• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 12 مهر 1402
کد مطلب : 204686
+
-

روشی نوین برای گرم‌کردن غذا

قرمه‌سبزی داغ می‌خوای؟ نخ رو بکش!

رنگین‌کمان
قرمه‌سبزی داغ می‌خوای؟ نخ رو بکش!

علی دائمی


تا به حال برایتان پیش آمده که هنگام رفتن به مدرسه، بخواهید برای وعده‌ی ناهار، غذایی گرم نوش‌جان کنید؟ یا این‌که با دوستان یا خانواده به سفری در دل کویر رفته باشید و سر ظهر، صدای قار و قور شکمتان هوا رفته باشد و توقع داشته باشید با یک اشاره، قرمه سبزی گرم و خوشمزه‌ای جلوی رویتان سبز شود؟

ژاپنی‌ها مدتی قبل، برای این نیاز شما، فکر بکری کرده‌اند؛ تولید ظرفی که تنها با کشیدن یک نخ، غذا را گرم می‌کند!

ایده‌‌ی اولیه
ایده‌ی تولید این ظرف‌ها، از چالشی در ایستگاه‌های قطار ژاپن شروع شد؛ وقتی که گردشگران گرسنه، در ایستگاه‌های قطار، با مغازه‌هایی روبه‌رو می‌شدند که کار آن‌ها، فروش غذا‌های محلی شهر‌های مختلف ژاپن بود؛ اما سالن‌های ایستگاه مترو، فضای مناسبی برای گرم‌کردن غذا نبود! حتی اگر غذای گرم در ایستگاه‌های مترو، سرو می‌شد، مشتریان باید به سرعت، آن را میل می‌کردند تا غذا سرد نشود.
دانشمندان ژاپنی برای حل این مشکل، ظرف غذای سه جداره‌‌ای طراحی کردندکه بدون نیاز به برق یا گاز و تنها با کشیدن نخی، غذای درونش را در زمانی حدود 5 دقیقه، گرم می‌کند.

شیمی در خدمت آشپزی
این ظرف از سه بخش ساخته شده. بخش بالایی مخصوص نگه‌داری غذا و دو بخش زیرین، یکی پر از آب و دیگری حاوی کلسیم اکسید(CaOCaO) یا کلسیم کلرید (CaCl2CaCl2) است که با دیواره‌ای نازک از هم جدا شده‌اند. با کشیدن نخ، دیواره‌ی بین دو بخش زیرین کنار رفته و آب با ترکیب کلسیم‌دار واکنش می‌دهد و گرما تولید می‌کند.
پس دیگر لازم نیست نگران گرم‌نشدن ظرف غذایتان توسط مسئول بوفه‌ی مدرسه باشید! شاید تا چند‌ماه دیگر، پای این ظرف‌ها به کشور ما هم باز شود و شما سر ظهر، توی مدرسه، ظرف غذایتان را از کیفتان بیرون بیاورید و نخ آن را بکشید و در چشم بر هم‌زدنی، قرمه‌سبزی داغتان را نوش جان کنید.
بد نیست بدانید با این واکنش، در کتاب شیمی سال یازدهم آشنا خواهید شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید