• سه شنبه 2 مرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 16 محرم 1446
  • 2024 Jul 23
یکشنبه 28 آبان 1402
کد مطلب : 209550
+
-

پایان کابوس برج میلاد

دیروز در هشتادودومین پویش امیدوافتخار از ایمن‌سازی گود برج میلاد و تغییر کاربری آن به پارکینگ رونمایی شد

گزارش
پایان کابوس برج میلاد

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

ساخت هتل دوقلو مجاور برج میلاد در دهه90 آغاز شد و گودبرداری آن با عمق 50 تا 70‌متر صورت گرفت. از همان ابتدا هشدارها برای بحران‌آفرین‌بودن این گود عمیق همجوار ‌با برج میلاد و سالن همایش‌ها، داده شد اما توجهی برای ایمن‌سازی گود معروف به گود برج میلاد تا آغاز به‌کار مدیریت ششم شهر صورت نگرفت. با روی کار آمدن شهرداری و شورای فعلی، این موضوع اولویت یک ایمن‌سازی شد و کارگاه فعالی در آن شکل گرفت. پس از کار شبانه‌روزی ایمن‌سازی‌ فاز دوم برج میلاد و مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای 6دستگاه پل سواره‌رو اجرا شد.
روز گذشته در هشتادودومین پویش امیدوافتخار از پروژه ایمن‌سازی گود برج میلاد رونمایی شد و رسما این پروژه با کاربری جدید کار خود را آغاز کرد. به‌گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، سازه ایجاد‌شده دارای 5طبقه و 17هزارو800مترمربع مساحت است و کاربری پشتیبانی، پارکینگ و... ‌دارد. او افزود: با توجه به همسطح‌سازی‌ با پارکینگ سالن همایش‌ها و تطبیق حداکثری با طرح‌های آینده برج میلاد، می‌توان از این بخش به‌عنوان پارکینگ با ظرفیت 400خودرو استفاده کرد.

ایجاد پارکینگ با ظرفیت 400خودرو در گود برج میلاد

هادی حق‌بین، معاون عمرانی شهرداری تهران:
بعد از ۱۶‌ماه تلاش مجموعه معاونت فنی و عمرانی، طرح بسیار مهم شهری به نتیجه رسید. صرفا در ماموریت‌های حوزه فنی و عمرانی موضوع توسعه زیرساخت‌ها و حفظ سرمایه‌های شهر مدنظر است. مجموعه میلاد یکی از باارزش‌ترین مجموعه‌هاست که سال‌های گذشته مورد مخاطره قرار گرفت و با اقدام جهادی ارکان پروژه جمع‌آوری شد و امروز شاهد اتمام عملیات هستیم. این گود جزو بزرگ‌ترین گودهای تهران است با ابعاد 3.4هکتار؛ با سازه بتنی و زیربنای حدودا ۱۹هزار مترمربع که پایدار‌سازی‌ شد. بنا داریم منابعی که درنظر می‌گیریم، در آینده مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین طرح جامع این پروژه قرار است به ‌مجموعه قبلی الحاق بشود و به‌عنوان مجموعه پشتیبانی و پارکینگ مورد استفاده قرار بگیرد. ظرفیت آن ۴۰۰خودرو است و می‌تواند در اقدامات تاسیساتی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. حدود ‌۳۰۰میلیارد تومان هزینه فاز اول این پروژه است و قطعا فاز دوم این پروژه به جهت ابعاد گسترده با مشارکت بخش خصوصی اجرا خواهد شد.


اجرای طرح جدید در گود برج میلاد تا پایان سال

مهدی صالحی، شهردار منطقه2:
ایمن‌سازی برج میلاد با تلاش مدیریت شهری در این دوره به نتیجه رسید. پروژه موسوم به گود برج میلاد، پروژه‌ای است که جنب سالن همایش‌های برج میلاد از اواخر دهه۸۰ و اوایل دهه۹۰ کلید خورد و در این محل قرار بود یک هتل و یک ساختمان اداری احداث شود و پروژه‌ای در قالب پروژه دوقلو برای این مجموعه تعریف شده بود. متأسفانه ادامه این پروژه در آن زمان که با مشارکت یکی از نهادها بود، با مشکلاتی در اجرا روبه‌رو شد. البته شورای‌عالی شهرسازی نیز در آن مقطع اجرای این طرح را تأیید نکرد و این پروژه رها شد. با تلاش مدیریت شهری خطر گود برج میلاد مرتفع شد به‌طوری‌که در مجاورت سالن همایش‌های برج میلاد (محوطه گود) احداث سازه تعریف شد که در حال حاضر از آن به‌عنوان پارکینگ در برج میلاد استفاده خواهد شد. بنا بر اعلام معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران این پارکینگ ظرفیت پذیرش ۴۰۰خودرو را دارد. طرح و پروژه جدید در مجاورت سالن همایش‌های برج میلاد، قطعا تا پایان سال ارائه و به فراخوان گذاشته می‌شود و سپس فرایند اجرای آن آغاز خواهد شد.

مکث1
تکمیل عملیات اجرایی 6پل فرسوده

علاوه بر این، روز گذشته همزمان با بهره‌برداری از کاربری جدید گود برج میلاد، اتمام عملیات اجرایی مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای 6پل در نقاط مختلف شهر اعلام شد. در همین رابطه معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به همشهری می‌گوید: از ۷۵۳پل شهری، برای ۶۶پروژه مطالعات انجام و نهایتا قطعی شده که باید مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای آن انجام شود. هادی حق‌بین در ادامه می‌افزاید: از این تعداد، ۳۴پل در دستور کار قرار گرفته و درحال حاضر ۱۲پروژه جاری داریم که ۶پروژه در شرف اتمام و عملیات اجرایی آن تکمیل شده است. ۲۰پروژه دیگر در مرحله مطالعات است و جزو پروژه‌های آتی بوده که به‌محض اینکه طرح‌های مطالعاتی و روش‌های اجرایی توسط سازمان مشاور نهایی شود، جهت اجرا ‌برای سال آینده به سازمان عمرانی ابلاغ خواهد شد. او درباره علت مقاوم‌سازی‌ پل‌ها، بیان می‌کند: علت یا فرسودگی و استهلاک زیرسازه پل‌ها بوده و یا به‌دلیل ویرایش آیین‌نامه‌ها و استانداردهاست که نیاز به بازنگری در مقاطع آنها وجود دارد و عمدتا به افزایش مقاطع ستون‌ها و سرستون‌ها بازمی‌گردد. معاون شهردار تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بیشترین پل‌های فرسوده در کدام نقاط شهر است؟ تصریح کرد: این پل‌ها پراکنده هستند و نظم مشخصی ندارد. تقریبا در تمام مناطق این پل‌های فرسوده را داریم. از این ۶‌پل، ۲‌مورد در بزرگراه شهید فهمیده، ورودی غربی و شرقی استادیوم آزادی به نام پل چوگان و مینا‌ست، تقاطع بزرگراه شهید سلیمانی و حقانی، پل نمایشگاه بین‌المللی روی بزرگراه چمران و پل استخر- بابایی اقدامات بهسازی لرزه‌ای انجام شده است. همچنین پل بعدی هم در بزرگراه هاشمی رفسنجانی و بلوار فرحزادی است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید