• دو شنبه 12 خرداد 1404
  • الإثْنَيْن 5 ذی الحجه 1446
  • 2025 Jun 02
یکشنبه 11 خرداد 1404
کد مطلب : 256510
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/voqkV
+
-

شهریار به کمک شهروندان می‌آید

به زودی درگاه یکپارچه خدمات غیرحضوری ‌‌تهران رونمایی می شود

گزارش
شهریار به کمک شهروندان می‌آید

پریسا نوری-روزنامه‌نگار

چند سالی است با راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک شهر، برخی خدمات مرتبط با عوارض و صدور پروانه و موضوعات مرتبط با شهرداری از طریق این دفاتر انجام می‌شود، گرچه در دنیای امروز جای ارائه خدمات غیرحضوری در بستر دیجیتال خالی بود، اما تا یک‌‌ماه آینده سامانه درگاه یکپارچه خدمات شهری با نام «شهریار» ‌ راه‌اندازی خواهد شد‌که علی‌ الوند، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، قابلیت‌های شهریار را معرفی می‌کند.

سامانه شهریارچیست؟
سامانه «شهریار» یک درگاه یکپارچه خدمات غیرحضوری شهرداری تهران است که با هدف ساده‌سازی و یکپارچه‌سازی خدمات شهری برای شهروندان طراحی شده و قرار است یاری‌رسان شهروندان باشد. این سامانه به‌گونه‌ای طراحی شده که افراد با سطوح مختلف سواد دیجیتال بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. شهریار بر پایه 3اصل داده‌محوری، خدمات‌محوری، شهروند‌محوری طراحی شده است. در نتیجه شهروندان دیگر نیازی ندارند برای دریافت هر خدمت وارد سامانه‌ای جداگانه شوند و با یک‌بار ورود، به همه خدمات دسترسی خواهند داشت. چون مردم فقط کاربر نیستند؛ بلکه هم ‌طراح شهر و هم ناظر فرایندها هستند.

شهریار‌ چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

خدمات عمومی و اداری
 صدور مجوزهای شهرداری (‌پروانه ساخت، پایان کار، مجوز حفاری، مشاغل خانگی و...)
  پرداخت عوارض (عوارض نوسازی، پسماند، کسب‌وکار و...)
  استعلامات ملکی (  استعلام حریم مترو، بافت فرسوده، عوارض شهرسازی)
  دریافت گواهی‌های لازم (  گواهی عدم‌خلاف، مفاصاحساب و...)

 کیف پول الکترونیک 
 پرداخت تمام هزینه‌های شهرداری از طریق یک کیف پول یکپارچه
  امکان شارژ کیف پول و استفاده از آن در سایر سامانه‌های شهرداری

شفافیت و پیگیری
  رهگیری آنلاین درخواست‌ها و مشاهده گردش کار پرونده در شهرداری
   اطلاع‌رسانی خودکار از طریق ارسال پیام
  نمایش وضعیت پروژه‌های شهری (پیشرفت، دلایل تأخیر و...)

نقشه و اطلاعات مکانی
  تهیه نقشه سه‌بعدی تهران، برای مشاهده اماکن تاریخی، بوستان‌ها ‌   مشاهده اطلاعات ملک (جانمایی، تاریخ ساخت، پروانه‌ها و...) با اسکن QR کد
   استعلام دسترسی‌های اطراف ملک (آتش‌نشانی، مراکز ورزشی ‌)

ارتباط مستقیم با شهرداری
   ارسال پیام به شهردار تهران و دریافت پاسخ
   ثبت گزارش مشکلات شهری (مانند ترکیدگی لوله، نظافت معابر و...) و پیگیری آنها

خدمات جدید و آینده‌نگر
  اتصال به درگاه ملی مجوزها جهت دریافت مجوزهای بین‌دستگاهی
  باشگاه مشتریان شهری شامل خدمات رفاهی و امتیازی برای پرسنل شهرداری
  اعتبارسنجی الکترونیکی اسناد و مدارک شهری

اهداف راه‌اندازی سامانه شهریار
حذف مراجعه حضوری: امکان دریافت خدمات شهرداری بدون نیاز به مراجعه فیزیکی 
یکپارچه‌سازی خدمات پراکنده: جمع‌آوری همه خدمات شهرداری در یک پلتفرم واحد 
افزایش امنیت داده‌ها: استفاده از زیرساخت‌های امنیتی پیشرفته برای حفاظت از اطلاعات شهروندان 
تجربه کاربری ساده: طراحی مناسب برای همه گروه‌های سنی و سطوح سواد دیجیتال 
شفاف‌سازی فرایندها: امکان رهگیری درخواست‌ها و مشاهده وضعیت پرونده‌ها به‌صورت آنلاین 

مزایای سامانه شهریار
 کاهش هزینه‌های  کاغذ و اقدامات اداری برای شهروندان و شهرداری 
 صرفه‌جویی در زمان با حذف فرایندهای دستی 
پشتیبانی قوی از طریق تماس تلفنی و چت آنلاین 
دسترسی ۲۴ساعته به خدمات از طریق وب و اپلیکیشن موبایل

چه سرویس‌هایی در آینده به شهریار اضافه می‌شود؟
   دریافت هشدارهای مربوط به آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آتش‌سوزی و حوادث شهری
   اتصال به سامانه‌های هشدار سریع در نقاط بحرانی شهر
‌   راه‌اندازی زیرساخت امضای دیجیتال برای اصالت‌بخشی به درخواست‌ها، مجوزها، قراردادها و مکاتبات رسمی در فضای دیجیتال
  گزارش‌گیری از وضعیت کیفی محله‌ها از منظر ایمنی و زیست‌پذیری
   تبادل اسناد میان شهرداری و شهروند بدون نیاز به مراجعه حضوری
   پیگیری خدمات انتقال بار، تردد شهری، بارگذاری نقشه معابر و...
   اطلاع‌رسانی محله‌ای درباره پروژه‌های شهری
‌   نوبت‌دهی آنلاین برای خدمات فنی و نیازمند حضور
   مشارکت شهروندی در سیاستگذاری‌های شهری (نظرسنجی‌ها، ایده‌پردازی)
   همچنین سرویس «توکنایز» املاک و دارایی‌های شهری برای بهره‌برداری شفاف و نظام‌مند از املاک شهرداری توسط کارکنان یا بخش خصوصی درآینده خیلی نزدیک شامل زیرساخت امضای دیجیتال برای اصالت‌بخشی به درخواست‌ها، مجوزها، قراردادها و... اضافه می‌شود.

امنیت و شفافیت  با «شهریار»
علی الوند، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران: 

شفافیت یکی از اهداف کلیدی سامانه شهریار است، به همین دلیل طراحی تمامی بخش‌های این سامانه بر پایه‌ شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیق به شهروندان انجام شده است. هدف ما این است که هر شهروند بداند درخواستش در چه مرحله‌ای قرار دارد، چه‌کسی مسئول آن است و چرا ممکن است زمان‌بر باشد. با راه‌اندازی شهریار، دیگر نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود. فرایندها به‌صورت کامل ساده‌سازی شده و امکان تبادل الکترونیکی اسناد و مدارک میان شهروند و شهرداری فراهم شده است. این موضوع کمک می‌کند تا خدمات با سرعت، دقت و شفافیت بیشتری به مردم ارائه شود. با توجه به حساسیت اطلاعات شهروندان، امنیت سامانه شهریار از اولویت‌های اصلی ما بوده است. در اسفند سال گذشته، زیرساخت‌های دیتا سنتر سازمان ارتقا یافت تا خدمات با پایداری و امنیت بالا ارائه شوند. تمام تست‌های امنیتی با همکاری اداره کل امنیت و مراکز تخصصی کشور انجام و این سامانه با استانداردهای ملی حفاظت از داده‌ها طراحی و پیاده‌سازی شده است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید