• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 آبان 1402
کد مطلب : 206959
+
-

رکورد جدید جذب سرمایه‌گذاری خارجی

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد می‌گوید: در 2 سال نخست عمر دولت سیزدهم، معادل 5 سال قبل از آن سرمایه خارجی آن‌هم به صورت واقعی جذب شده است.
به گزارش همشهری، او دلیل واقعی بودن میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را اینگونه توضیح می‌دهد که تعداد زیادی تفاهم  و قرارداد منعقده  وجود  داشت. بیشتر آنها مربوط به 2 سال برجامی یعنی ۹۵ و ۹۶  و ۱۰ میلیارد دلار بود که به پای عقد قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی هم  ‌رسید اما اینکه منجر به ورود سرمایه شود بسیار کم بود. ما اعدادمر بوط به شروع پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده  را در تمام سال‌های گذشته مشخص کردیم.
سخنگوی دولت می‌گوید: بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای روسیه، امارات، ایرانیان مقیم خارج از کشور، چین، هنگ کنگ، ترکیه، عراق، افغانستان و هند بوده که سهم بالاتری را سرمایه‌گذاری خارجی در سال های اخیر داشته‌اند. کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) اخیرا گزارش داده در حالی‌که جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران از سال 2018 روند نزولی داشته است، در سال 2022 برای دومین سال متوالی این روند معکوس شده و ایران 1.5 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده است.
پیش از این سازمان سرمایه‌گذاری خارجی اعلام کرده بود از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان فروردین 1402 تعداد 356 طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش مصوب 6 میلیارد و 51 میلیون دلار جذب شده که در مقایسه با مدت مشابه فعالیت دولت قبل 84.3 درصد رشد کرده است. با در نظر گرفتن اظهارنظر وزیر اقتصاد، روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی همچنان ادامه دارد.
این گزارش می‌افزاید: در بازه ده‌ساله حجم سرمایه‌گذاری از سال ۱۳۹۲ به یک باره کاهش قابل‌توجهی داشته است و از 3 میلیارد و ۹۷۶ میلیون دلار در سال ۱۳۹۱ به ۷۳۹ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ رسیده است. در سال ۱۳۹۵ حجم سرمایه‌گذاری بهبود یافت و به رقم یک میلیارد و ۷۴۳ میلیون دلار رسید و این روند در سال‌های بعد همواره با افت و خیز همراه بوده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید