• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
یکشنبه 9 مهر 1402
کد مطلب : 204444
+
-

نقشه دولت برای مهار تورم

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در گفت‌وگو با همشهری به مهم‌ترین سؤالات روز کشور پاسخ داد

گزارش
نقشه دولت برای مهار تورم

امیررضا قشقایی-روزنامه‌نگار

علی بهادری جهرمی، سخنگوی جوان دولت سیزدهم که همواره نقش مؤثری در پاسخگویی و حل شبهات درباره اقدامات دولت و مسائل روز کشور داشته است، ضمن بازدید از مؤسسه همشهری و گفت‌وگوی صمیمانه با خبرنگاران و اعضای این مجموعه به مهم‌ترین مسائل کشور پاسخ داد. شرح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

دستاوردهای سفر ریاست جمهور به نیویورک و بازتاب‌های جهانی آن را چگونه تفسیر می‌کنید؟
بازخوردهای گسترده‌ای از حضور رئیس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل در رسانه‌های جهان منتشر شد. مواضع ایشان در سازمان ملل و انتقال پیام و نگاه روشن جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران درخصوص مسائل مهم جهانی، گوشزد‌کردن موضوعات مهمی که به فراموشی سپرده شده بود مانند حوزه خانواده و توهین به قرآن کریم از ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به نیویورک بود. اما سؤال من این است که اگر آقای رئیس‌جمهور در مراسم سازمان ملل شرکت نمی‌کرد، رسانه‌های معاند فارسی‌زبان و برخی رسانه‌های کشور چه موضعی را اتخاذ می‌کردند؟ آیا نمی‌گفتند چرا از این فرصت استفاده نشد؟ در حاشیه سفر رئیس‌جمهور به نیویورک نیز ایشان نشست‌های متعددی با سران و افراد سرشناس برگزار کردند که این نشست‌ها نیز بازخوردهای زیادی داشت. از سوی دیگر تیم همراهی‌کننده ریاست محترم جمهور نیز بسیار کامل و دقیق بود. در این سفر جمهوری اسلامی به جایگاه اصلی خود یعنی پرسشگری در برابر نقض قوانین از سوی کشورهای غربی و آمریکا بازگشت. پیش‌تر جمهوری اسلامی نقشی انفعالی و پاسخگو در سازمان ملل داشت، اما آیت‌الله رئیسی در سفر خود به نیویورک نقش پرسشگری را ایفا کردند.
این سفر هم اثرات بین‌المللی خوبی داشت و از لحاظ داخلی نیز به بازگشت آثار تمدنی به غارت رفته منجر شد. در آینده مسیر بازگشت باقی الواح هخامنشی نیز هموار خواهد شد.

موضع دولت سیزدهم درباره شفافیت چیست و چه اقداماتی تاکنون در این راستا انجام شده است؟
دولت سیزدهم همواره در موضوع شفافیت پیشگام بوده است. آیا پیش از این دولت، لیست بدهکاران بانکی منتشر می‌شد؟ یا موضوعات مالی مربوط به شرکت‌های دولتی و صورتحساب‌های آنان منتشر می‌شد؟ پس این دولت سیزدهم بود که در اکثر موارد مانند صدور مجوزها یا بحث مولدسازی، پیشقدم در امر شفافیت شده است، اما اینکه تمامی موارد دولت مانند جلسه‌ها شفاف شود، موضوعیت ندارد. در مواردی نیز طرح موضوعات تخصصی، موجب تشنج در جامعه خواهد شد، اما مصوبات دولت که امری مهم و تغییرناپذیر است، هر هفته بعد از جلسات دولت به مردم اعلام می‌شود و بر درگاه دولت قرار می‌گیرد. به‌طور کلی دولت سیزدهم از هر بعد شفافیت که به افزایش آگاهی مردم و جلوگیری از فساد در هر قوه‌ای کمک کند، حمایت می‌کند.

برنامه دولت سیزدهم برای کنترل تورم و بهبود اقتصاد کشور چه بوده و در آینده چه خواهد بود؟
دولت سیزدهم سعی کرد اقتصاد کشور را تحت 2برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت اصلاح کند. موضوعاتی مانند اصلاح یارانه‌ها یا افزایش دستمزدها ازجمله مواردی بود که دولت برای آن برنامه کوتاه‌مدت داشت و با موفقیت نیز آنها را انجام داد. کنترل تورم و تقویت ریشه‌ای بنگاه‌های اقتصادی تولیدی بزرگ کشور ازجمله مواردی است که دولت برای کنترل و حل معضلات آن، برنامه بلندمدت دارد. به‌رغم اینکه هنوز برنامه‌های بلندمدت دولت سیزدهم در موضوع اقتصاد به ثمر نرسیده است، اما سیر صعودی تورم مهار شد و تورم حدود ۶۰درصدی ۱۴۰۰ اکنون به ۴۰درصد رسیده است. تورم حال حاضر کشور نیز رقم بالایی است، اما نسبت به سال‌های گذشته در وضعیت بهتری قرار گرفته‌ایم. در روز‌های ابتدایی تحویل دولت، رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کردند تورم کشور 3رقمی شود، اما خوشبختانه اکنون این مقدار نزولی شده است؛ به‌طوری که در 2سال گذشته میانگین نرخ رشد اقتصادی کشور ۴.۲درصد شده است و از سوی دیگر نرخ آمار رشد اقتصادی ۶.۲درصد شده که درصورت حفظ این مقدار می‌توان به احیای قدرت خرید بدنه عمومی مردم امید داشت.

با توجه به اینکه به‌زودی تحریم‌های تسلیحاتی ایران به پایان می‌رسد، دولت چه برنامه‌ای در حوزه تسلیحات و صادرات آن خواهد داشت؟
اتکا به حرف حق مبتنی بر قواعد حقوق بین‌الملل، همواره موضع رسمی جمهوری اسلامی در سیاست خارجی بوده است. پس از پایان تحریم‌های تسلیحاتی نیز مطابق قوانین بین‌الملل دست جمهوری اسلامی در حوزه تسلیحاتی باز خواهد شد. البته در حوزه‌های تسلیحاتی اکنون به صادرات رسیده‌ایم؛ بنابراین بدعهدی غربی‌ها اثری بر پیشرفت کشور نخواهد داشت؛ به‌طوری که امروز با وجود اینکه در اوج تحریم‌ها قرار گرفته‌ایم، اما ۱۱۲میلیارد دلار حجم تجارت غیرنفتی کشورمان در 2سال گذشته بوده است. این قضیه خود گویای این است که نظام بین‌الملل نیز دیگر مثل سابق پیرو تحریم‌های غربی‌ها نیست.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید