کربن و تصفیه آب و کاهش آلاینده‌های خاک است. حفاظت از خاک با افزایش ذخایر کربن موجود در خاک و مبارزه با تغییرات آب و هوایی نقش مهمی دارد. علاوه بر برگ و ساقه، ریشه‌های زیرزمین نیز کربنی را که توسط گیاهان در هنگام فتوسنتز ثابت می‌ماند، ذخیره می‌کنند. هنگامی که گیاه می‌میرد کربن موجود در ریشه به خاک اضافه می‌شود و می‌تواند قرن‌ها در آنجا بماند. مقدار کربن در هر سال افزایش می‌یابد اما بدون پوشش گیاهی ذخیره کربن خاک کاهش می‌یابد زیرا مقداری از آن به‌تدریج تجزیه شده و باعث انتشار دی‌اکسید کربن در جو می‌شود.
طبق مطالعات انجام شده، خاک‌ها و بسترهای سطحی برگ‌ها و شاخه‌های مرده نیز می‌توانند 2 یا 3 برابر کربن را ذخیره کنند. علاوه بر نقش و خدمات اکوسیستمی خاک، توجه به آمارهای جهانی، اهمیت حفاظت از خاک دوچندان مشخص می‌شود. تاکنون یک سوم از خاک‌های جهان تخریب شده‌اند و چنانچه این روند تا سال 2050ادامه یابد، سرانه جهانی زمین قابل کشت و زراعت، تا یک چهارم میزان آن در سال 1960تقلیل خواهد یافت.
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: تا سال 2050جمعیت جهان به بیش از 9میلیارد خواهد رسید و این میزان به‌معنای یک میلیارد افزایش جمعیت بیش از جمعیت فعلی جهان است. در این صورت لازم است تولید مواد غذایی به میزان 60درصد افزایش یابد، تا بتواند پاسخگوی جمعیتی باشد که خواستار تغذیه‌ای به‌مراتب بهتر از امروز هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید