• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 آذر 1402
کد مطلب : 210544
+
-

رسیدگی به حساب‌ وکتاب شهرداری در پارلمان شهری

روز گذشته گزارش نظارتی 6ماهه پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای شهرداری تهران در صحن شورای شهر بررسی شد

شورا
رسیدگی به حساب‌ وکتاب شهرداری در پارلمان شهری

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

با گذشت 8ماه از سال لازم بود که بررسی و واکاوی دقیقی از عملکرد مالی شهرداری تهران توسط نهاد نظارتی انجام شود؛ برهمین اساس شورای شهر تهران در راستای نقش نظارتی خود بر این مهم اهتمام ورزید و کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، گزارشی از وضعیت پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای شهرداری در 6ماهه اول سال را آماده کرد. این گزارش روز گذشته در یکصدونودوپنجمین جلسه شورای شورا ارائه شد و اعضای پارلمان شهری به بحث و تبادل نظر در این رابطه پرداختند.

بررسی نقاط مثبت و منفی در پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اشاره به اینکه بیش از ۶ جلسه کمیسیون را به بررسی این گزارش‌ اختصاص دادیم، افزود: در ابتدا قصد داشتیم گزارش ۵‌ماهه را تکمیل و ارائه کنیم. هدف ما این است که یک تصویر کاملی از آنچه در ۶ ماهه اول سال در بحث تملک دارایی سرمایه‌ای انجام شده، ارائه دهیم. محمد آخوندی بیان کرد: در این گزارش به اقدامات مثبتی که شهرداری انجام داده اشاره شده، اما نقاط ضعف و مشکلاتی را هم که در اجرای بودجه وجود داشته، بررسی کردیم.

ابلاغ بیشتر از مصوبات شورای شهر
او با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان است، افزود: در بودجه، در 3 بخش تملک دارایی سرمایه‌ای، هزینه‌ها و تملک دارایی مالی مصوباتی داشتیم که در بخش هزینه‌ها شهرداری، ابلاغ کمتری داشته، در بخش تملک دارایی سرمایه‌ای ۳۵ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان مصوب شورا بوده که شهرداری ۳۸ هزار میلیارد تومان ابلاغ کرده و در بخش تملک دارایی مالی ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد مصوب شورا بوده و شهرداری ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ابلاغ کرده است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اشاره به اینکه ابلاغ‌ها براساس تبصره‌ها، املاک تصرفی، نهادها و دیون بلامحل است، گفت: شهرداری باید دقیق توضیح دهد چرا برخی از ابلاغ‌ها از مصوبات شورای شهر بیشتر است.

جابه‌جایی 17ردیف بودجه در پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای
آخوندی با اشاره به اینکه در گزارش به‌دست آمده مشخص شده که شهرداری در 15پروژه بیش از مصوب شورای شهر بودجه ابلاغ کرده است، ادامه داد: علاوه بر این ۱۷ردیف بودجه داریم که مربوط به پروژه‌هایی است که بین مناطق و معاونت‌های مختلف جابه‌جا شده، وقتی شورا مواردی را مصوب می‌کند، شهرداری نباید جابه‌جا کند.

لزوم پرداخت‌ بودجه براساس کد پروژه‌ها
او با تأکید بر اینکه ما در تمام جلساتی که داشتیم درباره نقدینگی و پرداخت‌های شهرداری به پروژه‌ها مشکل داشتیم، گفت:  شهرداری باید براساس کد پروژه‌ها پرداخت را انجام دهد تا بتواند گزارش دقیق براساس پروژه را ارائه دهد. رئیس کمیسیون برنامه ‌و بودجه شورای شهر در پیشنهاداتی گفت: از شهرداری تهران می‌خواهیم هرگونه اقدامی را که برای افزایش اعتبار، تخصیص و جابه‌جایی می‌خواهد انجام دهد حتما با شورای شهر هماهنگ کرده و مصوبه لازم را دریافت کند.

لزوم به‌روزرسانی سامانه‌ها برای آماده‌سازی گزارشی نظارت بهتر
آخوندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: پرداختی‌ها باید براساس پروژه‌ها باشد، همچنین باید براساس تخصیص و ابلاغ‌ها عمل کند؛ همچنین باید طراحی سامانه‌ها به‌صورتی باشد که بتوانیم گزارش دقیق و درستی دریافت کنیم و مشخص باشد به هر پروژه چه میزان پرداختی انجام شده است. این امر‌ کمک می‌کند شورا بهتر نظارت کند. درحال حاضر شهرداری خود نمی‌داند به هر پروژه چه میزانی پرداخت کرده است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید