پس از تفاهمنامه شهردار تهران در چین برای ساخت خطوط جدید مترو، هیأت چینی برای مذاکره وارد تهران شدند. بهگزارش همشهری، با توسعه پایتخت نیاز است تا ناوگان حملونقل ریلی نیز توسعه پیدا کند. بر همین اساس ساخت خط11 و 8 مترو طی تفاهمنامه شهردار تهران با چین بناست آغاز شود. طی روزهای گذشته، نمایندگان یک شرکت چینی به ایران آمدند و در محل شرکت متروی تهران، بحث و بررسی درباره احداث خط11 مترو را آغاز کردهاند. این مذاکرات یکی از نتایج سفر شهردار تهران به چین بود که در آن موافقتنامه طراحی، اجرا و سرمایهگذاری در خط11 متروی تهران با مشارکت پیمانکاران ایرانی- چینی منعقد شد. در جلسه اول مذاکره با پیمانکاران چینی، نحوه روابط مالی مانند بازپرداخت هزینههای طرح، بررسی شد. احداث خط11 مترو با محاسبات کنونی، نیازمند تامین یکمیلیاردو500میلیون یورو بودجه است و برای شروع کار، حداقل 50میلیون دلار سرمایهگذاری لازم است. در ابتدا تیم مشترک 2شرکت ایرانی و چینی پای میز مذاکره آمدهاند و شرکت مترو اعلام کرد که درصورت مشخص شدن مسائل مالی، بلافاصله زمین مربوط به تجهیز کارگاه را در اختیار پیمانکاران قرار خواهد داد.
استفاده از تجهیزات ایرانی
در این مذاکرات شرکت مترو بر استفاده حداکثری از تولیدات داخلی در تجهیز ایستگاههای خط11 تأکید کرد، زیرا توان تولید تجهیزاتی مانند پله برقی، آسانسور و بسیاری از اقلام صنعتی دیگر در ایران وجود دارد و یکی از الزامات شهرداری تهران برای ساخت خطوط جدید، توجه به این ظرفیت ارزنده است. جلسات بعدی با تیم پیمانکاران ایرانی و چینی، بهطور منظم ادامه خواهد یافت تا درصورت به تفاهم رسیدن در تمام موارد موافقتنامه قبلی، قرارداد اصلی منعقد و عملیات اجرایی از امسال آغاز شود. یکی از شاخصهای این پروژه، اجرای 2ایستگاه و یک پارکینگ زیرزمینی در قالب یک ایستگاه جزیرهای است که بهعنوان یک طرح ایستگاهی نوین، ویژگیهای منحصر به فردی دارد. از مهمترین مزایای این روش، بهرهبرداری تدریجی از خط11 متناسب با پیشرفت عملیات اجرایی فازهای مختلف آن است.
آغاز رسمی مذاکره چینیها برای ساخت خط11 مترو
در همینه زمینه :