• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
دو شنبه 15 آبان 1402
کد مطلب : 208229
+
-

جایی برای پیرمردها هست

رونالدو طبق معمول رکورد زد، مارسلو قهرمان شد و دنی آلوز از زندان، خانه‌اش را پس گرفت

جایی برای پیرمردها هست

تا چند سال پیش اسم ستارگانی مثل رونالدو، مارسلو و دنی آلوز نظر مخاطبان فوتبال رابه‌خود جلب می‌کرد و اخبار مربوط به آنها کلیک می‌آورد. کریستیانو رونالدو که تمام‌نشدنی است اما مارسلو و دنی آلوز هم پس از مدت‌ها خبرساز شدند.

گلی که کریستیانو در بازی با الخلیج برای النصر زد به‌غایت زیبا بود؛ یک گل دیگر از پشت محوطه جریمه. شاید کمی عجیب باشد اما این گل هم به یکی از گل‌های خاص رونالدو تبدیل شد و مجموع گل‌های این ستاره 38‌ساله پس از سن 30‌سالگی را به عدد رند 400رساند. او علاوه بر این، 91‌پاس در 475‌بازی هم داده که رکوردی رویایی به‌نظر می‌رسد. رونالدو که تا همین زمستان گذشته در اروپا بازی می‌کرد، در هر بازی بیش از یک تأثیرگذاری مستقیم روی گل‌ها داشته درحالی‌که سنش از 30سال به بالا بوده. او در این سن‌و‌سال پریشب در ترکیب النصر به‌طور کامل بازی کرد و فرداشب هم باید در قطر و در لیگ قهرمانان آسیا به مصاف الدوحیل قطر برود و احتمالا رکوردی دیگر را هدف بگیرد.
     با این گل تعداد گل‌های رونالدو به هالند رسید. حالا هر دو ستاره در سال 2023میلادی موفق به زدن 44گل شده‌اند؛ یکی بالاتر از هری کین که پریشب در درکلاسیکر هت‌تریک کرد و 4تا بیش از امباپه که جمعه‌شب در پیروزی 3بر صفر پاری‌سن‌ژرمن مقابل مون‌پولیه گلی ثبت نکرد. پس از این 4نفر، وارگا (39)، ایکاردی (35)، اوسیمن، بنزما و لاتئوارو مارتینس (32) و لوکاکو (31گل)، 10‌گلزن برتر فوتبال جهان در سال 2023بوده‌اند.
     کریس تا اینجای فصل 12گل برای النصر در لیگ پرستاره عربستان زده که برابر است با مجموع گل‌های تیم سابقش یعنی منچستریونایتد در این فصل. مهاجمان من‌یونایتد در فصل جدید تنها موفق به زدن یک‌گل شده‌اند که در لیگ برتر کمترین است.
     با پاس‌گلی که رونالدو به لاپورتا داد، کریستیانو حالا به 94‌بازیکن مختلف پاس گل داده است.
     رونالدو حالا 863‌گل در عمر فوتبالش به ثمر رسانده و تنها 137‌گل دیگر نیاز دارد تا به رکورد هزار گل برسد. او با 37‌گل دیگر به رکورد 900‌گل خواهد رسید که رکورد در‌دسترس‌تری است.
     با پاس‌گل در بازی با الخلیج تعداد پاس‌گل‌های رونالدو در لیگ برتر عربستان به 7پاس‌گل رسید، 9‌پاس‌گل با النصر در همه رقابت‌های این فصل، 12‌پاس‌گل در سال 2023، 11‌پاس‌گل با النصر در مجموع، 212‌پاس‌گل باشگاهی و 246‌پاس‌گل کلی.
     سرعت شوت کریس که گل شد 103کیلومتر بر ساعت بود.
     النصر به لطف گل‌های رونالدو در 16بازی آخر تنها یک‌تساوی آورده و سایر بازی‌هایش را برده. آنها 77روز است شکستی نداشته‌اند: 50گل زده و 18گل خورده.
     تعداد گل‌های برخی مهاجمان بزرگ در کل عمر فوتبالشان: وین رونی (366گل)، دیدیه دروگبا (367گل)، رابین فان‌پرسی (322گل) و  رادامل فالکائو (339گل).



در شبی که هواداران بوکاجونیورز آرژانتین در ورزشگاه ماراکانا در برزیل شور زیادی به نمایش گذاشته بودند، تیم‌شان نتوانست به قهرمانی لیبرتادورس برسد و به پرافتخارترین باشگاه تاریخ آمریکای‌جنوبی تبدیل شود. در مقابل فلومیننزه موفق شد در فینال لیبرتادورس 2بر یک بوکاجونیورز را شکست دهد و به نخستین قهرمانی تاریخ خود در این رقابت‌ها دست یابد. فلومیننزه در این فینال مارسلو را در اختیار داشت و کاوانی هم در تیم رقیب بازی می‌کرد. با نتیجه‌ای که در این فینال رقم خورد، ایندیپندنته، رقیب بوکا پرافتخارترین باشگاه آمریکای‌جنوبی باقی ماند؛ با 7عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها.
    مارسلو پرافتخارترین بازیکن تاریخ رئال‌مادرید به چهاردهمین بازیکنی تبدیل شد که هم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده و هم قهرمان لیگ قهرمانان آمریکای جنوبی. مارسلو 5بار لیگ قهرمانان اروپا را با رئال‌مادرید برده بود. او در دقیقه‌80این بازی و 2‌دقیقه پس از تعویض کاوانی از تیم حریف، از زمین بیرون رفت. کاوانی پس از 16سال و مارسلوی 35ساله هم پس از 16سال به آمریکای‌جنوبی برگشته بودند.
    در شصت‌وسومین سال این جام، 47‌تیم حضور داشتند که فلومیننزه توانست شکست خود را در فینال 2008جبران کند و برای اولین‌بار قهرمان شود. زننده گل اول تیم برزیلی یک آرژانتینی بود به نام جرمن کانو. او 13بار در این فصل در کوپا لیبرتادورس موفق به گلزنی شد. لوییس آدوینکولا برای بوکا گل تساوی را زد و جان کندی در دقیقه 99وقت‌های اضافه ورزشگاه ماراکانا را منفجر کرد. طبق عادت خوی وحشی فوتبال در آمریکای‌جنوبی این مسابقه هم 2 اخراجی داشت.
    در سال‌های اخیر تیم‌های برزیلی جام را بین خودشان تقسیم کرده‌اند؛ فلامینگو و پالمیراس هر کدام 2‌بار و حالا فلومیننزه. آخرین تیم آرژانتینی که قهرمان شد ریورپلاته در سال2018بود.
    فرق بوکا با پرافتخارترین تیم تاریخ این رقابت‌ها یعنی ایندیپندنته این است که بوکا 6بار قهرمان شده و 6بار در فینال شکست خورده، اما رقیب‌شان هر 7‌باری که به فینال رسیده، جام را به‌دست آورده. بین 5‌تیم پرافتخار این جام تنها نام پنیارول از اروگوئه با 5قهرمانی و 5نایب‌قهرمانی در رده سوم دیده می‌شود و سایر تیم‌ها آرژانتینی هستند (به‌علاوه تیم‌های ریورپلاته، استودیانتس). سائوپائولو و پالمیراس هر کدام با 3‌جام و 3‌بار شکست در فینال‌ها پرافتخارترین تیم‌های برزیلی محسوب می‌شوند. حتی تیم‌های ولزسارسفیلد، راسینگ و ‌لورنزو هم از آرژانتین سابقه قهرمانی در لیبرتادورس را دارند.
    آرژانتینی‌ها با 25‌قهرمانی و 13نایب‌قهرمانی (38فینال در مجموع) دست بالا را نسبت به تیم‌های برزیلی دارند با 23‌جام و 18‌فینال (41بار در مجموع) و در رده‌های بعدی اروگوئه‌، کلمبیا، پاراگوئه، شیلی و اکوادور قرار دارند که دست‌کم یک‌بار در این مسابقات قهرمان شده‌اند.


دنی آلوز تا همین چند وقت پیش و قبل از اینکه به زندان بیفتد، پرجام‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال بود اما او این عنوان را با 44جام به مسی پس داد و در زندان خوشبخت و پولدار شد؛ البته نه از محل بازی فوتبال. آلوز متهم شده بود که در دوران بازی‌ در بارسا مالیات درآمدهای حاصل از فروش حق تصویرش برای فعالیت‌های تبلیغاتی به مبلغ 2میلیون یورو را به اداره خزانه‌داری اسپانیا پرداخت نکرده است. اسپانیایی‌ها به این اتهام 50درصد از حق تملک منزل او در بارسلونا را برای جبران مبلغ 2میلیون و 88هزار و 979یورو به‌عنوان اصل پول و 170هزار و 91یورو به‌عنوان سود دیرکرد در پرداخت وجه، مصادره کرده بودند اما شکایت بازیکن سابق بارسا نتیجه داد و دادگاه ملی اسپانیا به نفع او رأی صادر کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید