• چهار شنبه 13 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 26 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 03
چهار شنبه 3 آبان 1402
کد مطلب : 206888
+
-

چرا آمار پرندگان مهاجر مازندران به 300هزار رسید؟

بیش از یک میلیون پرنده مهاجر تا همین سال گذشته برای زمستان‌گذرانی در این فصل در تالاب‌های مازندران فرود می‌آمدند، اما حالا براساس اظهارات رئیس اداره حیات وحش مازندران تعداد پرندگان مهاجر وارد شده به مازندران به 300هزار پرنده رسیده است، اما دلیل کاهش ورود پرندگان مهاجر به مازندران به یک سوم چیست؟
کوروس ربیعی، رئیس اداره حیات وحش محیط‌زیست مازندران به ایسنا گفته است که خشک شدن بخش‌هایی از تالاب میانکاله و کاهش سطح آب خزر، مهم‌ترین دلیل کاهش متوسط جمعیت سالانه پرندگان مهاجر در استان مازندران است.
به‌گفته او، پرنده چنگر معمولی (پرلا) که در تعداد بالا مهاجرت می‌کند به‌دلیل کاهش آب خزر و خشک شدن بخش‌هایی از تالاب میانکاله از فرود در مازندران منصرف شده است.
به ‌گفته این مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست، پس از غرقابی شدن زیستگاه پرندگان در مناطق خشکی، زمینه زیستگاهی برای فرود پرندگان مهاجر مهیا می‌شود و به همین دلیل از ورود به این مناطق به ‌منظور شکار باید به‌شدت پرهیز شود.
او گفته است که بیشترین صید پرندگان مهاجر در فصل شکار در شهرهای ساحلی و دارای آب‌بندان‌های بزرگ مانند بابلسر، جویبار، فریدونکنار، ساری و بهشهر انجام می‌شود و از سال۱۳۹۸ براساس قانون شکار و صید، هرگونه شکار ممنوع است. در حال حاضر نیز صدور پروانه شکار متوقف است. البته این پروانه به‌صورت محدود، آن هم برای مناطق حفاظت شده و تحت شرایط ویژه ممکن است صادر شود.
رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط‌ زیست مازندران با اعلام اینکه تا پایان امسال نیز احتمال توقف پروانه شکار وجود دارد، اعلام کرد: در فریدونکنار صید پرندگان به شیوه‌های زنده‌گیری و پهن کردن دام‌ها صورت می‌گیرد اما در سایر شهرها بیشتر از سلاح شکاری استفاده می‌شود که تمام اینها دارای ممنوعیت است.
کوروس ربیعی تأکید کرد: جریمه شکار پرندگان مهاجر با توجه به نوع پرنده از ۵۰هزار تومان تا چند صد میلیون تومان برای پرندگان شکاری و درنا متغیر است.
او گفته است که حضور چنگر معمولی در مازندران به ‌شدت کاهش یافته است و به همین دلیل از یک میلیون پرنده مهاجر فصل کنونی در مازندران تنها 300هزار پرونده در مازندران فرود آمده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید