• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 13 آبان 1402
کد مطلب : 208013
+
-

دست‌اندازی به حریم پایتخت ممنوع!

شهردار منطقه18: رئیس پارلمان شهری، حکم دادستان اسلامشهر را متوقف کرد

گزارش
دست‌اندازی به حریم پایتخت ممنوع!

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

حریم تهران، تنفس‌گاه و البته میراثی برای آیندگان است و صیانت از آن چنان اهمیت دارد که مقام معظم رهبری در فرمایشات‌شان به صراحت فرموده‌اند: «مشخص‌شدن حریم و محدوده شهر تهران و جلوگیری از ساخت‌وسازهای بی‌رویه افراد فرصت‌طلب و نابودی منابع طبیعی و نظارت جدی برای جلوگیری از گسترش شهر تهران باید انجام شود و باید با جدیت تمام در مقابل متعرضان به زمین‌های دامنه جنوبی البرز و اطراف تهران ایستاد و از منافع ملی پاسداری کرد.» شهرداری تهران در این دوره اهتمام ویژه برای صیانت از حریم پایتخت دارد و هیچ‌گونه مجوز ساخت‌و‌سازی‌ در این محدوده‌ها را نمی‌دهد. در روزهای اخیر حریم تهران و اسلامشهر به محل مناقشه تبدیل شد و مسئولان اسلامشهری قصد داشتند از طریق مرزبندی غیراصولی، بخشی از منطقه18 (محدوده ناحیه7) را تصاحب کنند. مدیریت شهری در مقابل این دست‌اندازی به خاک پایتخت سکوت نکرد و رئیس پارلمان شهری طی نامه‌ای از دادستان کل کشور خواستار توقف این موضوع شد. آنطورکه محمدجواد خسروی، شهردار منطقه18 به همشهری می‌گوید: «مسئولان اسلامشهر از طریق قطع همکاری با شهرداری تهران، زمینه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم را فراهم کردند و قصد نابودی حریم تهران را داشتند.»

مجوز از اسلامشهر، ساخت‌وساز در تهران
با صدور مجوز توسط شهرداری اسلامشهر ساخت‌وسازها در محدوده حریم منطقه18 سرعت گرفته است. محمدجواد خسروی با بیان این مطلب تأکید می‌کند: «افراد سودجو و فرصت‌طلب از اختلافات میان شهرداری تهران و اسلامشهر بهره گرفته و با دریافت مجوز از شهرداری اسلامشهر اقدام به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم تهران می‌کنند. نوشته شدن عبارت «محدوده حریم شهر تهران» بیانگر آن است که مسئولان امر به غیرقانونی بودن این اقدام واقف هستند و با علم و آگاهی مجوز ساخت صادر می‌کنند. در مدیریت شهری وظیفه ما صیانت از حریم است و با هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز و تخلف در حریم برخورد می‌کنیم.» او ادامه می‌دهد: «گرچه محدودیت‌هایی در برخورد با متخلفان ساخت‌وساز وجود دارد، اما همکاری خوب مهدی سوادکوهی، دادستان چهاردانگه در صدور مجوزهای تخریب، سبب شده به‌صورت قانونی اقدام به تخریب بناهای غیرقانونی کنیم.»

نامه فرماندار اسلامشهر؛ حکم نابودی حریم تهران
نظارت مستمر عوامل شهرداری منطقه18 در محدوده حریم، مسئولان اسلامشهر را بر آن داشت تا برای حل موضوعات پیش‌آمده در محدوده حریم جلسه تشکیل دهند. آنطور که خسروی می‌گوید: «نتیجه جلسه در نامه فرماندار اسلامشهر خلاصه شد به قطع همکاری با شهرداری منطقه درخصوص ارائه خدمات مربوط به استعلامات از نهادهایی چون جهادکشاورزی و... . درواقع این نامه به مثابه حکم نابودی حریم تهران بود.» نامه‌ای که به‌گفته شهردار منطقه18 نتوانست سد ماموریت آنها در حفاظت از تنفس‌گاه شهر شود و تخریب‌ها همچنان با قوت در محدوده حریم با حکم قضایی انجام می‌شود.

نامه دادستان اسلامشهر علیه شهر تهران
تلاش شهرداری اسلامشهر برای نابودی حریم تهران و پیگیری مدیریت شهری برای صیانت از این محدوده پای دادستان اسلامشهر را به محل مناقشه باز کرد. به‌گفته شهردار منطقه18 دادستان برای خاتمه دادن به این درگیری‌ها، طی ابلاغیه‌ای از شهرداری منطقه خواست در مدت 20روز نیروهای خود را از محدوده حریم (ناحیه7) خارج کند و تمام تجهیزات و... را تحویل شهرداری اسلامشهر دهد. این موضوع را به شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران و بازرسی کل کشور و مسئولان ذیربط منتقل کردیم و در نهایت هم رئیس پارلمان شهری طی نامه‌ای از دادستان کل کشور خواستار توقف این ابلاغیه شد.»

تعیین متولی برای حریم
استانداری و وزارت راه و شهرسازی باید پیش از این با تعیین مرزبندی و متولی حریم، وضعیت این محدوده را تعیین‌تکلیف می‌کردند. خسروی با بیان این موضوع می‌گوید: «طرح راهبردی حریم شهر تهران مصوبه سال96 است که به شهرداری تهران ابلاغ شده، اما استاندار وقت آن را به شهرهای اطراف استان تهران ابلاغ نکرده است. گرچه شاهد ترک فعل در این موضوع هستیم، اما امروز اگر استاندار تهران نسبت به ابلاغ آن جدیت نشان دهد، حریم تهران تعیین‌تکلیف می‌شود؛ در غیراین صورت شاهد نابودی حریم خواهیم بود.» به‌گفته او، در شرایط کنونی ضرورت دارد وزیر کشور به موضوع تعیین‌تکلیف حریم کلانشهرها به‌ویژه تهران ورود کند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید