• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 10 مهر 1402
کد مطلب : 204549
+
-

رشد 13درصدی تولید خودرو در نیمه نخست سال

با وجود رشد تولید، تیراژ فروش خودرو 64هزار دستگاه افت کرده است

بهزاد رنجبر- روزنامه‌نگار

آمار‌ها نشان می‌دهد تیراژ تولید خودرو‌های سواری در نیمه نخست امسال 13درصد افزایش یافته است با این حال، در همین مدت تیراژ فروش خودرو‌سازان 12درصد افت کرده ‌که نشان می‌دهد میزان فروش افت محسوسی داشته است. شرکت‌های خودروساز در نیمه اول سال جمعا 161هزار میلیارد تومان خودرو فروختند.
به گزارش همشهری، تیراژ تولید خودروهای سواری یکی از عوامل اثر‌گذار بر قیمت خودرو در بازار داخلی است. هرچه سطح عرضه از سوی خودرو‌سازان داخلی افزایش یابد، بازار بیشتر به تعادل می‌رسد و زمانی که سطح تولید و عرضه کاهش پیدا می‌کند، بازار ملتهب‌تر می‌شود.
آنطورکه داده‌های آماری نشان می‌دهد 3شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو در نیمه نخست امسال جمعا 487هزارو437دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این میزان در مقایسه با نیمه نخست پارسال 13درصد رشد نشان می‌دهد. بیشترین تولید را ایران خودرو داشته که سطح تولید در نیمه نخست امسال 22.4درصد رشد کرده است. تولیدات شرکت سایپا نیز در نیمه نخست امسال 8.7درصد بیشتر از پارسال بوده اما پارس خودرو که مدت‌ها‌ست بحث واگذاری سهامش مطرح است هنوز به جایی نرسیده، عملکرد ضعیفی داشته و میزان تولید در این شرکت در نیمه اول سال 8.2درصد افت کرده است. مشخص نیست برنامه سازمان خصوصی‌سازی‌ برای واگذاری سهام این شرکت به کجا رسید.

کاهش فروش
با وجود رشد تولید در نیمه نخست سال، آنطور که آمارها نشان می‌دهد میزان فروش شرکت‌های خودرو‌ساز نسبت به پارسال 12درصد افت کرده است. سال قبل شرکت‌های خودر‌وساز 535هزارو697 دستگاه خودروی سواری تحویل مشتریان دادند اما این میزان امسال به 471هزارو549 دستگاه رسیده است. این نشان می‌دهد که تیراژ فروش خودرو‌های سواری 64هزارو148 دستگاه نسبت به نیمه نخست پارسال افت کرده است. مشخص نیست دلیل این کاهش، اجرای سیستم فروش از طریق سامانه یکپارچه و نوبت‌دهی مشتریان است یا کاهش فروش ناشی از سیاست‌های خود شرکت‌های خودرو‌سازی. بیشترین میزان کاهش فروش در نیمه نخست سال مربوط به پارس‌خودرو با افت 19درصدی و بعد از آن ایران‌خودرو با 12درصد کاهش است. تعداد خودرو‌های تحویلی شرکت سایپا نیز در نیمه نخست امسال 9.6درصد کمتر از پارسال بوده است.

درآمد حاصل از فروش
آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد، درآمد حاصل از فروش خودرو‌های سواری برای شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو نزدیک به 161هزار میلیارد تومان بوده که این میزان در مقایسه با سال قبل 40درصد رشد نشان می‌دهد. این یعنی اینکه درآمد خودرو‌سازان امسال 46هزارو300میلیارد تومان بیشتر از پارسال بوده است. البته این به‌معنای این نیست که شرکت‌های خودرو‌سازی‌ سود کرده‌اند؛ چراکه هزینه‌های این شرکت‌ها بسیار بیشتر از درآمد آنهاست و همین عامل منجر شده‌ که شرکت‌های خودرو‌سازی‌ با زیان‌های سنگینی مواجه شوند.
بخش عمده رشد درآمد شرکت‌های خودرو‌ساز ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات این شرکت‌ها بوده که به‌طور میانگین نسبت به سال قبل 77.3درصد رشد کرده است. با این حال این افزایش قیمت جوابگوی هزینه‌های این شرکت‌ها نیست و این شرکت‌ها همچنان در حال تولید زیان‌های سنگین هستند که ظرف روز‌های آینده با انتشار گزارش‌های 6ماهه جزئیات بیشتری از این موضوع روشن خواهد شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید