• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 27 مهر 1402
کد مطلب : 206347
+
-

پرسه در بوستانی که از محمدحسین بهجت تبریزی، شاعر ساخت

عاشقانه‌های شهریار

عاشقانه‌های شهریار

محمدصادق خسروی‌علیا

بوستان بهجت‌آباد روایات تاریخی و شنیدنی بسیاری دارد. این مکان از محله‌های خاص و قدیمی تهران است. اما بوستان بهجت‌آباد از زمانی به سر زبان‌ها افتاد که معلوم شد محمد‌حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار با آن عشق پرآوازه‌اش در زمان نامزدی در این بوستان قرار می‌گذاشت. در واقع در اینجا بود که اتفاق‌های بزرگی در زندگی این شاعر بزرگ رخ داد. شهرداری تهران هم که از مدت‌ها پیش با اقداماتی سعی کرده، نشانی از این شاعر در این بوستان به یادگار بماند، بهترین گزینه  را ساخت موزه می‌داند که به‌زودی اجرا می‌کند. اما در ادامه قرار است چرخی در محله بهجت‌آباد قدیم و این بوستان پرماجرا بزنیم و از رمز و رازهای سرگذشت شهریار با این بوستان سر دربیارویم.

بوستان بهجت‌آباد
نشانی: بلوار کریم‌خان‌زند، حدفاصل خیابان‌های حافظ و ولیعصر عج

 بهجت‌آباد است و من چشم‌انتظار
نقل است این پارک محل دیدارهای عاشقانه شهریار جوان بوده با «ثریا». شهریار وقتی که برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به تهران آمد همراه مادرش در خیابان ناصرخسرو کوچه مروی خانه‌ای اجاره کرد. او بعدها عاشق دختر صاحبخانه شد و بعد از قرار و مدار مادر‌ها با هم نامزد شدند. آن دو روزهای زیادی برای گردش به بهجت‌آباد می‌رفتند. اما ثریا در آخرین دیدار خلف‌وعده می‌کند و هرگز سر قرار نمی‌آید. شهریار هم شعر سوزناکی در این‌باره می‌سراید: «بهجت‌آباد است و شب نیمه‌ است و من چشم‌انتظار / انتظاری آخرین کز آخرین دیدار یار...»

رمز و رازهای استاد پرآوازه
چرا باید بوستان بهجت‌آباد به نام شهریار شناخته شود؟ چون نقطه عطف زندگی محمدحسین بهجت تبریزی در این بوستان رقم ‌خورد. اتفاقی در این بوستان برای او پیش آمد که به یکباره درس پزشکی را رها کرد و راهی دیگر را پیش گرفت. آن شب که شهریار ساعت‌‌ها در این بوستان منتظر ماند و در آخر سرخورده و غمگین به خانه بازگشت، در همان لحظه تحول بزرگ روحی در مسیر رشد معنوی شهریار اتفاق ‌افتاد. بعد‌ها خود شاعر در این‌باره گفته بود: « اگر آن شب به وقوع نمی‌پیوست الان من پزشک بودم، ولی وقوع آن شب مرا تاریخی کرد و من در تاریخ ماندگار شدم.»

بهجت‌آباد خاطره‌‌سی
سال1392 بود که تندیس محمدحسین بهجت تبریزی (استاد شهریار) شاعر پرآوازه در بوستان بهجت‌‌آباد تهران رونمایی شد و این مکان که بخشی از اتفاقات مهم زندگی شهریار در آن رخ داد، نشانی از او پیدا کرد. بوستان بهجت‌آباد در محله بهجت‌‌آباد در مرکز تهران و در محدوده خیابان ولیعصر و بلوار کریم‌خان‌زند است که غزل معروف «بهجت‌آباد خاطره‌سی» (خاطره بهجت‌آباد) در دیوان استاد شهریار متاثر از برشی از زندگی استاد شهریار است که به لحاظ مکانی با این بوستان گره خورده است.

تأسیس موزه
حالا شهرداری تهران در اقدامی تازه قرار است موزه استاد شهریار را در ساختمانی در همین بوستان بهجت‌آباد راه‌اندازی کند. موزه استاد شهریار براساس مصوبه کمیسیون بند۶ ماده۵۵ قانون شهرداری در ضلع شمالی بوستان بهجت‌آباد راه‌اندازی خواهد شد. بنیاد استاد شهریار نیز برای مشارکت در تامین هزینه‌های بازسازی و تجهیز ساختمان موزه اعلام آمادگی کرده و از همین الان بخشی از آثار و دست نوشته‌های استاد شهریار گردآوری شده و آماده ارائه به علاقه‌مندان در این موزه است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید