• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 23 مهر 1402
کد مطلب : 205838
+
-

استدلال‌هایی بر وجود سیاره نهم در منظومه شمسی

ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های مربوط به‌وجود احتمالی سیاره نهم در منظومه شمسی، به نتایج جدیدی در رابطه با گرانش این منطقه دست یافتند. فیزیک‌دانان نظری که مشاهداتشان احتمال وجود سیاره نهم در کمربند کویپر منظومه شمسی را نشان می‌داد، به شواهدی از قانون تغییریافته گرانش در این منطقه دست یافته‌اند. هارش ماتور، استاد فیزیک در دانشگاه کیس وسترن رزرو و کاترین براون دانشیار فیزیک در کالج همیلتون، پس از مطالعه تأثیر کهکشان راه شیری بر اجرام بیرونی منظومه شمسی ادعای جدیدی را مطرح کرده‌اند.
دینامیک نیوتنی اصلاح‌شده یا به اختصار «MOND» می‌گوید که قانون گرانش نیوتنی تا حدی معتبر است؛ یعنی زمانی که شتاب گرانشی که در دینامیک نیوتنی درنظر می‌گیریم به اندازه کافی کوچک شود، طبق دینامیک نیوتنی اصلاح‌شده، انتظار رفتار گرانشی متفاوتی را داریم. موفقیت رصدی «MOND» در مقیاس کهکشانی به این دلیل است که برخی از دانشمندان آن را جایگزینی برای «ماده تاریک» می‌دانند، اصطلاحی که فیزیک‌دانان برای توصیف شکل فرضی ماده استفاده می‌کنند که دارای اثرات گرانشی است، اما نوری از خود ساطع نمی‌کند، بنابراین دیده نمی‌شود. ماتور می‌گوید: «MOND واقعا برای توضیح مشاهدات در مقیاس کهکشانی خوب است، اما من انتظار نداشتم که در ناحیه بیرونی منظومه شمسی نیز تأثیرات قابل توجهی داشته باشد.» ماتور و براون قبلا تأثیر «MOND» را بر دینامیک کهکشانی مطالعه کرده بودند. اخترشناسان در سال۲۰۱۶ اعلام کردند تعداد انگشت‌شماری از اجرام در خارج از منظومه شمسی ناهنجاری‌های مداری نشان می‌دهند که می‌تواند علامتی از وجود سیاره نهم باشد. همین باعث شد که ماتور و براون به بررسی اثرات محلی‌تر «MOND» بیشتر علاقه‌مند شوند.
براون متوجه شد که پیش‌بینی‌های «MOND» ممکن است با مشاهداتی که انگیزه جست‌وجوی سیاره نهم بود، در تضاد باشد. او می‌گوید: «ما می‌خواستیم ببینیم که آیا داده‌هایی که از فرضیه سیاره نهم حمایت می‌کنند، قادرند «MOND» را رد کنند یا خیر. در عوض، ماتور و براون دریافتند که «MOND» دقیقا خوشه‌بندی‌هایی (سیستم‌هایی که از لحاظ گرانشی پایسته هستند) را که ستاره‌شناسان مشاهده کرده‌اند، پیش‌بینی می‌کند. این دو محقق استدلال می‌کنند که طی میلیون‌ها سال، مدار برخی اجرام در ناحیه بیرونی منظومه شمسی با میدان گرانشی کهکشان راه شیری، در یک راستا کشیده می‌شود. زمانی که آنها با استفاده از مجموعه داده‌های سیاره احتمالی نهم، مدار اجرام ناحیه بیرونی را با داده‌های میدان گرانشی کهکشان راه شیری مقایسه کردند، متوجه هم‌ترازی قابل توجهی شدند. نویسندگان البته اعلام کرده‌اند که مجموعه داده فعلی کوچک است و این نمی‌تواند نتیجه‌ای قطعی باشد. ستاره‌شناسان دیگری هم معتقدند که این نتایج ممکن است به‌دلیل سوگیری رصدی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید