• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 29 مهر 1402
کد مطلب : 206416
+
-

نگاهی به کتاب«اخراج فلسطینی‌ها» نوشته نورالدین مصالحه

افشای طرح‌ها و برنامه‌های سازمان‌یافته صهیونیست‌ها

یادداشت
افشای طرح‌ها و برنامه‌های سازمان‌یافته صهیونیست‌ها

علی‌الله سلیمی؛ روزنامه‌نگار

اخراج فلسطینی‌ها از سرزمین آبا و اجدادی‌شان و تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی در سرزمین‎های اشغالی، یکی از موضوعات مطرح در تاریخ فلسطین است که طی بیش از نیم قرن اخیر دستمایه تحقیقات و پژوهش‌های بسیاری توسط محققان و پژوهشگران حوزه خاورمیانه شده است.
از دلِ این پژوهش‎ها تا به حال آثار مکتوب بسیاری تالیف و منتشر شده که یکی از آنها، کتابی درباره اخراج فلسطینی‎ها به قلم نورالدین مصالحه، سردبیر ژورنال سرزمین مقدس و مطالعات فلسطین (قبلاً مطالعات سرزمین مقدس بود) است؛ مجله علمی دوسالانه که توسط انتشارات دانشگاه ادینبورگ منتشر می‌شود و سردبیر اصلی آن نورالدین مصالحه است که این نشریه را در سال ۲۰۰۲ با مایکل پریور تأسیس کرده است.
کتاب نورالدین مصالحه با عنوان «اخراج فلسطینی‌ها: افشای طرح‌ها و برنامه‌های سازمان‌یافته صهیونیست‌ها در اجبار ساکنان اولیه فلسطین به ترک سرزمین‌های خود ۱۸۸۲ تا ۱۹۴۸» منتشر شده که فریده مبینی کشه آن را ترجمه کرده و مرکز مطالعات فلسطین این اثر پژوهشی را منتشر کرده است. این اثر به افشای طرح‌ها و برنامه‌های سازمان‌یافته صهیونیست‌ها در اجبار ساکنان اولیه فلسطین به ترک سرزمین‌های خود طی سال‌های ۱۸۸۲ تا ۱۹۴۸ میلادی می‌پردازد.
 طرح‌های وایزمن، سوسکین، فایتس، بونیه، جزیره، ادوارد نورمن و دالت ازجمله طرح‌هایی هستند که فلسطینیان را به‌مدت بیش از 60 سال از خانه و کاشانه خود دور ساخته است. طرح‌های مذکور تلاش صهیونیست‌ها برای یافتن شرکای غربی به‌ویژه در دستگاه حاکمه آمریکا و بریتانیا و پیدا کردن همکارانی در کشورهای عربی مجاور برای کمک به صهیونیست‌ها در جهت اجرای طرح‌های اخراج بوده است.
افکار و پیشنهادهای صهیونیست‌ها درباره پدیده کوچاندن از سال ۱۸۸۲ تا ۱۹۳۶، چگونگی تحول این طرح‌ها و اجرای آن و اجرای برنامه‌های اخراج درجنگ ۱۹۴۸ از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این کتاب بررسی شده است. این کتاب بر تاسیس «هاگانا» (نیروهای مسلح پیرو یشاو) توجهی ویژه دارد و سیاست‌های آن را در استیلا بر زمین‌ها و کوچاندن ساکنان اصلی فلسطین در مراحل ابتدایی آن، در سال ۱۹۴۸ (۱۳۲۷‌ش) و فعالیت‌های این نیروها، در زمینه کوچاندن در نقاط گوناگون کشور را مورد تامل قرار می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید