• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
دو شنبه 21 خرداد 1403
کد مطلب : 227116
+
-

زنگ‌تفریح کودکان کاردر برج میلاد

برنامه‌های تابستانی دانش‌آموزان پویاشهر آغاز شد

گزارش
زنگ‌تفریح کودکان کاردر برج میلاد

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

دیروز (20خرداد) برج میلاد در قرق کودکان کار و خیابان بود؛ کودکانی که بخشی از وقت خود را به تحصیل علم و دانش اختصاص می‌دهند و بخش دیگری از وقت‌شان ناچار در بازار کار سپری می‌شود. دیروز 700نفر از کودکان کار و خیابان تحت پوشش شهرداری تهران که در مراکز و مدارس پویاشهر مشغول تحصیل و مهارت‌آموزی‌اند، فارغ از کار کنار هم روز شادی را سپری کردند. این مراسم به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان (23خرداد) اجرا شد و آغازی برای شروع برنامه‌های تابستانی کودکان کار بود.

طنین خنده در اوج
تنها صدایی که شنیده می‌شود، خنده کودکان است. دختر و پسر همگی شادند و چشمان‌شان از شادی برق می‌زند. برخی با لباس فرم مدرسه آمده‌اند و تعدادی هم به‌رسم مهمانی لباس‌های رنگی و طرح‌دار به تن دارند. وقتی سوار آسانسور می‌شوند تا توقف در طبقه ششم، به‌محض دیدن مناظر بیرون، از فرط خوشحالی جیغ می‌کشند و برای تماشای تهران از بالا از هم سبقت می‌گیرند. بالای برج تعدادی از کودکان به دیدن تهران از پشت فنس‌ها مشغول‌اند. پسربچه‌های بازیگوش هم داخل لابی حرکات آکروباتیک می‌زنند! خلاصه صدای خنده و شادی بچه‌ها در اوج است.

کار تعطیل است
کلاس سوم است و خودش را عمران معرفی می‌کند. صبح‌ها درس می‌خواند و عصر هم در مترو دستفروشی می‌کند. می‌گوید: «برای اولین‌بار به برج میلاد آمده ام و خیلی خوشحالم.» او جمله‌اش را با عبارت «امروز کار تعطیل است» تمام می‌کند. این حرف خیلی از 700کودکی است که به برج میلاد آمده‌اند. احمد هم کلاس دوم است و در کفاشی کار می‌کند. می‌گوید: «مستأجریم و فقط پدرم کار می‌کند. مادرم مریض است و باید کار کنم. خودم هم کارکردن را دوست دارم؛ چون یک هنری یاد می‌گیرم و در آینده حتما به دردم می‌خورد.»

درس و کار با هم
کودکان کار علاوه بر بازار کار برای درس‌خواندن هم اصرار دارند. آنها یک‌صدا فریاد می‌زنند: «کار و درس هر دو برایمان مهم است.» ملیحه اول ابتدایی است و می‌گوید: «درس‌خواندن را دوست دارم. صبح‌ها مدرسه می‌روم و بعد از تعطیل‌شدن تکالیفم را زود انجام می‌دهم تا همراه با مامانم سر کار بروم.» ملیحه و مادرش دستفروشی می‌کنند و به گفته خودش موقع کار هم اگر فرصتی باشد، درس می‌خواند. عبداله هم وضعیت مشابهی دارد. او همراه پدرش در تراشکاری کار می‌کند. می‌گوید: «به این کار علاقه دارم و دلم می‌خواهد بزرگ که شدم تراشکار ماهری شوم؛ به‌خاطر همین درس‌هایم را خوب می‌خوانم تا به دانشگاه بروم و حرفه‌ای این کار را یاد بگیرم.»

استعدادیابی کودکان کار
سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران مسئولیت شناسایی و ساماندهی گروه هدف (کودکان کار و خیابان) را به‌عهده دارد. سیدمحمد نقیب، سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، می‌گوید: «شهرداری تهران علاوه بر آموزش و مهارت‌آموزی، استعدادیابی کودکان کار را در دستور کار دارد و مجموعه دانشگاه شهید بهشتی استعدادیابی 2هزار کودک کار را انجام داده است. تا پایان امسال هم تمام کودکانی که توسط شهرداری تهران شناسایی شده‌اند و در مجموعه‌هایی مانند پویاشهر مشغول تحصیل و مهارت‌آموزی‌اند، استعدادیابی می‌شوند.»

برنامه‌هایی برای تابستان
برنامه‌های متنوع تابستانی برای کودکان کار و خیابان پیش‌بینی‌شده است. نقیب می‌گوید: شرایطی فراهم می‌کنیم تا کودکان کار هم مانند سایر کودکان از اوقات فراغت تابستانی لذت ببرند و تفریح کنند.به‌گفته سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، بازدید از موزه‌ها، اردوی باغ‌وحش و بوستان‌ها و پل طبیعت و رقابت‌های ورزشی و... اهم برنامه‌های پیش‌بینی‌شده تابستانی برای کودکان کار است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید