• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223403
+
-

دشت ناز مازندران

دشت ناز مازندران

دشت ناز بیشتر به‌دلیل حضور گونه‌ای نادر از گوزن با نام گوزن زرد شهرت دارد. پناهگاه دشت ناز ساری زیرنظر سازمان محیط‌زیست است و تردد به این پناهگاه به‌دلیل اکوسیستم خاص، بدون مجوز این سازمان امکان‌پذیر نیست.



دشتی در قلب هیرکانی
دشت ناز ساری بخش مهمی از جنگل‌های هیرکانی است؛ جنگل‌هایی طبیعی که قدمت آنها به هزاران سال پیش می‌رسد و بعد از کویر لوت، دومین اثر بزرگ طبیعی ایران محسوب می‌شود که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است. دشت ناز به‌واسطه تنوع و شرایط مساعد اکوسیستم میزبان گونه‌های جانوری مهم و مختلفی ازجمله گوزن زرد، گربه جنگلی، مرال، شوکا و قرقاول است. از میان این گونه‌ها، آنچه منجر به شهرت هرچه بیشتر این پناهگاه شده، گوزن زرد است که تلاش برای افزایش جمعیت این گونه و حفظ آن باعث انتخاب این مکان به‌عنوان نخستین مرکز تکثیر گوزن زرد کشور شد. همچنین پناهگاه حیوانات دشت ناز یکی از مقاصد پرنده‌‌نگری ایران است که فرصت خوبی برای علاقه‌مندان مهیا می‌کند تا به تماشای پرندگان مشغول شوند. از مهم‌ترین پرندگان این پناهگاه حیات‌وحش می‌توان به سارگپه جنگلی (عسلی) اروپایی، چرخ‌ریسک دم‌بلند، کبوتر جنگلی و عقاب دشتی اشاره کرد.

امکانات متنوع
محدوده دمایی دشت نشان‌دهنده آب و هوای معتدل و مرطوب منطقه است. دشت ناز به‌طور معمول در تمام فصل‌های سال بارندگی دارد. با توجه به محدودیت‌های بازدید در زمان تولید مثل حیوانات و اوضاع آب و هوایی این منطقه بهترین موقع بازدید از آن فصل بهار و تابستان است. در اطراف دشت ناز ساری اقامتگاه‌های مختلف با طیف وسیعی از قیمت‌ها و امکانات وجود دارد و شما می‌توانید برای استراحت در نزدیکی این منطقه از هتل‌های مجهز تا بومگردی و سوئیت‌های مستقل را انتخاب کنید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید