• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20651
+
-

فضاهای ناقص ورزشی در مدارس

بخش عمده‌ای از مدارس لرستان در زمره مدارس بلااستفاده قرار گرفته‌اند و هیچ استفاده‌ای از آنها نمی‌شود

ورزش
فضاهای ناقص ورزشی در مدارس




عباس دارایی| خرم آباد- خبرنگار:

بخش عمده‌ای از مدارس لرستان در زمره مدارس بلااستفاده قرار گرفته‌اند و در حالی از این فضاهای آموزشی هیچ استفاه‌ای نمی‌شود که سرانه ورزشی فضاهای آموزشی لرستان در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. این در حالی است که تغییر کاربری این فضاهای بلااستفاده به فضاهای ورزشی علاوه بر این‌که سرانه ورزشی در فضاهای آموزشی را افزایش می‌دهد می‌تواند این مدارس را نیز از بلااستفاده بودن خارج کرده و به فضاهای مفیدی برای ورزش دانش آموزی در لرستان مبدل کند. 


محدودیت فضاهای ورزشی در مدارس

در این زمینه یک کارشناس تربیت بدنی در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: فضاهای ورزشی در مدارس لرستان بسیار محدود هستند و همین محدودیت روی ورزش مدارس در لرستان نیز تاثیر گذاشته است. 


لزوم تبدیل مدارس بلا استفاده به فضای ورزشی

«احمد چراغی» می‌افزاید: برای تقویت ورزش مدارس در لرستان باید روی افزایش سرانه ورزش در مدارس و زیرساخت‌ها تمرکز شود که برای تحقق چنین برنامه‌ای، استفاده از فضاهای بلااستفاده آموزشی باید در دستور کار قرار گیرد. 
وی بیان می‌کند: از آنجا که آموزش و پرورش این فضاهای آموزشی بلااستفاده را نمی‌تواند واگذار کند، باید با برنامه ریزی لازم این فضاها با تغییر کاربری به مکان ورزشی و تجاری تبدیل شوند. 
وی عنوان می‌کند: مدارس آموزشی بلا استفاده می‌توانند با تغییر کاربری تبدیل به زمین چمن مصنوعی،سالن ورزشی سرپوشیده،استخر،خانه کشتی یا خوابگاه ورزشی شوند که در این صورت گام بسیار خوبی در راستای توسعه ورزش در مدارس برداشته می‌شود. 


ورزش در فضاهای استاندارد

این کارشناس تربیت بدنی می‌افزاید: آموزش و پرورش و اداره کل ورزش و جوانان می‌توانند با انعقاد قرار داد و تفاهم نامه در کارهای مشارکتی، مدارس فرسوده و بلااستفاده را به فضاهای ورزشی در روستاها و شهرها تبدیل کنند و در این موضوع نیز می‌توان گام‌های خوبی برداشت. 


سپری شدن ساعت ورزش بدون فعالیت ورزشی

یک معلم ورزش نیز در گفت وگو با همشهری می‌گوید: به علت محدودیت فضاهای ورزشی در مدارس عمدتا زنگ‌های ورزش بدون هیچ فعالیت ورزشی سپری می‌شود. 
«افشین غلامی» می‌افزاید: برای تقویت ورزش در مدارس نیاز است زیرساخت‌های ورزشی ایجاد و فضاهای ورزشی در مدارس لرستان تقویت شوند. 


رغبت پایین آموزش و پرورش به تغییر کاربری مدارس بلااستفاده

وی عنوان می‌کند: ما در حالی با کمبود فضای ورزشی در مدارس مواجه ایم که بسیاری از مدارس مان در شهرها و روستاها بلااستفاده بوده و هیچ استفاده‌ای از آنها نمی‌شود و آموزش و پرورش هم در راستای تغییر کاربری و تبدیل آن به فضای ورزشی چندان رغبتی ندارد. 


تقویت ورزش مدارس با تغییر کاربری مدارس بلااستفاده

وی با تأکید بر این‌که مدارس بلااستفاده باید به فضای ورزشی تبدیل شوند، می‌گوید: پس از تبدیل مدارس بلااستفاده به خانه‌های ورزش می‌توان با تجهیز آنها هم از حیث درآمد زایی و هم از حیث تقویت ورزش در مدارس گام برداشت؛ زیرا ورزش‌های رزمی، شطرنج، تنیس‌روی‌میز، فوتبال‌، دارت، والیبال و فوتسال از جمله ورزش‌های قابل‌اجرا در این فضاها هستند. 
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان نیز در این خصوص به همشهری می‌گوید: آموزش و پرورش از تبدیل فضاهای بلااستفاده آموزشی به فضای تجاری و ورزشی استقبال می‌کند. 


در اولویت بودن افزایش سرانه ورزشی در مدارس

«رضا زینی وند مقدم» می‌افزاید: نگاه آموزش و پرورش به ورزش مدارس، نگاهی مثبت است و به این دلیل یکی از اولویت‌های ما افزایش سرانه فضای ورزشی در فضاهای آموزشی است. 
وی عنوان می‌کند: در برخی از مدارس بلااستفاده استان می‌توان با تغییر کاربری و تبدیل کردن آنها به فضاهای ورزشی، گام‌های خوبی برداشت و خوشبختانه در چند فضا این امر در دستور کار قرار گرفته و به طور قطع سعی می‌کنیم این روند در سایر مدارس نیز دنبال شود. 


ساخت خوابگاه ورزشی و زمین چمن و زورخانه در چند فضای آموزشی بلااستفاده

وی بیان می‌کند: در چند مدرسه خرم آباد به عنوان مرکز استان ساخت خوابگاه ورزشی و زورخانه و ایجاد چمن مصنوعی در دستور کار قرار دارد و در آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق نیز باید این روند با واگذاری مدارس و تغییر کاربری در زمینه ورزش و تجاری طی شود. 


استفاده بهینه از فضاهای تخریبی مازاد 

زینی وند مقدم می‌گوید: بخشی از املاک آموزش و پرورش مازاد هستند و بخشی هم به‌دلیل کمبود بودجه دچار تخریب شده‌اند، به همین دلیل می‌توان با تغییر کاربری از آنها استفاده تجاری یا ورزشی کرد که بسیار به صرفه و بهینه است. 


محدود بودن اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش

وی می‌افزاید: اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش بسیار محدود است اما می‌توان به شرط واگذاری مدارس بلااستفاده جهت تغییر کاربری با استفاده از توان خیران و سایر راهها مبادرت به ایجاد فضاهای ورزشی در این مدارس کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید