• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 آبان 1402
کد مطلب : 206860
+
-

با تجربه‌ها؛ راهنمای جوانان فیلم کوتاه

جشنواره فیلم کوتاه، محملی برای تغییر نسل در سینمای ایران

گزارش
با تجربه‌ها؛ راهنمای جوانان فیلم کوتاه

ناصر احدی-روزنامه‌نگار

جشنواره فیلم کوتاه تهران امسال، جشنواره‌ای همگن و یکدست بود، بدون موضع‎گیری‌های سال گذشته در قبال آن و مشوق فیلم‌سازان جوانی که به تدبیر و اشاره مدیران سینمایی راضی به ساخت فیلم های ژانری‌اند؛ حتی با عدول از علایق و گرایش‌های شخصی‌شان در سینما. شاید بتوان دلیل همگنی جشنواره امسال را از میان گفته‌های مهدی آذرپندار، دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان، در گفت‌وگو با «صبا» پیدا کرد که گفته بود: «خوشبختانه تکلیف‌ها معلوم شده است یعنی اینکه کسی که می‌خواست در جشنواره شرکت کند، تمام قد در جشنواره حضور دارد و کسی که به هر دلیلی شرکت در جشنواره را به صلاح نمی‌دانسته، شرکت نکرده است.» فیلم‌سازان و منتقدان نام‌آشنایی با جشنواره امسال همکاری کردند و در رونق دادن به آن سهم داشتند. فیلم‌کوتاه‌سازانی که حضور در جشنواره برای‌شان مهم بود و نمایش فیلم‌شان را در جشنواره سنگ بنایی برای ورود به سینمای حرفه‌ای می‌دانستند، از جشنواره استقبال کردند. تماشاگران هم که اغلب از دوستان و بستگان شرکت‌کنندگان در جشنواره بودند، برای دیدن فیلم‌ها به پردیس ملت آمدند. مدیران هم در گفت‌وگوهای مختلف رضایت‌شان را از کم‌وکیف برگزاری جشنواره اعلام کردند. از دل این جشنواره می‌توانند فیلمسازانی درآیند که کمک حال مدیران سینمایی باشند در تغییر نسل کارگردانان سینمای ایران. سینماگران قدیمی‌ای که در نشست‌های جشنواره حضور داشتند، از فریدون جیرانی و کمال تبریزی گرفته تا رسول صدرعاملی و رضا کیانیان، به طور ضمنی تسهیل‌کنندگان این تغییر نسل‌اند؛ در نقش راهنما و بلد که در کنار مدیران سینمایی، جوانان را در برداشتن نخستین گام‌هایشان در سینما هدایت می‌کنند.

فیلمسازان سینمای کوتاه مستقل باشند
فریدون جیرانی در جلسه نقد پلاس در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره جایگاه سینمای کوتاه در دنیا گفت: «سینمای کوتاه در همه جای دنیا جایگاه خود را دارد. سینمای کوتاه خودش هویت مستقل خود را دارد و پلکان بودنش مطرح هست و در ایران همان پلکان بودنش بیشتر به درد خورده است.» وی در بخش دیگری از صحبت‎‌هایش گفت: «امیدوارم فیلمسازان سینمای کوتاه، استقلال فکری خود را حفظ و آنچه در جامعه می‌بینند در فیلم خود منعکس کنند. ما نیاز داریم جامعه امروز در سینمای ما باشد. از همه فیلم‌هایی که در پاتوق فیلم کوتاه دیدم خوشم آمد. توصیه می‌کنم فیلم‌های کیارستمی را ببینید. من دوباره دارم «کلوزآپ» و «طعم گیلاس» را می‌بینم. به نظرم در دوره‌ای، سینمایی داشتیم که بی‌نظیر بود؛ مثلا افتتاحیه «دندان مار» بی‌نظیر بود. »

مکث
حضور آنلاین نیکیتا میخالکوف در مسترکلاس جشنواره فیلم کوتاه تهران


نیکیتا میخالکوف، کارگردان روس که برای فیلم «آفتاب‌سوخته»(1994) برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان و جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن شده، شامگاه دوشنبه به‌صورت آنلاین در مسترکلاسی در جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کرد. میخالکوف گفت: فیلم کوتاه مانند مکتبی است که‌ در آن یاد می‌گیرید در زمان کوتاه چگونه یک داستان بگویید و آن را تمام کنید. این را هم درنظر داشته باشید همه کارگردان‌هایی که توانایی ساخت فیلم بلند را دارند نمی‌توانند فیلم کوتاه بسازند؛ مخصوصا کسانی که سریال می‌سازند. وی ادامه داد: برای برخی فیلمسازی، فقط شغل و محل درآمد است، اما برای برخی هنر است و به هنر باید طور دیگری نگاه کرد. می‌توان گفت سینما یک موجود زنده است و وقتی به سینما به‌عنوان یک موجود زنده و با عشق و محبت نگاه کنید در ادامه آن هم به شما اینگونه جواب می‌دهد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید