• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 13 آبان 1402
کد مطلب : 208011
+
-

انتقال تکنولوژی دستگاه زباله‌سوز از پکن به تهران

گرچه حمل‌ونقل، محور اصلی سفر شهردار تهران به چین بود، اما در حوزه‌های دیگری چون محیط ‌زیست هم تفاهماتی صورت ‌گرفته است. آنطور که عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران عنوان کرده: «یکی از برنامه‌های مهم سفر تیم مدیریت شهری به چین، مذاکره برای خرید و انتقال تکنولوژی دستگاه‌های روز زباله‌سوز به ایران بوده است. به‌ نظر می‌رسد مهم‌ترین رایزنی‌ها در این حوزه برای خرید و واردات دستگاه‌های زباله‌سوز شهری صورت ‌گرفته باشد.» مشکلات زیست‌محیطی فراوانی همیشه در حوزه جمع‌آوری و مدیریت پسماند پایتخت وجود داشته و کارشناسان حوزه محیط ‌زیست درباره آسیب‌هایی که مجتمع‌های پردازش و دفن زباله مانند آرادکوه ایجاد می‌کنند، به مواردی چون بوی نامطبوع، آلودگی منظر و خطراتی که از ناحیه شیرابه‌های مُضر می‌تواند برای محیط اطراف ایجاد شود، اشاره کرده‌اند. به‌گفته محمدخانی، انتقال تکنولوژی دستگاه‌های زباله‌سوز به ایران می‌تواند با راندمان بسیار بالا، روزانه حجم قابل‌توجهی از زباله را سوزانده و تبدیل به انرژی برق کند. به علاوه این دستگاه‌ها قابلیت تصفیه شیرابه‌های مُضر ناشی از پسماند را دارا هستند.

تبدیل 5هزار تن زباله به برق
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه دستگاه‌های به‌روز زباله‌سوز، قابلیت سوزاندن حدود 5هزار تن پسماند و تبدیل آن به برق را دارند، تأکید کرد: «این کار در حالی انجام می‌شود که دود و آلودگی بسیار اندکی تولید می‌شود؛ به‌نحوی که نمونه مورد بازدید در کشور چین در محیط شهری بدون آزار همسایگان مشغول کار بود.» روزانه حدود 5 تا 8 هزار تن پسماند در پایتخت تولید می‌شود. محمدخانی با اشاره به این موضوع گفت که میزان برق تولیدی حاصل از سوزاندن این حجم از زباله، توسط دستگاه‌های زباله‌سوز بسیار قابل توجه است؛ به‌نحوی که از نگاه کارشناسان می‌تواند کسر قابل توجهی از انرژی روزانه شهروندان تهرانی را تأمین کند.»

اشغال فضای کم
برای راه‌اندازی مجتمع زباله‌سوز با دستگاه‌های به‌روز نیاز به فضای کمتری نسبت به آرادکوه است. سخنگوی شهرداری تهران با بیان این مطلب تأکید کرد: «می‌توان در یک فضای کوچک در نزدیکی‌های محیط شهری این دستگاه را راه‌اندازی کرد و نکته مهم دیگر این است که مجتمع زباله‌سوزی، قابلیت آن را داشت تا خاکستر حاصل از سوزاندن زباله‌ها را تبدیل به آجر یا موزائیک کند.» تأمین مالی این دستگاه هم مورد توجه محمدخانی قرار گرفت و او در تشریح این موضوع گفت: «در مذاکرات انجام شده طرف چینی برای سرمایه‌گذاری در ایران ابراز علاقه کرد و مقرر شد به‌زودی سفری به ایران داشته باشند.»

تأمین برق شارژ از پسماند
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به این موضوع گفت که با استفاده از دستگاه‌های زباله‌سوز می‌توان انرژی اضافی مورد نیاز برای شارژ ناوگان عمومی آینده پایتخت را از پسماند شهری تأمین کرد. به‌این‌ترتیب بدون ایجاد آلودگی جدید حاصل از فعالیت نیروگاه‌های گازی، زیرساخت‌های حمل‌ونقل تهران کاملاً پاک و برقی می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید