• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20652
+
-

گلستانی که گل ندارد

شهرک گلستان بجنورد بی‌بهره از امکانات اولیه زندگی شهری

جامعه
گلستانی که گل ندارد




سیدمهدی فخرنبی| خراسان شمالی- خبرنگار:

گلستان، شهرکی است که در 6 کیلومتری بجنورد واقع شده و مجموعه‌ای از معضلات شهری را یکجا دارد.


شهرداری اقدام نمی‌کند 

  شهرک گلستان بجنورد مجموعه‌ای از واحدهای مسکونی پراکنده است که هیچگونه فضای خدماتی در زمینه‌های بهداشتی، درمانی، آموزشی، رفاهی و تفریحی در آن تعبیه نشده است. اگر مقایسه‌ای بین گلستان‌شهر بجنورد با چنین شهرک‌هایی در سایر استان‌ها به‌ ویژه در استانهای هم‌طراز و هم‌جوار داشته باشیم متوجه می‌شویم وضعیت رسیدگی به گلستان‌شهر بجنورد بسیار اسفبار است. به گفته رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی بجنورد مشکل اصلی در امتناع شهرداری از تحویل گرفتن فاز اول این شهرک است که کامل‌ترین فاز نیز به شمار می‌رود. 

«سید محسن موسوی» با اشاره به درآمدزایی شهرداری از این محل می‌افزاید: شهرداری از محل گلستان‌شهر 10 میلیارد تومان درآمدزایی داشته است؛ حدود 7 میلیارد بابت عوارض ساختمانی که دریافت کرده و حدود 3 تا 4 میلیارد تومان هم زمین دریافتی از سازمان‌های دولتی داشته است. شهرداری در قبال مبالغی که دریافت و احصا کرده باید نسبت به ارائه خدمات متناظر و متناسب کوتاهی نداشته و سریعا نسبت به تحویل فاز یک اقدام کند. 

به گفته موسوی مشکلات متعددی در گلستان‌شهر است که شرایط زندگی و بهتر زیستن را دچار مشکل کرده است. برای مثال منطقه‌ای با 22 هزار نفر جمعیت باید به لحاظ شاخص‌های تعریف شده، الزاما درمانگاه داشته باشد که اینطور نیست و شهرک گلستان فاقد درمانگاه و خدمات بهداشتی درمانی است. از جمله مسائل بسیار مهم نبود دبیرستان در این شهرک است که همین موضوع باعث رفت و آمد دانش‌آموزان در مسافت‌های طولانی شده است. دانشگاهی هم که در آن منطقه وجود دارد دانشگاه فرهنگیان است و دسترسی دانشجویانی که در شهرک فرهنگیان ساکن هستند هم به آن بسیار به سختی و کندی انجام می‌شود. 

وی درباره وضعیت فضای سبز و تفریحی در این شهرک می‌گوید: زمینی با وسعت 8 هکتار در منطقه‌ گلستان‌شهر با کمترین امکانات وجود دارد. ما در جلسه‌ای که داشتیم، الزام کردیم که شهرداری در یک برنامه‌ تدریجی اجرای پروژه‌ بوستلان گلستان‌شهر را عملیاتی کند ولی متاسفانه اجرای این پروژه متوقف شده است. 

موسوی اشاره‌ای هم به کارخانه سنگ‌شکن کنار گلستان شهر دارد و اظهار می‌کند: در قانون صراحتا بیان شده که کمیسیون بند 20 ماده 55 شهرداری باید سریع‌تر نسبت به جابه‌جایی مشاغل آلاینده که آلودگی محیطی برای مجموعه سکونتی دارند اقدام کند. 

به گفته وی در کنار نبود مجموعه‌‌های ورزشی، فرهنگی و بازار محلی در شهرک گلستان، ساختمان‌های نیمه‌کاره‌ فراوانی وجود دارد که ضمن خطرآفرینی برای ساکنان به محل و مامنی برای برخی فعالیت‌های ناهنجار اجتماعی تبدیل شده‌اند. 
موسوی تمکین نکردن شهردار از حوزه‌ نظرات و دیدگاه‌های اعضای شورای اسلامی شهر و همچنین نگاه درآمدزایی به جای نگاه محرومیت‌زدایی از شهرک گلستان از سوی شهردار را باعث بروز این مشکلات می‌داند و می‌گوید: طبق اطلاعات موجود، وزارت راه و شهرسازی فاز یک این شهرک را آماده‌ تحویل دارد لذا ما اصرار داریم که شهرداری این فاز را تحویل بگیرد. وی همچنین پیشنهاد می‌کند که در این منطقه، شهرداری ویژه گلستان‌شهر راه‌اندازی شود تا حوزه خدمات شهری، حوزه عمران و حوزه‌ فرهنگی و اجتماعی مستقل داشته باشد. 


محرومیت از خدمات شهری و درمانی 

 «اعظم رهبان» یکی از اهالی شهرک گلستان می‌گوید: بزرگترین مشکل این شهرک نداشتن یک درمانگاه شبانه‌روزی است؛ اگر خدایی نکرده برای کسی مشکلی پیش بیاید معلوم نیست چه باید بکند. در اوایل سکونت ما در این شهرک، یک کودک به دلیل نبود مراکز درمانی جان خود را از دست داد.  وی همچنین با اشاره به فعالیت یک شرکت سنگ‌شکن در کنار شهرک، می‌گوید: فعالیت این شرکت زندگی تمام ساکنان گلستان‌شهر را مختل کرده و گرد و خاک حاصل از آن امان اهالی را بریده است.

گفته می‌شود زمین دیگری برای این شرکت در نظر گرفته شده، اما این شرکت از جابه‌جایی خودداری می‌کند. بارها استشهاد محلی جمع شده تا مسئولان به این موضوع رسیدگی کنند، اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.  رهبان می‌افزاید: مشکل جدیدی که برای شهرک به وجود آمده تخریب آسفالت این منطقه برای طرح اکو و فاضلاب‌کشی است که بعد از تخریب نسبت به تعمیر آن اقدامی صورت نگرفته است. کسانی که ماشین دارند به ویژه تاکسی‌ها، دچار خسارت‌هایی نیز شده‌اند؛ در زمان بارندگی هم زمین‌ها نشست داشته است.  نداشتن فضای سبز و امکانات تفریحی برای کودکان و جوانان یکی دیگر از کمبودهایی است که رهبان با اشاره به آن می‌گوید: فضایی به عنوان پارک در نظر گرفته و امکانات بسیار ابتدایی در آن قرار داده شده است، اما فضای سبز و سرویس بهداشتی ندارد. وی از نبود امکانات تحصیلی برای تمام مقاطع نیز گلایه دارد و یادآور می‌شود: برخی از دانش‌آموزان هر روز مجبورند بین بجنورد و شهرک گلستان برای تحصیل در رفت و آمد باشند. 

 «محسن بیرانی» یکی دیگر از اهالی شهرک گلستان است که با تایید صحبت‌های رهبان می‌افزاید: چندی پیش دچار سوختگی شدید شدم اما به دلیل نبود درمانگاه، مجبور شدند من را به شهر ببرند؛ زمانی که به بیمارستان رسیدم بیهوش شده بودم. وی همچنین با انتقاد شدید از موتورسوارانی که از روستای علی‌آباد برای تفریح به این شهرک می‌آیند و خیابان‌ها و معابر را با پیست موتورسواری اشتباه می‌گیرند، از نیروی انتظامی خواست تا با آن‌ها برخوردی جدی داشته باشند. بیرانی اشاره‌ای هم به کتابخانه کنار مسجد که نیمه‌کاره رها شده می‌کند و می‌گوید: هم کتابخانه را نیمه‌کاره رها کرده‌اند هم با درخواست ما مبنی بر تحویل کتابخانه به کانون مساجد مخالفت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید