• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 1 آذر 1402
کد مطلب : 210008
+
-

آتش‌بس: پیروزی مقاومت

گزارش
آتش‌بس: پیروزی مقاومت

بهاره محبی-روزنامه‌نگار

مقام‌های آمریکایی، قطری و جنبش مقاومت فلسطین (حماس) ازجمله اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، دیروز (سه‌شنبه) از توافق قریب‌الوقوع برای برقراری آتش‌بس موقت و تبادل اسرا در نوار غزه خبر دادند. گفته شده که چانه‌زنی‌ها بر سر جزئیات ادامه دارد. آنطور که عزت الرشق از رهبران حماس به خبرگزاری شهاب فلسطین گفته، پیشرفت جدی در مذاکرات صورت گرفته و هر توافقی که صورت بگیرد ضرورتا مطابق با شروط مقاومت خواهد بود. این در حالی است که شبکه سی‌ان‌ان نیز از توافق آتش‌بس  خبر داد که جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود.

لاف در غریبی اسرائیل
رژیم‎ صهیونیستی در حالی در آستانه تن دادن به آتش‎بس است که این عقب‌نشینی به معنی شکست ـ هم در بخش نظامی و هم در حوزه سیاسی ـ است چرا که با وجود بیش از 12هزار قربانی غیرنظامی در غزه، نه‌تنها هیچ دستاورد نظامی به‌دست نیاورده که تل‌آویو امروز تقریبا در سراسر آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا با منتقدان بسیار جدی روبه‌روست. این در حالی است که صهیونیست ها از همان روز آغاز عملیات طوفان الاقصی، برای مقاومت خط و نشان کشیده و سخن از تار و مار کردن کامل و حداکثری حماس به میان آوردند. «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم گفت: در وضعیت جنگی هستیم و انتقام سختی خواهیم گرفت. مراکز حماس را بمباران می‌کنیم و غزه تاوان سختی خواهد داد. وی همچنین مدعی شد در این جنگ، اسرائیل شکست نخواهد خورد.
از طرفی، آمریکا و متحدانش دو بار تلاش برای برقراری آتش بس در سازمان ملل را رد کرده و صراحتا بر طبل جنگ کوبیدند. هفته پیش نیز نتانیاهو رسما اعلام کرد که «جنگ را در غزه متوقف نخواهیم کرد و به جنگ تا چیره شدن بر حماس ادامه خواهیم داد.»

انصاری: حتی پذیرش آتش‌بس یک‌ساعته شکست صهیونیست‌هاست

علاوه بر این، اسرائیل نه‌تنها کوچک‌ترین دستاورد نظامی ملموسی در غزه نداشته، بلکه اکنون در معرض پیگرد‌های قانونی به جرم ارتکاب جنایات بین‌المللی نیز قرار دارد. عبدالرحیم انصاری، تحلیلگر سیاسی، در این‌باره می‌گوید: «در چنین شرایطی صرف پذیرش توافق آتش‎بس و لو یک ساعت برای رژیم صهیونیستی شکست محسوب می‌شود چرا که آنها در پاسخ به شکست سنگین امنیتی در حادثه هفتم اکتبر آمده بودند که کار حماس را یکسره کنند. از آنجا که ارتش رژیم صهیونیستی به صخره مقاومت خورده، به مرور از خود انعطاف نشان داده و در پی خارج شدن از این شرایط سخت است که تمام شئونات رژیم از امنیتی گرفته تا نظامی، اقتصادی و اجتماعی را تحت‌تأثیر قرار داده است. این احتمال نیز وجود دارد که توافق 5روزه پس از اتمام، مجددا تمدید شود. صهیونیست‌ها می‌خواستند یک‌بار برای همیشه خیال خود را از غزه راحت کنند و با خیال آسوده‌تری به اشغالگری ادامه دهند، اما تیرشان به سنگ خورد. حالا که حدود ۴۵ روز از جنگ می‎گذرد، حماس نه‌تنها حذف نشده که کسب‌وکارها در سرزمین‌های اشغالی عملا تعطیل شده، رشد اقتصادی متوقف شده، ارزش پول رژیم سقوط کرده، بحران روانی و امنیتی تشدید شده، و خانواده اسرا و کشته‌شدگان نیز فشار بی‌امانی را بر تل‌آویو وارد کرده‌اند. با چنین وضعیتی ادامه جنگ، کنترل شرایط را از دست نتانیاهو و دولتش خارج کرده است.»

سعدالله زارعی: آتش‌بس به مفهوم تغییر صحنه به نفع مقاومت است

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین‌الملل نیز با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای سرو سامان دادن به درگیری غزه به‌دلیل ناامیدی از رفتار اسرائیل می‌گوید:‌ «حامیان رژیم ‌صهیونیستی نگران هستند که جنگ و روند آن با توجه به مقاومت فلسطینی‌ها و اینکه اسرائیلی‌ها تا این لحظه به هیچ دستاوردی نرسیده‌اند، سبب شود که بنیان تمام رژیم‌ها و دولت‌هایی را که به آمریکا وابسته‌اند، به‌شدت متزلزل کند. اینکه خبرگزاری بلومبرگ می‌نویسد دولت بایدن درصدد است تا به جنگ غزه سر و شکل بدهد به این معناست که فرماندهی نظامی اسرائیل در این صحنه از نظر آمریکایی‌ها ضعیف و دچار بحران و مشکل است. اگر جنگ متوقف شود اسرائیل با یک صورتحساب از کشتار روبه‌روست که مایه خجالت صهیونیست‌ها در کشتار کودکان و غزه است. اگر جنگ پایان یابد در منطقه‌ای که معادله عادی‎سازی پیگیری می‌شود، صحنه به نفع فلسطین رقم خواهد خورد و افکار عمومی جهان هم با فلسطینی‌هاست.»

مسعود اسداللهی: نتانیاهو امیدوار به ترور رهبران حماس

مسعود اسداللهی، کارشناس امور منطقه نیز در این خصوص گفت: «تا 2 هفته پیش، نتانیاهو آتش‌بس را قبول نمی‌کرد و می‌گفت اگر 5روز آتش‌بس را قبول کنم دیگر نمی‌توانم جنگ را شروع کنم چون آن وقت می‌شوم جنگ‌افروز. اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها گفته بودند که 2 هفته دیگر هم به ما وقت بدهید و از اول هم وزیر دفاع آمریکا گفته بود که من طرح اسرائیل را برای ورود زمینی دیدم، این طرح مشکل دارد و ناقص است ولی نتانیاهو به امید اینکه در این 2 هفته بتواند محمد ضیف (فرمانده نظامی حماس)‌ و یحیی‌السنوار (یکی از رهبران ارشد حماس)‌ را بزند، عملیات را متوقف نکرد.»

جزئیات اعلام نشده توافق قریب‌الوقوع
عزت‌الرشق، عضو دفتر سیاسی حماس ضمن تأکید بر این نکته که طرف اسرائیلی به‌خصوص بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‎ صهیونیستی، در مسیر توافق تعلل بسیاری کردند، تأکید کرده مقاومت در میدان نبرد و سیاست، یکدست و هماهنگ است و این توافق همه گروه‌های مقاومت را شامل خواهد شد. روزنامه واشنگتن‌پست نیز پیش‌تر اعلام کرده بود طرفین برای آزادی ده‌ها گروگان در ازای آتش‎بس 5روزه به توافق نزدیک شده‌اند.

آزادی اسرا
به نوشته روزنامه لبنانی‌الاخبار، قرار است در ازای برقراری آتش‌بس 5روزه و توقف تمام عملیات‌های نظامی در سراسر غزه و آزادی 150اسیر فلسطینی، 50اسیر اسرائیلی آزاد شود. طبق این توافق احتمالی، روزانه 10اسیر صهیونیست در ازای آزادی 30اسیر زن و کودک فلسطینی آزاد می‌شوند.

ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه
درباره ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه نیز به نوشته الاخبار، روزانه 200تا 300کامیون حامل کمک‌های انسانی وارد غزه شده و در جنوب و شمال این منطقه توزیع خواهد شد. این کمک‌ها علاوه بر غذا شامل تجهیزات پزشکی و سوخت نیز هستند. همچنین رژیم صهیونیستی با رسیدن سوخت به شمال غزه جهت استفاده در بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها و چاه‌های آب موافقت کرده است.

عقب‌نشینی میدانی

آنطور که روزنامه الاخبار نوشته، در سطح میدانی نیز اسرائیل نیروهای خود را که در جاده صلاح‌الدین غزه مستقر هستند بیرون خواهد کشید و حق نزدیک شدن به مردمی را که در این منطقه تردد می‌کنند نخواهد داشت. همچنین نیروهای ارتش رژیم ‌صهیونیستی مواضع نظامی خود را در طول خیابان صلاح‌الدین ترک می‌کنند؛ به‌ویژه در حد فاصل بین جنوب و شمال. گفته شده، این روند تحت نظارت 3کشور آمریکا، قطر و مصر انجام خواهد شد.











 

این خبر را به اشتراک بگذارید