• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20641
+
-

تلاطم در بازار حباب است یا واقعی؟

وحید خدادادی| روزنامه نگار:

صدای نمایندگان موافق و همراه دولت هم درآمد. چهارشنبه هفته گذشته و در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برخی نمایندگان مجلس از جمله «مصطفی کواکبیان» انتقادهای بی‌سابقه‌ای از تلاطم این روزهای بازار و تورم کم‌سابقه در 5 سال گذشته مطرح کردند. دولت و رئیس‌جمهوری اما نظر متفاوتی درباره روند تورم کنونی در بازار دارند.

دکتر حسن روحانی که در مراسم افطاری اصحاب رسانه سخن می‌گفت، در این باره توضیح داد: تلاطم بازار دلیل اقتصادی ندارد و رسانه‌ها در خط مقدم شکستن جنگ روانی دشمن هستند. تعبیر رئیس دولت از وظایف رسانه‌ها به یقین بجا و درست است. در این شرایط حساس بارها در حد توان تلاش شده است تا از دمیدن ناامیدی و یاس به روان عمومی جامعه خودداری و عملکرد مثبت دولت بیشتر نمایان و شرایط اقتصادی کشور بعد از خروج آمریکا از برجام به شکلی منطقی و خارج از دایره بی‌انصافی تحلیل شود.

این هم که می‌توان سربلند از این شرایط عبور کرد، منطقی به نظر می‌رسد. این را ‌که اوضاع اقتصادی کشور خوب نیست اما نمی‌شود حاشا کرد و از آن طفره رفت. قبول وجود مشکل قدم نخست و اصلی در راه رفع آن است و به تعبیری نباید صورت مساله را پاک کرد. اتفاقات ریز و درشتی که در دهه‌های گذشته رخ داد، نشان می‌دهد که این مشکلات را نباید در وجود غولی به نام تحریم‌ها خلاصه و از زیر بار آنها شانه خالی کرد. بخشی از مشکلات موجود پیامد تحریم و بدعهدی آمریکاست که به لحاظ اقتصادی در حال تشدید آن است. این بدعهدی‌ها نتایجی دارد و بخش عمده‌ای از منتقدان با این بخش از مشکلات، چندان که باید کاری ندارند.

درست است  که باید در مقابل زورگویی محکم ایستاد و این تقابل سختی‌هایی خواهد داشت، ولی بخش دوم مشکلات اقتصادی که قابل توجه می‌نماید مربوط به مشکلات داخلی است که از ناکارآمدی و ضعف مدیریتی ناشی می‌شود. این بخش آزار‌دهنده‌تر و غیر قابل ‌فهم‌تر از مورد اول است. این خبر کوتاه شاید اندکی موضوع را روشن کند: «شورای رقابت مجوز افزایش قیمت محصولات ۳ شرکت خودروسازی ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو را از اول تیر صادر کرد».

بعد از بازار ارز نوبت به بازار خودرو رسیده است و غوغایی در این بازار برپاست. خودرو این روزها سرحال و آماده همپای طلا و سکه می‌دود. اکنون برای بار سوم شرایط بازار خودرو بدون در نظر گرفتن تنگناهای اقتصادی مردم در یک دهۀ اخیر سیر نجومی به خود گرفته و امروز هم معلوم نیست کجای قله تورم جا خوش خواهد کرد. تلاطم های این چنینی، نشان از ضعف‌های مدیریتی دارد. دومینوی افزایش یک باره قیمت‌ها این‌بار در خانۀ خوروسازان است و با اوضاع فعلی مقاصد بعدی را هم باید متصور بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید